T3 syncro Visco overhaling

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Vambo
Car: T3 1989 td syncro
Phone: 99608649

T3 syncro Visco overhaling

Post by Vambo »

Jeg har lest på dette forumet at å overhale en visco (visko eller VCU eller hva man kaller det)kobling skal være noe hekseri, bare for fagfolk. Så fant jeg denne linken:

http://www.youtube.com/watch?v=IkKAFpIMVlA
T3 syncro Visco Kupplung zerlegen und instandsetzen, del 1 til 6.

Dette ser da ikke så vanskelig ut ?
Mangler bare å finne ut hver en får tak i pakninger og silicon olje.

Noen som har erfaring med dette ?
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: T3 syncro Visco overhaling

Post by Bugman »

Har ingen erfaringer, Vambo.

MEN Martin Schanche Racing er nordisk generalagent for det Sveitsiske selskapet som forhandler re-kondisjonerte Visco'er.

Det er folk her inne som har vært i kontakt med ham, men han skaffer visstnok ikke til T3.

MEN hvis vi var mange nok som bestillte samtidig, så kanskje...

Kostnaden på en recon visco skulle visst havne på en rundt ca €402,-

Den gamle må demonteres og pakkes i dertil egnet plastbeholder og sendes til Agenten..

Mer her:
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4 ... ilit=Visco
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Vambo

Post by Vambo »

Takk for svar Bugman. Du har selvsagt rett. Det beste er nok å betale noen for å gjøre denne overhalingen. Men det er jo ikke så morro.
Etter å ha brukt et par timer med å lus lese alle linkene jeg fant ut fra ditt tips, har jeg kommet til følgende foreløbige konklusjon.
*Delene; kan antakelig skaffes fra Dieselkontor.de
*Feiltype;Det er muligens bare VC'er som feiler i løs tilstand, altså at den ikke låser i det hele tatt, som kan fikses uten å bytte eller maskinere lamellene.
*Fyllingsgraden;Det er usikkerhet i forbindelse med mengden silicon olje som skal inn i koblingen, som ser ut til å være det mest omtalte problemet. Heller man i for mye vil den bli for "stiv" eller kanskje låse helt. Heller man i for lite vil den bli for slapp, koble inn forseint.
Det er visst sånn at den skal fylles til 85% +/- 1%, sånn at oljen har nøyaktig passe rom til å utvide seg, før den den låser eller bremser lamellene.
Problemet er da måle seg fram til det
En foreslått løsning kan være å rense koblingen for gammel olje, og så måle hvor mengden av en eller annen passende tynn væske det er plass til inne i den. Og da må man måle hvor mye man putter inn i den, IKKE mengden veske man heller ut igjen. Ut fra det kan man da fastslå volumet av silicon olje som er riktig mengde.

Kan det være flere fallgruver jeg har oversett ?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

disse filmene har leget ute her tidligere på en av trådene og spørsmål det samme. Hvis jeg ikke husker helt feil så finner du også navnet på de som restaurerte og kan spørre der om deler. Hva gjelder mengde olje/silicon så var det noe om 300g som skulle på. Fremkomme rpå en av filmene.

Det store spørsmålet er hvilken viskositet oljen har, dvs tregheten og der er det flere som har prøvet å eksprimentert seg frem til ulike typer beroende å hvordan du vil bruke viscosen
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Mener da også at jeg har lest ett eller annet sted at lamellene også blir slitt. Skal vistnok ha en masse små porer eller spor som skal dra med seg olja og de slites etterhvert.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

ducce999s wrote:disse filmene har leget ute her tidligere på en av trådene og spørsmål det samme. Hvis jeg ikke husker helt feil så finner du også navnet på de som restaurerte og kan spørre der om deler. Hva gjelder mengde olje/silicon så var det noe om 300g som skulle på. Fremkomme rpå en av filmene.

Det store spørsmålet er hvilken viskositet oljen har, dvs tregheten og der er det flere som har prøvet å eksprimentert seg frem til ulike typer beroende å hvordan du vil bruke viscosen
Viskositeten er 100.000 mm2/sek.
(dette står på flaska og han sier det på tysk).
Eller en annen betegnelse på viskositet 13.200 gr. Engler.
Er vel en mere nøyaktig beskrevet egenskap enn SAE 10/40

Viskositeten likner veldig på den som er påfylt termometere som står på exhaustmanofolden på større dieselmotorer.

Norsk representant for Waker-chemie GmbH.
http://www.willumsen.no/avd1f.htm

Eller google silikonolje...
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Vambo

Post by Vambo »

Jeg oppfatter det som ganske sikkert at olja med viskositet som dieselkontor og Tom Bringsvor peker på er riktig. Altså 100.000 mm2/sek. Takk for link til norsk leverandør.
Det er litt forskjellig oppfattning om mengden, noen sier 300gr , noen 270-280 gr. De mest prikete mener at det blir for unøyaktig da disse vc enhetene ikke er kalibrerte. Jeg tror at å måle volumet i enheten og fylle den til 85% er mest korrekt. Men kanskje ikke så lett reint praktisk sett.
Om platene kan brukes om igjen uten vidre ser jeg på som det mest uklare. Men noen har ment at det er bare mulig dersom koblingen ikke har låst seg.
Her må en kanskje vite mer om virkemåten, for å vurdre hvor nøye en må se på de to siste emnene.

Hvis jeg har forstått dette riktig, er det sånn at koblingen kun overfører kraft dersom de to settene med plater, som henger sammen med hver sin aksel, beveger seg i forhold til hverandre, mer enn en 1/8-4 omdreining eller noe slikt. Ved mindre forskjeller skal den være helt løs.
Det jeg ikke er sikker på er dette ;
Er det sånn at silicon olja skal skape et vakum mellom platene, at de suger seg sammen?
Eller er det sånn at den oppfører seg som et elastisk lim? Som bare lar platene bevege seg i forhold til hverandre til en hvis grad.
Eller er det sånn at ojla utvider seg ved bevegelsen og når den har fylt hele koblingen, skapes det et trykk som gjør at oljen stivner og platene låses.

Det er vel bare i det siste forslaget at "underfylling" er et problem, i alle tilfeller er vel overfylling feil for pakningene.
OddN
-
-

Post by OddN »

"Olja" som egentlig ikke er en olje, men en silikonbasert væske, endrer viskositet ved temperaturøkning, det er altså friksjonen inni viscoen mellom lamellene og væska som gjør at den blir varm og låser.
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Du kjenner sikker til denne hvis du søkt litt på nettet

http://www.syncro.org/VCTest.html

http://www.vanagon.com/syncros/technica ... /index.htm

her står det meste om funksjon osv
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Vambo

Post by Vambo »

jo, det virka kjent. Men det var en stund siden...
Men takk for tipset :-)jeg går tilbake til studiene for å bli klokere på dette.

Det jeg må finne ut av er hvorfor lammellene blir slitt, og om det kanskje kan hjelpe å f.eks glassblåse for å gjennoprette overflaten. Det funker i allefall på clutch platene i motorsykkelen, og det er jo friksjon det er snakk om her også.

Skjønner at dette er et gammelt tema i syncro verdenen. Men jeg klarer ikke helt å legge det fra meg
så takk for tålmodigheten :-)
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

gjør et søk her på forumet så finner du mye om emnet
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Martin85
Car: t3 syncro 2.1
Phone: 48121614

Post by Martin85 »

coming soon!følg med på syncro service, der vil de etterhvert tilby overhalte visco`er mot at din gamle sendes inn..lurer på hva prisen vil bli?
vw t3 2,1 syncro
Post Reply