Hvordan ohme abs-sensor?
Hvordan ohme abs-sensor?
ABS lampen slukker ikke. Diagnosetest viser at abs sensor høyre bak ikke virker. Ved å teste flere ganger viser det seg at også høyre fremme kan være defekt.(kommer og går) Fikk beskjed om å ohme dem for å sjekke hvilken som er defekt.
Dette er jeg ganske grønn på. Hvordan ohmer jeg abs-sensorene,fremgangsmåte og hvilken verdi skal vises i displayet ved defekt eller ok sensor?
VW Transporter T4 98mod 2.5 Tdi.
Dette er jeg ganske grønn på. Hvordan ohmer jeg abs-sensorene,fremgangsmåte og hvilken verdi skal vises i displayet ved defekt eller ok sensor?
-
Vissvass
- -

- Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
- Phone: Call 911-48-777
Re: Hvordan ohme abs-sensor?
Det beste er jo å sammenligne med en som er i orden. Da først ved du hvor mange ohm den skal være på. Har byttet sensor på en Seat og der var det brudd i spolen. Er det brudd så vil jo ikke instrumentet gjøre noe utslag.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Måle motstand i en som du vet er i orden først.....HHole wrote:ABS lampen slukker ikke. Diagnosetest viser at abs sensor høyre bak ikke virker. Ved å teste flere ganger viser det seg at også høyre fremme kan være defekt.(kommer og går) Fikk beskjed om å ohme dem for å sjekke hvilken som er defekt.
Da har jeg ohmet alle sensorene uten å bli noe særlig klokere. Både de som er ok og de som skal være defekte måler jeg til ca 1620. Noen som har forslag om videre feilsøking? Er det et abs-senter som kan være defekt.
Man skal ikke trykke hardt på pedalen før det pulserer i den.
Man skal ikke trykke hardt på pedalen før det pulserer i den.
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Du har ikke en deffekt abs ring? Da mener jeg at en eller flere som har sprekt.
Morten B
-
Indian
- -

Har du sjekket ABS rele nr 79? Enn de to 32A sikringer(lysegrønn)?
Så ikke noen sprekker på abs ringen, men det er ikke så godt å se så det må jeg sjekke en gang til.Kan det være at sensoren er veldig møkkete? eller får man ikke sånne symptomer da?
Hvor sitter sikringene og relet som du nevnte i svaret?
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Hvordan ohme abs-sensor?
Du kan i alle fall få rar oppførsel om de har mye metallspon på seg. Evt om de ikke står i korrekt avstand fra ringen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Indian
- -

Over sikrings panelet. Det finnes to låsebøyler for å senke det hele.HHole wrote:Så ikke noen sprekker på abs ringen, men det er ikke så godt å se så det må jeg sjekke en gang til.Kan det være at sensoren er veldig møkkete? eller får man ikke sånne symptomer da?
Da skal jeg sjekke sikringer og rele imorgen. Bilen ble kjørt en god stund med ødelagt hjullager høyre side framme. Kan det ha skjedd noe i forbindelse med dette? Kan selvsagt ha skjedd etter bytte, det var det ikke jeg som gjorde. Lampa begynte å lyse etter ca 10 mil etter hjullagerbytte. Bilen var litt "tung" på rattet etter dette. Ville ikke rette seg opp etter sving og dro litt til siden.
-
Indian
- -

Jeg hadde samme problem etter bytte av hjullageret men Møller byttet en sikring under en EU kontroll og det ble ingen feil med ABS.
-
Indian
- -

At bilen ikke retter seg opp tyder på at du trenger en 4-hjuls kontroll og justering.HHole wrote:Da skal jeg sjekke sikringer og rele imorgen. Bilen ble kjørt en god stund med ødelagt hjullager høyre side framme. Kan det ha skjedd noe i forbindelse med dette? Kan selvsagt ha skjedd etter bytte, det var det ikke jeg som gjorde. Lampa begynte å lyse etter ca 10 mil etter hjullagerbytte. Bilen var litt "tung" på rattet etter dette. Ville ikke rette seg opp etter sving og dro litt til siden.
Finner ikke rele nr 79 eller noe det står ABS på. De jeg finner er nr 174, 109, 18, et grønt et uten nr, 99, 36, og 103 på henholdsvis plass nr 2,3,4,6,8,9 og 12 + et rele nr 53 plassert litt høyere opp. Finner heller ingen sikringer på 32A. Har 2 lysegrønne på 30, men de er hele.
-
Indian
- -

Jeg tok feil her da jeg trodde at alle biler har rele nr 79. Jeg byttet samme relay på en golf 3 for å slukke ABS lampa.
Får vel ringe Møller imorgen å høre om de kjenner til problemet. Du vet ikke hvilken sikring som ble byttet hos deg? Typisk at det skal bli noe når den skal selges.
-
Indian
- -

+N 017 13 115 er nummeret for de lyse grønne sikringer. Sjekket opp i ETKA og det finnes i Caravelle. De er montert på to separate holdere og ikke sammen med de andre sikringer. I motorrommet i nærheten av ABS styresentral?
-
Indian
- -

