Justering av el-skyvedører

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
dings
Car: T5 Multivan og T4 Transporter (VIP)

Justering av el-skyvedører

Post by dings »

Er det noe som er lett ( relativt lett) å gjøre selv? Eller må Møller inn i bildet (dyrt?)

Den ene sidedøren er helt håpløs, glir nokså fint igjen, men vil ikke trekke seg helt inntil og i lås. Akkurat nå ( de siste dagene) skjer det nix-nada-ingenting enten man trykker på knappen på dashbordet, eller bruker håndtaket. I tillegg glir den så nært sidepanelet utvendig at det har satt merke både på dørtrekk innvendig, og i lakken utvendig ( tror nok dette kan bones bort)
På andre siden er døren litt rykkete. Noen ganger glir den fint igjen, men trenger en liten dytt for å trekke inntil. Andreganger går den 10-15 cm fremover, før den bråstopper og går tilbake igjen.

Så noe må gjøres! ( møkka dører)

Går det an å koble bort motoren på dørene?, det går jo an å bruke dem "manuelt", men man må jo liksom trykke imot motoren.....
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Justering av el-skyvedører

Post by Der Postmeister »

justere høyde på føler oppe med skiver kan gjøre underverker. Vinkle denne feks. Det er stort sett denne som lager tull.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

Har plagdes litt med de dørene og gjort endel forskning. Av og til må de resettes .Da må du koble de ut med den store brede knappen på dachbordet. Åpne døren forsiktig og skyve den varsomt helt bak til endestopp. (Dette fordi den må tilbake til enden for å få et referansepunkt. Den kan miste referansepunktet hvis noen er hardhente og forsøker å åpne døra med muskelkraft). Så kan du slå på igjen på samme knapp og deretter prøve å betjene døra elektrisk. Hvis ikke dette hjelper kan det være at trekkemekanismen er ferd med å ryke. den koster 3500,- og jeg skiftet den selv med heldig resultat, skjønt det ble mye finjustering av det mitre festet inni døra. Det finner du under et lite lokk i dørtrekket. Når wiren henger nedover bilsida er mekanismen død.
Dersom ditt verksted har mye erfaring med Multivan-dører er det sikkert lurt å bruke dem. Der hvor jeg bor er det kun to Multivaner, derfor lærte jeg meg det selv istedet for å betale 1200,- pr time for at verkstedet skal lære seg det.
Har også forsøkt å justere de øvre følerne uten å få fram noe forskjell. Min er gått ca 100.000km

Ellers: Wirene til dørene er meget tynne. Nylonhjulet de snurrer på kunne vært kraftigere. Dørene tåler ikke brøtthester og folk som vil rive dem opp som vanlige skyvedører. At de fryser fast om vinteren kan også få dem ut av lage. Da må de resettes.

Men du verden hvor praktiske de elektriske dørene er. mine døtre på 5 og 8 betjener skyvedørene selv uten risk for å klippe fingrene av som i vanlige skyvedører..

dings wrote:Er det noe som er lett ( relativt lett) å gjøre selv? Eller må Møller inn i bildet (dyrt?)

Den ene sidedøren er helt håpløs, glir nokså fint igjen, men vil ikke trekke seg helt inntil og i lås. Akkurat nå ( de siste dagene) skjer det nix-nada-ingenting enten man trykker på knappen på dashbordet, eller bruker håndtaket. I tillegg glir den så nært sidepanelet utvendig at det har satt merke både på dørtrekk innvendig, og i lakken utvendig ( tror nok dette kan bones bort)
På andre siden er døren litt rykkete. Noen ganger glir den fint igjen, men trenger en liten dytt for å trekke inntil. Andreganger går den 10-15 cm fremover, før den bråstopper og går tilbake igjen.

Så noe må gjøres! ( møkka dører)

Går det an å koble bort motoren på dørene?, det går jo an å bruke dem "manuelt", men man må jo liksom trykke imot motoren.....
Mvh Pickupman
Bratti
Car: 2011 Multivan H, 180, 4M

Post by Bratti »

Jeg plukker opp denne tråden i frustrasjon over mine elektriske skyvedører på min 2011 mod Multivan og manglende løsning fra Møller.

Hovedproblemet består i at dørene ved lukking plutselig slår tilbake og går til utgangspunktet som åpen. Gjennom prøving og notering har vi funnet ut at det skjer ved 3 forskjellige tilfeller.

