Bare sot i eber'n?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vwmort1

Bare sot i eber'n?

Post by vwmort1 »

Jeg har en 99-mod lang caramell med eber 3kw, som ikke har blitt brukt sist vinter pga verkstedopphold. Nå som det er kaldt ute vil den ikke tenne, men den sirkulerer luften inni bilen. Kan det være så enkelt som at den bare er sotet igjen? evnt bytte plugg...? Den prøver å starte opp, og ryker en del til å begynne med, før den slokker igjen nesten med det samme.
I tillegg kommer det varm eksos ut av ebereksosrøret :?

Motoren blir ganske fort 90 grader, men inni bilen er det iskaldt. Kan det ha noe med spjeld bak radiator å gjøre, at de står åpne konstant???
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Re: Bare sot i eber'n?

Post by Vissvass »

vwmort1 wrote:Jeg har en 99-mod lang caramell med eber 3kw, som ikke har blitt brukt sist vinter pga verkstedopphold. Nå som det er kaldt ute vil den ikke tenne, men den sirkulerer luften inni bilen. Kan det være så enkelt som at den bare er sotet igjen? evnt bytte plugg...? Den prøver å starte opp, og ryker en del til å begynne med, før den slokker igjen nesten med det samme.
I tillegg kommer det varm eksos ut av ebereksosrøret :?

Motoren blir ganske fort 90 grader, men inni bilen er det iskaldt. Kan det ha noe med spjeld bak radiator å gjøre, at de står åpne konstant???
Rense for sot og bytte glødeplugg er vel et sted å starte.
Hvis du har 90 grader på kjølevann/motor og iskaldt inne i bilen så sirkulerer ikke vannet i varmeapparat registeret.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

Sjekk den elektriske sirkulasjonspumpa, eventuelt om det er luft i systemet
Tom
Bodø City
Image
runet
Car: T4 Allstar
Phone: 99715195

Post by runet »

Disse har en flammevakt som skal se flammen i brenneren. Gjerne 2 ledninger på en liten metallstang med et lite glassøye i enden. Om flammevakta er sotet, blir det som den har solbriller på og vil ikke se flammen. Da gir den beskjed om å stoppe diesel inn.
Husker ikke Eber, men webasto er vel dette å løsne en 8mm eller 10mm mutter og dra ut vakta.
Ta den ut og tørk av.

Om den starter og går en liten stund, er det trolig som nevnt sirkulasjonspumpa ja. Da står vannet i ro i brenneren, og når det vannet rundt brennkammeret/kjelen er varmt nok, tror brenneren at den er ferdig og stopper. Vet ikke hvor pumpen står på T4, men på Vito står den torpedoveggen. Ganske vanlig løsning. Finner du den og kan høre den surre eller kjenne at den vibrerer når du prøver å starte brenneren, er det sannsynlig at den virker.
vwmort1

Post by vwmort1 »

sitter flammevakten på tobben av eber'n? Altså i samme rom som pluggen, eller må jeg demontere den ytterligere?

Kan det lønne seg å ta en diagnose før jeg begynner å knote, eller er det som regel bare bortkastede penger???

Er det noen som har gått bort fra eber og over til webasto istedet? Har hørt at det er mye bedre kvalitet på webasto. Blir det mye jobb i forhold til forandringer på systemet da?
runet
Car: T4 Allstar
Phone: 99715195

Post by runet »

Sitter trolig på toppen og i nærheten av pluggen ja.
Å forske litt selv koster ikke noe. Har selv bare plukkeerfaring på webasto, men vet at det er ganske likt med Eber. Tipper den har et par ledninger på seg og er ca 6 cm lang. slik at den når inn til brennkammeret med "øye" sitt.
Jeg ville uansett ringt disse før du gir opp og setter den på verksted:
http://www.kcl.no/wsp/kcl/frontend.cgi? ... e=CATEGORY

De har nettopp fått avtale med eber og har slutta med Webasto. Kjekke karere som iallefall tidligere gir gode råd på telefon.
camperwizard
-
-
Car: T4 2,5 tdi 1999
Phone: 94831217

Post by camperwizard »

flammevakta på denne ebern sitter rett vedsiden av glødepluggen og har en tykk sort ledning tilsluttet seg(med to ledere inni).
lett å ta ut for rengjøring. hvis du først får start på ebern er det annbefalt at den skal ha gangtid på min 10 minutter hver gang den er i drift, for å unngå soting.
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Post Reply