Noen som sa det til meg å sjekke bremselys pære på bilen. Kan defekt lyspærer virke inn på ABS lampe?
Last edited by Indian on 17 May 2011, 10:48, edited 1 time in total.
Når du måler, har du da målt ute på sensorene ved hjul eller der ledningene ender opp inne i bilen? (ABS sensor eller noe sånt...)
Jeg går ut fra at disse sensorene er induktive givere, om du kjenner noen som har tilgang på et ocilloskop kan du koble opp dette og se pulsene når du dreier på hjulet. Sensor må i så fall spenningssettes og scoop kobles mot signalledning fra sensor. De som kan bruke et scoop kan nok også koble opp dette. Det du kan gjøre er å stille med koblingsskjema.
EDIT:
Link
http://t4-wiki.de/wiki/Anti-Blockiersystem
Ser ut til at sannsynig feil er kabelbrudd eller irr i kontakt inn på sentral. Kan også være defekt abs ring på nav.
Jeg går ut fra at disse sensorene er induktive givere, om du kjenner noen som har tilgang på et ocilloskop kan du koble opp dette og se pulsene når du dreier på hjulet. Sensor må i så fall spenningssettes og scoop kobles mot signalledning fra sensor. De som kan bruke et scoop kan nok også koble opp dette. Det du kan gjøre er å stille med koblingsskjema.
EDIT:
Link
http://t4-wiki.de/wiki/Anti-Blockiersystem
Ser ut til at sannsynig feil er kabelbrudd eller irr i kontakt inn på sentral. Kan også være defekt abs ring på nav.
Jeg har tatt av kontakten i hjulbuen framme og under bilen bak og målt der.Altså fra kontakt og ut til sensor. Driver å ser etter sikringer i motorrom, men de gjemmer seg godt... Vet ikke helt om en ødelagt sikring skal gi pulsering i bremsepedal under svak oppbremsing heller. Er det sånn at hvis det er motstand når jeg måler sensorene så er de ok? eller kan det være motstand selv om sensorene er defekte/ nedgrodd av møkk etc..
Jeg har også problemer med pulserende bremsepedal (virker som om ABS slår inn) ved svak oppbremsing, og relativ lav hastighet. Det skjer ikke hele tiden, men har følelsen av at det forværres ved fuktig vær, så det kan virke som om det er kontaktproblemer et eller annet sted. Jeg får ingen feilindikasjoner på ABS-lampe.
Stig Pedersen
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
@HHole: Har ikke troa på at en sikring på noe vis gir pulserende pedal - om noe er feil, kobles systemet ut og du har null virkning på abs.
Kontroller heller fysisk tilstand og justering til sensorene først.
@Smyg: Mine symptomer når jeg hadde tilsvarende: Innslag av abs (altså pulsing på pedal) ved bremsing i hastigheter under 20 km/t.
Årsak: Opphopning av metallspon/støv på sensor, som da lagde en "topp" på denne. Tørka av alt dette, monterte sammen, og bremsene har funka uten et feilslag i 80'000 km etterpå.
@Smyg: Mine symptomer når jeg hadde tilsvarende: Innslag av abs (altså pulsing på pedal) ved bremsing i hastigheter under 20 km/t.
Årsak: Opphopning av metallspon/støv på sensor, som da lagde en "topp" på denne. Tørka av alt dette, monterte sammen, og bremsene har funka uten et feilslag i 80'000 km etterpå.
Frode Neergård
Ga opp feilsøking og satte bilen på verksted igjen..
Etter noe fundering har de funnet ut at det har kommet vann ned i en kontakt på abs-"hjernen" som da har irret og ødelagt resten av senteret. Må bytte "hjernen". Første gang mekanikeren ser dette tilfellet og han har hatt transporter som spesialfelt i mange år.. Noen som har en abs-"hjerne" til salgs? Evt noen som vet originalt delenr, så kan jeg søke litt på nettet etter en brukt en.
Etter noe fundering har de funnet ut at det har kommet vann ned i en kontakt på abs-"hjernen" som da har irret og ødelagt resten av senteret. Må bytte "hjernen". Første gang mekanikeren ser dette tilfellet og han har hatt transporter som spesialfelt i mange år.. Noen som har en abs-"hjerne" til salgs? Evt noen som vet originalt delenr, så kan jeg søke litt på nettet etter en brukt en.
-
Indian
- -

7D0 614 111 C ABS+EDS Bosch
Neergård wrote:@HHole: Har ikke troa på at en sikring på noe vis gir pulserende pedal - om noe er feil, kobles systemet ut og du har null virkning på abs.
Det var sprekk i ABS-ringen på høyre bakhjul som var synderen. Ny ABS-ring er ikke å få tak i på Møller, så jeg bestilte en fra et firma i Danmark, http://www.Anideko.com). Ringen kostet 430,- DKK. Rask og grei levering.
Ganske grei jobb å skifte den var det også. Måtte ut med drivakselen, pusset overflaten der ringen skal sitte for møkk og ujevnheter. Brukte den gamle ringen å banke på når jeg satte på den nye.
Men, hva er tiltrekningsmomentet på akselbolten? Har skjønt at den må byttes når det løsnes, men finner ikke ut hva som er riktig tiltrekningsmoment. Anyone?
Stig Pedersen
-
Indian
- -

Hvis Møller ikke har ringen, må vi alle dra til Danmark? Møller må ha en løsning på problemet.