Har som sagt noen El problem som jeg lurer på.Har fått satt inn motor i min camping reimo 1987.1,6 td.Bilen er ombygd fra Bensin til Diesel av forrige eier.
Jeg har Tre batterier i min bil.Nr 1 Under førersete.Batteri Nr 2 Under passasjersete.Og Batteri nr 3 i motor rom bak Høyre side.Så til spørsmålene.
Når jeg camper så kobler jeg 220V utvendig kontakt som går gjennom periodelader til Batteri Nr 1
Skal det være forbindelse videre til Nr 2 og 3?
Og hvor lenge holder kjøleskapet på Batteri Nr 1 Når jeg kjører til neste camingplass/for opplading.Ville det ikke være greit med forbindelse med de andre 2+3.for opplading på kjøretur.
Jeg skulle starte bilen etter og montert Motor,og satt inn batteri Nr 3 Det i motorrom.Men bare blink i instrumentpanel.Vel skjekket ledninger,tenkte her har jeg glemt noe men nei ledn til dynamo+starter Ok
Men ville ikke gå på starter.
Setter inn Batteri Nr 2 Under passasjersete,da starter bilen,Hvorfor ikke med bare batteri Nr 3.
Både batteri 2 og 3.Får lading fra Dynamo.
Hva er da vitsen med batteri Nr 3.
Da bilen har vært Bensinbil og ombygd til diesel så er det ikke glødelampesymbol i dashbord,så de har laget en ledning fra glødeplugg ( to ledninger på den nå) til ei ekstra pære på dashbord.Dårlig sådan.Tenkte da og bytte dashbord til panel med glødelampe som orginalt,men den gang ei,fant ut at det var stikker Nr 14.(rød/hvit ledning) men finner ikke videre gange på denne annet en ned til kontakt bak på sikrinsgspanel.Hvordan får jeg til dette?Bilen gløder og starter men vil ha lampen på dashbord.
Håper noen der ute har svar på dette..
Mvh Vidar.
Div El feil T3 Reimo 1987
-
vidarT3
- Car: T3 1987
- Phone: 93873791
Div El feil T3 Reimo 1987
Last edited by vidarT3 on 21 Aug 2010, 09:25, edited 2 times in total.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Div El feil T3 Reimo 1987
batteri under pass setet er det eneste som har kontakt med starter. Slik er bensinnett foskjell fra diesel.
Du kan få orden i sysakene på to måter:
1:legge opp det som trengs av ekstra ledninger for å få det til å lyse det som trengs.
2: bytte til dieselledningsnett. Forsåvidt grei skuring men du må nok ha ut tank for å få alt på rett plass.
Jeg ville gått for nr 2 mens resten her inne ville brukt nr 1. Jeg foretrekker så nær som mulig ting slik de skal være. Lettere så. Lettere å feilsøke og senere.
Du kan få orden i sysakene på to måter:
1:legge opp det som trengs av ekstra ledninger for å få det til å lyse det som trengs.
2: bytte til dieselledningsnett. Forsåvidt grei skuring men du må nok ha ut tank for å få alt på rett plass.
Jeg ville gått for nr 2 mens resten her inne ville brukt nr 1. Jeg foretrekker så nær som mulig ting slik de skal være. Lettere så. Lettere å feilsøke og senere.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
vidarT3
- Car: T3 1987
- Phone: 93873791
Re: Div El feil T3 Reimo 1987
Har nå gått for alternativ Nr 1.Men helt klart i vinter bygge om til alternativ Nr 2.Vil ned med tanken i vinter og da bytte.Jeg ser jeg manglet Rød/hvit + til svart kasse i motor rom.Hadde noen rare problem med Varmevifte/vinduspussere som ikke virket,fikk ordnet dette med nytt rele,da det virker som begge fungerer på samme rele,litt merkelig men fungerer.Bremselys venstre lyste når jeg satt på tenning,og bremselys ellers fungerte ikke,men ved bytte av overnevnte rele så var det problemet borte,forstår ikke dette.Fant ut i går at kjølevifte på radiator ikke fungerer etter tyvkobling av kontakt lav/høy på radiatorkontakt,masse støy fra rele 24.så den vifta må byttes,forsto fra bibelen at den kan byttes uten og ta av radiatorslanger,senke radiator stemmer dette?
Har tenkt og finne ut om vann sirklasjonspumpe bak i motor fra oljekjøler fungerer,hva kaller dere denne og funksjon,har søkt men finner ingenting om dens virkemåte,verken i hayns eller bibelen,har forstått at den går på rele 53 i svartboks ved siden av gløderele.Noen som vet noe om denne,evnt link?
Noen som har oversikt over releplate/Nummer på rele/plate og hva de er til på bensin kontra diesel,skjekket hayns men ikke fortrolig med den,lurer på om jeg har noen ekstra på på min.
Har tenkt og finne ut om vann sirklasjonspumpe bak i motor fra oljekjøler fungerer,hva kaller dere denne og funksjon,har søkt men finner ingenting om dens virkemåte,verken i hayns eller bibelen,har forstått at den går på rele 53 i svartboks ved siden av gløderele.Noen som vet noe om denne,evnt link?
Noen som har oversikt over releplate/Nummer på rele/plate og hva de er til på bensin kontra diesel,skjekket hayns men ikke fortrolig med den,lurer på om jeg har noen ekstra på på min.