varmer
Re: varmer
Ved utetemperatur under 5 grader, samt motortemperatur under 80 grader.
Vil det si att den burde starte nå som det er kalt og det tar litt tid før bilen blir varm ,eller er det bare når det er veldig kalt ute ,hva slags termostat er det lurt å ha iLivar wrote:Ved utetemperatur under 5 grader, samt motortemperatur under 80 grader.
Den styrer "seg selv" som Livar skriver .er det tempen under 5 grader starter den automatisk sammen med motoren . dette er en tillegsvarmern .
peter
peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Takk for svarPeter wrote:Den styrer "seg selv" som Livar skriver .er det tempen under 5 grader starter den automatisk sammen med motoren . dette er en tillegsvarmern .
peter
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Merk at glødeplugg på denne er "forbruksvare" og om den er gåen vil den forsøke å starte, men ikke lykkes.
Du kan også manipulere temp-måleren til varmeren, som står på en brakett i venstre hjørne fremme, foran hjulet tror jeg. Enten bare koble den av, eller kortslutte i pluggen etter du har kobla av, mens motoren går, for å se om den starter selv om utetemp er over 5 grader. Motoren må være under 80 grader som nevnt tidligere, helst være kald.
Om det ikke er flere varianter av denne tempmåleren er den blå, med en sylindrisk metallhette på midten.
Du kan også manipulere temp-måleren til varmeren, som står på en brakett i venstre hjørne fremme, foran hjulet tror jeg. Enten bare koble den av, eller kortslutte i pluggen etter du har kobla av, mens motoren går, for å se om den starter selv om utetemp er over 5 grader. Motoren må være under 80 grader som nevnt tidligere, helst være kald.
Om det ikke er flere varianter av denne tempmåleren er den blå, med en sylindrisk metallhette på midten.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
er det noen som har tegeninger av dette, både av føler og glødeplugg...
Finnes det noen guide på feilsøking ?
Finnes det noen guide på feilsøking ?
-
Neergård
- -

Dersom du har den standard 3kw varmeren kan jeg svare, da jeg har tatt en slik for montering på Audien:
Da er glødepluggen under et lokk på toppen (om jeg husker riktig), ledningen til den er festet med muttre på toppen - bare å koble fra å skru ut om den skal skiftes. Du kan ohme glødepluggen, den skal ha noen ohm i verdi, når den er defekt har den brudd - uendelig motstand.
Føleren ser du nok, tror den står montert ved siden av lydhornet.
Tilkoblinga (strømpluggen) har følgende identifikasjon på pinnene:
1 - +12v strømforsyning
2 - Jording
3
4 - Dieselpumpe (andre til pumpa tror jeg var 3. Du ser hvilke ledninger som er like.
5 - Diagnose, blåhvit ledning
6 ukjent
7 - D+ (på dynamoen, for start kun når motor går.)
8 - ADR
Dette er info etter samtaler med et Bosch diesel-elektro verksted.
Husker ikke i farta hvordan føleren er koblet her i forhold til ledningene, mulig det er i serie fra D+, ergo skal i så fall ledningen til føleren for å tvangstarte varmeren kortsluttes.
Kan finne ut noe mer av dette i morgen ved å se hvordan jeg kobla på egen bil om det er ønskelig.
Da er glødepluggen under et lokk på toppen (om jeg husker riktig), ledningen til den er festet med muttre på toppen - bare å koble fra å skru ut om den skal skiftes. Du kan ohme glødepluggen, den skal ha noen ohm i verdi, når den er defekt har den brudd - uendelig motstand.
1 - +12v strømforsyning
2 - Jording
3
4 - Dieselpumpe (andre til pumpa tror jeg var 3. Du ser hvilke ledninger som er like.
6 ukjent
8 - ADR
Husker ikke i farta hvordan føleren er koblet her i forhold til ledningene, mulig det er i serie fra D+, ergo skal i så fall ledningen til føleren for å tvangstarte varmeren kortsluttes.
Kan finne ut noe mer av dette i morgen ved å se hvordan jeg kobla på egen bil om det er ønskelig.
Frode Neergård
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Hvis du har sånn høvelig skoletysk, kan du rote litt rundt her:
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4
Let etter D3W zuheiser. (om du har diesel)
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4
Let etter D3W zuheiser. (om du har diesel)
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Takker for god guide !Neergård wrote:Dersom du har den standard 3kw varmeren kan jeg svare, da jeg har tatt en slik for montering på Audien:
1 - +12v strømforsyning
2 - Jording
3
6 ukjent
8 - ADR
Snakket med tidligere eier nå, han hadde koblet opp en bryter på sensoren, så forhåpentligvis er alt i orden
-
Neergård
- -

Den bryteren er vel montert av samme årsak som de på jobb hos meg. Over litt tid hadde temp-følgerne en tendens til å streike, så varmerne gikk hele tida.
Håper den varmer godt, de er gode å ha i kommende årstid i alle fall!!!
Frode Neergård
Har nå hatt ut varmeren min ett hell ,sjekket den men finner ikke hvor gløde pluggen sitter ,fant bare en vifte og noen små kontakter ,ledningene går ut fra toppen av den , men det ser ikke ut som om den er der .også en vakum rør på den tror jeg ,noen som vet.Neergård wrote:Den bryteren er vel montert av samme årsak som de på jobb hos meg. Over litt tid hadde temp-følgerne en tendens til å streike, så varmerne gikk hele tida.
-
Neergård
- -

Glødepluggen er under et lokk på toppen, om jeg ikke husker helt feil.
Glødepluggen er da skrudd nedi mot brennkammeret, og har en ledninge inn på toppen av seg selv. Finner desverre ingen bilder av dette...
Glødepluggen er da skrudd nedi mot brennkammeret, og har en ledninge inn på toppen av seg selv. Finner desverre ingen bilder av dette...
Frode Neergård
-
SvennoH
- -

- Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
- Phone: 41280935
Gå på forumets hovedside og gå innpå "triks og tips". Der er det et emne om skifte av glødeplugg i eber. der er det et godt bilde.
Svein Ove
Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
Er heldig eigar av:
-
Neergård
- -

Og da er linken til den: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=22123
Var som jeg tenkte ja, men med disse bildene og forklaringen i tråden er det vel noe lettere å forstå.
Lykke til!
PS: før du evt skal ohme glødepluggen kan det lønne seg å koble den fra, så du ikke måler den elektriske kretsen istedet.
Var som jeg tenkte ja, men med disse bildene og forklaringen i tråden er det vel noe lettere å forstå.
Lykke til!
PS: før du evt skal ohme glødepluggen kan det lønne seg å koble den fra, så du ikke måler den elektriske kretsen istedet.
Frode Neergård
Tror kansje det er noe feil på strøm ,den er jo helt død skulle vel høre den gå selv om den ikke fyrerNeergård wrote:Og da er linken til den: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=22123
Lykke til!
-
SvennoH
- -

- Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
- Phone: 41280935
Var ingenting liv i den sjå meg heller, men alt virket etter at eg skiftet glødepluggen. Tar du brenneren ut av bilen bør du blåse reint for sot i brenner og eksos. Trenger ikkje skru brenneren heilt frå kvarandre for å gjere dette.
Svein Ove
Er heldig eigar av:
Er heldig eigar av:
Ja kansje det er gløde pluggen som styrer alt ,att den får strøm først så signaler til vifta og diesel puma ,for den er helt død ,hadde den ute men turte ikke å opne det øvre lokket ,skruene på topp satt sykt ,kan bruke varme der ,for nå vet jeg att pluggen er under der.SvennoH wrote:Var ingenting liv i den sjå meg heller, men alt virket etter at eg skiftet glødepluggen. Tar du brenneren ut av bilen bør du blåse reint for sot i brenner og eksos. Trenger ikkje skru brenneren heilt frå kvarandre for å gjere dette.
-
Neergård
- -

Den kobler nok ut om glødepluggen er helt gåen ja, så mål den før du trekker noen slutninger 
Frode Neergård
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Er ikke lurt og bruke for mye varme på skruen i lokket, i lokket sitter "hjernen", elektronikk og for mye varme er en dårlig kombinasjon.gussi wrote:Ja kansje det er gløde pluggen som styrer alt ,att den får strøm først så signaler til vifta og diesel puma ,for den er helt død ,hadde den ute men turte ikke å opne det øvre lokket ,skruene på topp satt sykt ,kan bruke varme der ,for nå vet jeg att pluggen er under der.SvennoH wrote:Var ingenting liv i den sjå meg heller, men alt virket etter at eg skiftet glødepluggen. Tar du brenneren ut av bilen bør du blåse reint for sot i brenner og eksos. Trenger ikkje skru brenneren heilt frå kvarandre for å gjere dette.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
Fant hele kobling sjema på ett dansk buss forum ,orginal inst papirerTorle wrote:Er ikke lurt og bruke for mye varme på skruen i lokket, i lokket sitter "hjernen", elektronikk og for mye varme er en dårlig kombinasjon.gussi wrote:Ja kansje det er gløde pluggen som styrer alt ,att den får strøm først så signaler til vifta og diesel puma ,for den er helt død ,hadde den ute men turte ikke å opne det øvre lokket ,skruene på topp satt sykt ,kan bruke varme der ,for nå vet jeg att pluggen er under der.SvennoH wrote:Var ingenting liv i den sjå meg heller, men alt virket etter at eg skiftet glødepluggen. Tar du brenneren ut av bilen bør du blåse reint for sot i brenner og eksos. Trenger ikkje skru brenneren heilt frå kvarandre for å gjere dette.
-
Neergård
- -

Link til dette da?
Frode Neergård
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Mange T4 TDI har fått montert slike brytere. Selv om termobryteren bak støtfangeren er i orden. Men varmeren har lett for å sote igjen hvis bilen bare blir kjørt på småkjøring. Hvis du bare skal en kort tur skrur du av bryteren. Hvis du skal kjøre en lengre tur skrur du den på. Da rekker varmeren å brenne seg rein før du stopper.Neergård wrote:Den bryteren er vel montert av samme årsak som de på jobb hos meg. Over litt tid hadde temp-følgerne en tendens til å streike, så varmerne gikk hele tida.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tror den heter caravelle dk søk på den linken da finner du det meste ,man må regge seg på den siden,fant feil på min det var deff plugg ,så var styre enheten brent ,måtte bestille ny hos elektro diesel stokkeRikskringkastingen wrote:Mange T4 TDI har fått montert slike brytere. Selv om termobryteren bak støtfangeren er i orden. Men varmeren har lett for å sote igjen hvis bilen bare blir kjørt på småkjøring. Hvis du bare skal en kort tur skrur du av bryteren. Hvis du skal kjøre en lengre tur skrur du den på. Da rekker varmeren å brenne seg rein før du stopper.Neergård wrote:Den bryteren er vel montert av samme årsak som de på jobb hos meg. Over litt tid hadde temp-følgerne en tendens til å streike, så varmerne gikk hele tida.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Caravelle.dk er relativt svært.
Du får finne ut hvilken del av forumet dette ligger på og melde anvisning dit bedre
Vel, det er mitt forslag, da.
Du får finne ut hvilken del av forumet dette ligger på og melde anvisning dit bedre
Vel, det er mitt forslag, da.