Bytte motor

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
VantheMan
Car: Caravelle C 1986 1,9D
Phone: 95901437

Bytte motor

Post by VantheMan »

Motoren på min gode gamle 1986 1.6l TDi Caravelle camper har da skjært seg etter å ha gått tom for olje.. Målerne røyk under et tyveri forsøk, så fikk jeg en lekasje uten å oppdage det og før jeg viste ordet av det var jeg tom for olje på en motorvei i Spania.
Åpna motoren i dag å kort fortalt var den forbi redning.
Ettersom jeg er i Spania, har mye ting her, bor i bilen sommerhalvåret, samt trenger en bil for å komme meg hjem og rundt i Norge til sommeren virker det som den eneste muligheten er å få satt i en ny motor.

Når jeg først er i gang ville jeg gjerne satt i en bedre motor så det ikke ble helt bortkasta penger. Noen som har erfaring med motorbytte på disse?
Hvor mye arbeid er det snakk om? Har ikke verktøy tilgjengelig så må gjøre det på verksted her.
Mekanikeren jeg har brukt her nede tidligere er villig til å hjelpe men anbefaller meg heller å vrake da bilen ikke er i tipp topp stand ellers heller...

Noen som har tips til hva motor jeg eventuelt kan bytte til? Vil helst ikke ha en som øker forbruket noe særlig da jeg skal kjøre ganske langt og bensin/diesel prisene for tia er så jævlig høye.

Noen som vet noe om hva en ca. må regne med å ut med for en brukt motor (gjerne med tips til hvor jeg kan prøve å finne en) og eventuelt ca hvor lang tid det tar å bytte?
Er helt grønn når det kommer til motor så føler meg litt som den blinde høna som leter etter det derre kornet akuratt nå...

Hjelp?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Bytte motor

Post by Der Postmeister »

Det er nå jeg skal si at det igår gikk en Sprinter ifra Hokksund til Spania som glatt hadde hatt plass til en ny motor til deg? ;)

Letteste for deg er enten lokalisere en maken motor eller en 1.9tdk. Du har alt du trenger til ombygg og all info om hvordan ligger her inne. Kort fortalt må du kun overføre delene som er forskjellige fra den som sitter i bilen din.

subwoofer sin prosjekttråd trur jeg har en del info iform av bilder. Iallefall et av ham i full møkkmundur under operasjonen....
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Hvor i landet er du? Det letteste der nede er nok å få tak i en 1.9 tdk, motorkode AAZ, fra Seat/VW fra tidlig 90-tall.
Ta bunnpanne, oljepickup, svinghjul, ekosomanifoil med turbo, innsugsmanifoil? fra gamlemotoren. Kan være greit å ta dieselpumpa og, du må modifisere motorlokket litt hvis du bruker den fra 1.9.
Og hvis du syns drivstoff er dyrt der, sving innom Andorra når du skal oppover. :wink: Fylte bensin for ca 0.9€ der nå i påsken. Nede i Frankrike var prisen oppe i ca 1.6...
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
VantheMan

Post by VantheMan »

Er i Lleida i Catalunya en ca 12 mil fra Barcalona.

Fant ikke den tråden hvis det ikke var fra diesel til bensin du tenkte på? I så fall er 1.9 tdk`n bensin eller diesel? Vil helst ikke styre med å bytte over til bensin. Trodde td sto for turbodiesel? hva står k for? Er litt skrapa for cash, kassa er heller ikke i noen superform og å investere 20.000 i motor når alt mulig anna kan ryke neste dag virker litt risky for å si det mildt..
Er jo noe i det at en vet hva en har, men ikke vet hva en får om en skulle vrake å kjøpe nytt.

I denne kassa er det nok inventaret som er verdt noe. Er fult utrusta westfallia camper, kjøleskap (som virker), vask, gassovn med 2 gassbluss, 3 nye batteri, 600w 12V strøm konvertor, mulighet til å koble rett på ekstern strøm, spesial laga madrass til den øvre senga (høyt tak), m.m.

Selve bilen derimot.. Malejobben er dårlig og rust kommer sigende fram litt rundt om. Har sveisa bærebrua bak da den holdt på å knekke av, eksosanlegget er fult av rust og hull, speedometer, målere og egentlig alt bak rattet funker ikke etter et tyveri forsøk, steroen er og et hull med løse ledninger hengende ut etter et anna innbrudd. Bremsene justerte vi før Eu kontroll sommer`n som var, men det begynte fort å vobble veldig når en trykker på pedalen (skjev bremsekraftfordeling?)
NAF tullingen som utførte den første eu kontrollen (av 3...) (og sef strøyk kassa med glans) vurderte verdien til 0 kr:(

Noen som har noen gode overslag på hva en må regne med å ut med for en motor (orginal eller 1.9 tdk)? Hadde jeg klart å få det ned i 10-12.000 med montering på spansk verksted hadde det vært mer gjennomførbart.

