Er starteren problemet? Kanskje for stor belastning?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Espen
-
-
Phone: 95216652

Er starteren problemet? Kanskje for stor belastning?

Post by Espen »

Jeg har jo en 2,9 Ford V6'er som startes med en 112 starter. De første to tre rundene hører jeg at starteren går tregt, før den drar i gang motoren... Har dette med at belastningen er for stor, eller kan starteren være dårlig?

Hver gang tappes batteriet omtrent 100%, slik at det må ut og lades for hver gang. Har prøvd tre forskjellige batterier her, kan være de som er dårlige, men alle tre da...? (ingen er jo nye).

Mulig løsning? Ny starter og et helt nytt batteri... Er det verdt et forsøk?

Kan det kanskje også være noe dårlige koblinger et sted...? Har fått et forslag på det også, men da burde det kanskje ikke være konsekvent feil?
Espen

SYNCRO
-
-

Re: Er starteren problemet? Kanskje for stor belastning?

Post by SYNCRO »

Espen wrote:Jeg har jo en 2,9 Ford V6'er som startes med en 112 starter. De første to tre rundene hører jeg at starteren går tregt, før den drar i gang motoren... Har dette med at belastningen er for stor, eller kan starteren være dårlig?

Hver gang tappes batteriet omtrent 100%, slik at det må ut og lades for hver gang. Har prøvd tre forskjellige batterier her, kan være de som er dårlige, men alle tre da...? (ingen er jo nye).

Mulig løsning? Ny starter og et helt nytt batteri... Er det verdt et forsøk?

Kan det kanskje også være noe dårlige koblinger et sted...? Har fått et forslag på det også, men da burde det kanskje ikke være konsekvent feil?
Det jeg ville gjordt er følgende: sjekk lagringen i girkassa, smør opp aksel og anker i starter, sjekk at du har 100 % både strømtilførsel og jording. Om disse ting er iorden så skal en orginal 112 starter dra igang motoren din UTEN problemer. På min har jeg en orginal starter som drar igang min wbx 6 med 240 Nm uten problemer.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Espen
-
-

Post by Espen »

Da er i hvertfall starteren i stand til å gjøre jobben, greit å vite.

Fant en løs ledning som skal justere luftinntaket og sånt, satt i den, og tror du ikke bilen startet igjen da:D Var ikke så dumt å rydde opp i ledninger nei!

Får som du sier sjekke smøring, samt jord og strøm (det har jeg ikke fått rotet meg til enda), også kjøper jeg et helt nytt batteri for sikkerhetsskyld. Så får vi se hvordan det går!
Espen

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

gå i instruksjonsboka di og sjekk at starteren er sterk nok i forhold til hva som er på motoren originalt...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Espen
-
-

Post by Espen »

Instruksjonsboka? Den har i hvertfall ikke jeg!

Men jeg vet at det er en starter og girkasse til 112 hk, eller jeg tror jeg vet det, siden det er det jeg har fått beskjed om!
Espen

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

må vel være noen her som kan si hvor sterk den starteren er..... må minimum ha o,8 hk starter til denmotoren... får du tak i starter til diesel er du berget uansett. for dem starterene dra det meste..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Espen
-
-

Post by Espen »

Problemet var like enkelt som det var genialt!

Et stk nytt VARTA startbatteri innkjøpt i dag, starter og går som bare det, på hvert forsøk... Tydeligvis var alle de tre batteriene jeg hadde fra før dårlige. Hadde en mistanke om at et av dem var dårlig...!! Det ene andre var nytt og tiltenkt bayen, og helt sikkert grunnen til at den ikke startet... Får ta en tur til Torshov for å klage der.

Men problemet anses derfor som løst, og det er jo strålende!
Espen

tilstad
-
-

Post by tilstad »

Batterier holder ikke på strømmen lenge, og det trenger ikke gå mange månedene fra et batteri var nytt til det er helt ødelagt av å stå med lite strøm på. Selv har jeg vært nødt t il å kjøpe nytt mc batteri hver år, selvfølgelig av den største (og dyreste) typen, 45AMP, men nå har jeg en vedlikeholds lader som står på hele tiden, så nå er det problemet forbi.

Har vært mye det samme med bilbatterier igrunn.
Espen
-
-

Post by Espen »

Men det ene batteriet jeg prøvde med var jo omtrent nytt, og har ikke vært ladet ut...
Espen

tilstad
-
-

Post by tilstad »

"Omtrent" nytt? Hehe... Hvis det ikke virket, og var "omtrent" nytt, da var det vel kanskje ikke i orden da...eller du hadde kanskje dårlig kontakt.
Ponget mitt var egentlig bare at man bør sjekke batteriet først, og ikke bruke penger på starter og div, når batteriene er skikkelig forbruksvare. Men dette fant du jo egentlig ut selv, ville bare bekrefte at det også har vært min erfaring.
Post Reply