Hvis vi vrir om nøkkelen for å starte bilen når dør er i ferd med å lukkes så kan døren finne på å slå tilbake, det skjer i samme sekund som nøkkel vries om, rett før motor starter, det skjer ikke hver gang men svært ofte. Hvis vi prøver igjen når bilen går så lukker den seg fint.
Her har vi ikke fått noe løsning, Møller peilet seg inn på en styringsenhet men den kostet visst for mye å skifte på kun feelingen, de fikk det ikke dekket vist de ikke kunne bevise feil på den.

Hvis bilen står litt skeivt så slår ofte døren tilbake, vi må da kjøre med åpen dør til flat mark for å få lukket den. Her har vi ikke fått noe løsning, de prøvde å skifte klemlistene uten at dette hjalp.

Hvis døren "lugger" litt ved lukking eller det kommer en vindkast så slår døren tilbake, det er nok at det er litt møkk enten på hjulet eller i sporet i lukkemekaniskmen i overkant så begynner problemet med en gang. Her er visst løsningen å spraye på litt olje og det varer litt før problemet er tilbake.

Det skal sies at det ikke er noe i bilen som hindrer dør i å gå igjen, ingen unger som tar på døren eller noe annet som kommer mellom, dørene har fri ferdsel. Det skal også sies at problemet ikke er tilstede konsekvent men relativt ofte. Likevel sliter både jeg og Møller med å fremprovosere det. Senest i går fikk ikke kona igjen døra (slo tilbake hver gang) selv etter utallige forsøk før hun kjørte litt og deretter fikk lukket den, mens Møller i dag ikke fikk fremprovosert feilen selv etter mange forsøk.

Frustrasjonen over å ha problemet er en ting men frustrasjonen over manglende løsning fra Møller er enda større. Vi har tatt dette opp mange ganger med Møller som har byttet klemlist, "smurt opp", "foret ut" osv osv men problemet vedvarer. Og nå er svaret at siden de ikke klarer fremprovosere feilen og siden de ikke finner lignende problem beskrevet i sin kunnskapsbase ei heller at det er en kjent feil så så kan de ikke gjøre noe mer for meg.

Bilen er under garanti til mars 2016 og jeg ønsker å få dette løst eller få på plass en avtale innen den tid som gjør at jeg ikke må betale for å få dette løst etter at garantien har gått ut.

Har noen forslag til hva mine problemer kan skyldes, om dette er en kjent feil, om noen i Møller systemet kjenner problemstillingen godt og vet hva som må gjøres osv? Når jeg ser belastningen på dørene når de slår tilbake så er jeg sikker på at noe mekanisk kommer til å ryke snart og med en stor barneflokk er vi rimelig avhengig av bilen i hverdagen.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Er ikke heelt sikker, men ganske sikker, på at når du har en feil, og melder fra om feilen, så er de pliktet til å fikse det selv om garantitiden utløper før de klarer å fikse det, sålenge du har meldt inn feilen innenfor garantitiden.

Jeg mener også at etter et vist antall forsøk på reperasjoner så har du krav på å heve kjøpet. (Ikke at jeg synes det er en god løsning, men som pressmiddel kan det funke, da blir kansje møllers interesse for å fikse det skikkelig litt større...)

Sent from my P6 using Tapatalk
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Har ikke erfaring med sånne dører selv om jeg kunne tenkt meg å hatt en problemfri variant på egen bil, men kan det være så enkelt som for lav spenning? Om du starter motoren så synker jo i alle fall spenningen og om du har mye småkjøring kan du ha for lav spenning eller også et litt dårlig batteri.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Bratti

Post by Bratti »

Takk for svar begge to.

Jeg håper jo at det er slik at selv om feil ikke blir rettet innenfor garantitiden så må det bety noe at jeg har hatt problemet så lenge i garantiperioden uten av det har blitt løst.

Batterispenning er en teori jeg har hørt men Møller har aldri vurdert å bytte batteri f.eks ei heller sagt at denne er lav på mine ca 5 besøk på disse årene og det jeg ikke skjønner er at ville det ikke da skjedd hver gang jeg startet bilen og ikke bare nå og da? I dag f.eks holdt det bare at jeg vred om nøkkelen uten å starte motoren så slo døren tilbake men spenningen går kanskje ned da? Det er i hvertfall en klar forbindelse mellom det at jeg vrir om nøkkelen og at dør slår tilbake.

Jeg opplever også at det skjer oftere ved bruk av dørbryterne inne i bilen fremfor når jeg lukker dørene med fjernkontroll eller håndtak.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Jeg tenkte men skrev ikke at: Spenningen ikke nødvendigvis er spesielt lav, men at styringsautomatikken (sikkerhetsautomatikken) kanskje har en feil som gjør at den er veldig kresen på spenning siden den reagerer på aktivitet som bruker strøm samtidig?
Eller kanskje jording er for dårlig/løs?

