Lading/turteller av og på, spesifikt problem
Lading/turteller av og på, spesifikt problem
Har hatt litt problem med ladinga i det siste.
Når bilen ikke lader faller turtelleren ned på null fra start av.
Når den startes og den lader, virker turtelleren som
regel kun helt til motoren blir varm.
Dersom jeg starter bilen, og holder turtallet over 1000 omdr
(uten å slippe gassen)
virker turtelleren og ladingen konstant, uten å slutte å virke.
50 % av gangene slår ladinga aldri inn når jeg starter.
Har prøvd å sjekke ledninger, osv men ikke funnet noe åpenbart.
Bør jeg skifte regulator? Eller noe annet?
Eller rett og slett bare få tak i en ny dynamo?
Når bilen ikke lader faller turtelleren ned på null fra start av.
Når den startes og den lader, virker turtelleren som
regel kun helt til motoren blir varm.
Dersom jeg starter bilen, og holder turtallet over 1000 omdr
(uten å slippe gassen)
virker turtelleren og ladingen konstant, uten å slutte å virke.
50 % av gangene slår ladinga aldri inn når jeg starter.
Har prøvd å sjekke ledninger, osv men ikke funnet noe åpenbart.
Bør jeg skifte regulator? Eller noe annet?
Eller rett og slett bare få tak i en ny dynamo?
-In a hundred years, who`s gonna care?-
Re: Lading/turteller av og på, spesifikt problem
Hei. har du sjekka børstenne, om dei er utslitte eller sitter fast.
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter.
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter. kondemnert.
94mod. 2,4D Caravelle. Til høgging.
94mod. 2,4D Caravelle. Ombygde til 97mod 2,5 Tdi
91mod. 2,5B Caravelle. Delebil.
92mod. 2,4D Caravelle. Til opp pussing
Hvordan gjør jeg det? Må jeg ta av dynamoen da og dele den?vw kato wrote:Hei. har du sjekka børstenne, om dei er utslitte eller sitter fast.
dei står i bak kant. du treng eit stjerne skrujern. da er den kvite delen med ein svart klump på.
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter.
Stopper den å lade av seg selv, eller er det lading helt til du stopper bilen igjen?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Stopper av seg på den måten beskrevet ovenforstste wrote:Stopper den å lade av seg selv, eller er det lading helt til du stopper bilen igjen?
Det kan også være sleperingene som er nedslitt, slik a børstene ikke får kontakt.
Hadde ikke du også problemer med dårlig jordledning nettopp? ,da kan diodene i dynamoen fått skade.
Hadde ikke du også problemer med dårlig jordledning nettopp? ,da kan diodene i dynamoen fått skade.
Jo, stemmer. Er det vanskelig å skifte diodene, eller bedre å få tak i brukt/ ny da? Problemet kommer og går. Idag har den lada som normalt.Kneggeren wrote:Det kan også være sleperingene som er nedslitt, slik a børstene ikke får kontakt.
Tror ikke du trenger å gi mange kronene for en brukt dynamo,hvis du hører med en opphugger.
Dersom du har bosch dynamo med kilereim ,er det gode dynamoer som jeg ikke hadde vært redd for å kjøpt brukt, men sjekk forøvrig at sleperingene og børtene ser greit nok ut,så har du dynamo i mange år.
Har du forresten oljelekkasje fra toppdeksel/kam kan denne olja renne inn i dynamo og lage kluss.
En venn av meg hadde en golf 1 1,3 der dynamo faktisk tok fyr. Vi slet da med å få tak i den rette dynamo,så jeg fant en av samme størrelse og byttet over innmaten.Vips god som gull.
Dersom du har bosch dynamo med kilereim ,er det gode dynamoer som jeg ikke hadde vært redd for å kjøpt brukt, men sjekk forøvrig at sleperingene og børtene ser greit nok ut,så har du dynamo i mange år.
Har du forresten oljelekkasje fra toppdeksel/kam kan denne olja renne inn i dynamo og lage kluss.
En venn av meg hadde en golf 1 1,3 der dynamo faktisk tok fyr. Vi slet da med å få tak i den rette dynamo,så jeg fant en av samme størrelse og byttet over innmaten.Vips god som gull.
Du sier noe der, for det ser ut som at dynamoen er smått "tilgriset" / har et tynt lag med olje, eller noe..Kneggeren wrote:Tror ikke du trenger å gi mange kronene for en brukt dynamo,hvis du hører med en opphugger.
Jeg hadde nylig samme problem. Renset sleperingene i dynamoen og satte inn regulator fra biltema. Nå lader den 100%. Vurderer ny eller brukt i reserve...
har 93 modell T4.
har 93 modell T4.
Torbo
Kjøpte nye børster /regulator på BT, men uten effekt. Så jeg dro til Høggeren, og kjøpte brukt dynamo til 500, og nå lader den som bare det. Ny dynamo hadde større ladedtyrke enn den forrigeTorbo wrote:Jeg hadde nylig samme problem. Renset sleperingene i dynamoen og satte inn regulator fra biltema. Nå lader den 100%. Vurderer ny eller brukt i reserve...
har 93 modell T4.
Dog skal det sies at jeg dobbeltsjekket børstene etter at jeg tok ut den gamle dynamoen, og da viste det seg at ene børsten ikke satt på sleperingene. Hadde visst satt de litt skeivt inn. De gamle børstene var forøvrig nedslitte.
Så nå har jeg en reservedynamo liggende med nye børster