Det har seg nemlig slik at det i Sverige ble påbudt med spylere på framlyktene. Senere ble denne forskriften endret noe. Hvordan dette regelverket er i Sverige nå eller i Norge nå, vet jeg ikke. Tror ikke dette er påbudt i Norge på nye biler.
I Norge var ikke T2'ene levert med spylere på lyktene. For å få disse bilene inn i Sverige, måtte de imidlertid utstyres med lyktespylere. Men det holdt ikke mål med trykkluftspyleren som du sikkert kjenner til på våre kjære bay'er fra 1970-tallet, til både vindu og lykter.
Derfor ble modellene fra og med 1979 (tror jeg det var) i stedet for trykklufttank til spylersystemet, utstyrt med en større spylertank (på samme sted der trykkluftttaken sitter bak høyre sparkepanelet foran) for spylervæske. Ei elektrisk pumpe driver spylervæske opp på vinduet og på lyktene derfra.
Dette betydde også at bryter-enheten for spyling som sitter på rattet er annerledes på blant annet 1979-modellen (usikker på om det gjelder tidligere modeller) enn T2- fram til 1978, da den ble "utvidet" med en ekstra funksjon for el-spyler. Jeg har denne rattdelen liggende!
Elekstrisk vindusspyler kan ettermonteres ganske enkelt. Jeg vet om folk som har gjort det, men husker ingen navn i farten. Min gule 1979 hadde ikke dette, så i Norge kom nok ikke T2 med el-spyler. De som finnes er nok importert fra utlandet.
Elektrisk vundus- og lyktespyler er originalt utstyr som kom fra fabrikken til noen land, blant annet til Sverige, i andre land som option. Jeg er temmelig sikker på at den bilen du har bilde her på siden, er en 1979-modell (hvite speil tyder på det da de siste modellene i 1978 og 1979 ofte kom med hvite speil for å spare penger - og ble lyktespylere!).
Vil bare legge til at lyktespylere kun er påbudt på biler med xenon her i Norge. Ellers er det ekstrautstyr. Tyskimportbiler(bruktimport) mangler ofte dette.