At garantien gjelder selv om tida går ut på en ikke utbedret feil er jeg helt sikker på.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Har du dieselmotor? Selv om pumpedyse tdi ikke krever mye gløding, så gløder de likevel idet du skrur på tenningen. Det kan fort vere utslagsgivende.

Og om det er et stykke å kjøre til møller vil batteriet lades godt opp på vei bort, og på den måten elimineres... samme når du kjører litt bortover, så lades batteriet og du kan lukke..

Kan også minne om symptomer på dårlig jord...

Sent from my P6 using Tapatalk
Bratti

Post by Bratti »

Tenkte jeg skulle legge inn disse svarene under som jeg fikk av en meget hjelpsom mann på Møller Bil Tøyen, jeg fikk mer hjelp og info gjennom 2 e-poster fra denne mannen enn hva jeg har fått i løpet av noen år her hvor jeg bor.....

Så god info må jo bare deles tenkte jeg.

Dette problemet her er kjent ja. Men det kan være flere feil som lager dette problemet.
Det som oftest er problemet er klemsikkringen på dører som det er elektrisk feil på. Denne sitter i pakningen på døra som går mot b-stolpe. Pakningen må skiftes sammen med nedre rulle til skyvedør.
Andre feilen det kan være er at bryteren på dashbordet kan være defekt.
Tredje feil som kan lage slik feil er styresentralen / motor til døra. Da må wire trekk med motor/styreenhet skiftes.

Det forundrer meg noe veldig at de ikke klarer å finne ut av dette på Møller Bil xxxxx da dette er ett veldig kjent problem med flere rep. løsninger. Og jeg synes det er veldig rart at de ikke har f.eks fått teknisk rep.løsninger fra teknisk avd. hos importøren. Det får i hvert fall vi hvis det er noe vi har gått oss fast på.
Hvis du kan sende meg ditt bil nr så kan jeg prøve å se litt på historikken på bilen og prøve og ta en prat med vår fagtekniker som har fikset mange slike biler. Om han tror vet hva dette er i forhold til historikken på bilen og av annen erfaring. Vi når jeg får sjekket litt ut ting i morgen.

Har nå sjekket litt opp på bilen din.
Ser at MB xxxxx har skiftet klemsikring (pakning), men ikke øvre rulle som står på delekatalogen vår at skal skiftes sammen med pakning da disse to delene prater sammen.
Klemsikringen i pakningen er for nedre del av døra og rulle m/klemsikring er for øvre del av døra. Delenr. På denne er 7h0 843 436 q for h. dør.
Vi skifter alltid disse sammen. Og har fått dekket dette hver gang på garanti når bilen er innenfor garanti premisser.
Fagteknikeren vår hadde villet skifte øvre ruller først før eventuelt annet ble gjort.
Fagteknikeren min sier også at det er ikke sikkert at man får frem feil på disse dørene på feil lager dessverre.
Han sier også at det er stor sjanse for at det kan være styresentralen til skyvedøra – den sitter inne i bakskjermen på hver side.
Det som oftest skjer med disse at det blir irr i kontakter og innv. i styreenheten. Dette kan gjøre at det blir problemer slik du opplever + at det kan bli utlading (trekke strøm) når bilen står i ro og dermed tappe batteri.
Her er det kommet en ny type styresentral som det er bedre tetting på for å unngå dette problemet.
Ikke alltid at det kommer opp feil på feil lageret på disse heller.
Her må man da demontere seter og side bekledninger og ta ut sentralen og se på den om det er irret.
Fagtekniker mente at hvis det var bryteren så kommer det opp på feil lageret at det f. eks er sporadisk feil kommunikasjon så hvis det ikke er lagret feil på feil lageret på denne så er nok denne mest sannsynlig ok hvis de har sjekket dette da.

Be MB xxxxx opprette en diss melding og be de legge ved din film snutt som du har lagt ved her og be de skrive hva de har skiftet. Da får de beskjed fra teknisk avd hos importøren med rep. Tips / skiftning av deler.
Det de da sier f.eks skift styreenhet får man da dekket på garanti eller de sier sjekk det eller det. Da får MB xxxxxx dekket jobben dette tar for feilsøking.

For dette er en opplagt garanti sak og er en kjent feil inne hos teknisk avd. hos importøren.

Herlig at det finnes slike service innstilte folk ennå :D
Post Reply