Hvis jeg kjøpte en tom kasse i bedre stand her og flytta alt over, hvor mye koster det da å ta den med inn i Norge? (trenger den bare i Norge fra slutten av mai til ut i oktober før jeg uansett skal ned til Spania igjen)
Har aldri vurdert å importere en bil før. Er det sånn at en må omregistrere og betale toll osv hvis jeg vil kjøre en utenlandsk bil i Norge selv om det bare er for en kort periode?

Sry ble litt mange spørsmål på en gang.. Begynner bli seint og er litt mye å sette seg inn i.. Snakker lite spansk og finner det vanskelig å lete opp noe som helst... Må tilbake til Norge snart, men uten bil blir det veldig dyrt å sende et lite flyttelass tilbake. What to do?
JanneT3
-
-
Car: T2 -77
Phone: 95932697

Post by JanneT3 »

Check denna adressen, kanske du finner något som passar!
http://www.segundamano.es/

Fann en motor i Barcelona, är det en sån du letar efter?
http://www.segundamano.es/barcelona/vol ... &st=a&c=53
beskrivelse

, 750 eur., T3 VW 1.6td motoren topplokket ombygd restaurert nye hoops spillet, blokk veldig godt ..
T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar.
// Janne Lindgren
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

http://www.furgovw.org/index.php?action=forum
Her er et spansk vwbus forum.

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=18106
Her er subwoofer sin ombygging til AAZ.

Greit nok at den 1.6 motoren over var muy bueno, men det er fortsatt 1.6, og det blir litt lite i en tung camper. Ville heller prøvd å finne 1.9 AAZ.

http://toll.no/templates_TAD/Article.as ... anguage=NO
Her står det om bruk av utenlandsk kjøretøy i Norge. Du har vel adresse i España?
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

VantheMan wrote:Trodde td sto for turbodiesel? hva står k for?
K'en står for katalysator. TDK-motoren er altså en turbodiesel med katalysator. 1,9 liter med 75 hk, motorkode AAZ.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
VantheMan

Post by VantheMan »

Hmm ser ut som turbo'n og røyk... Må vist finne en 1,9 med medfølgende turbo, ikke bare en naken blokk..
Passer den inn fortsatt om jeg bruker AAZ'ns orginale turbo og ikke den fra jx'n?

Alt av bolter på blokka (og generelt under hele bila) er helt nedrusta og går stort sett i stykker når en prøver å få de av (+ det er mye arbeid..)
Forslag til hvor det er greit å bestille nye fra for å montere 1,9'n?
Mekanikern'n her sammenligner hele bila med en 80 åring med litt vondt over alt.. Må si meg litt enig...
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

nei.. aaz turboen gir deg mye bry... finnes to forskjellige typer... den ene gir deg problemer med oljeretur fra turbo, eksos og motorfeste venstre side.. den andre det samme minus motorfeste.. pluss at du heller ikke får på plass org luftfilter.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
VantheMan

Post by VantheMan »

Hmm har funnet en mulig brukbar aaz på en hugger her nå, 750 euro skal de ha da... Men uten turbo fra jx er jeg egentlig like langt. Mekaniker'n har vurdert å sende jx turbo'n til reperasjon og sier det kan koste alt fra 350-500 euro, så kommer jobben med montering av aaz.

Baller på seg, begynner å høres ut som et dyrt alternativ. Noen som vet hvor en kan få tak på en orginal jx med turbo? Virker som en mye lettere løsning å montere den hvis jeg bare fant en.. Har vist ingen rundt her på noen huggere og er jo litt små risky å bare kjøpe uten å få sjekka shiten fra en random spanjol et anna sted i landet.

Mekaniker'n hadde grav opp en anna 1,9 uten turbo som bare så ut som den ikke passa på noen måter. Han mente likevel at det kanskje ble billigere å tilpasse denne. Noen som har erfaring med 1,9 d uten turbo?

Noen andre motor forslag som kan være et alternativ nå som jx turbo'n ikke lenger kan benyttes?
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Skoda aef som står i felicia og pickup
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
VantheMan

Post by VantheMan »

aef er det en 1,9 td?
Passer den sånn tålelig uten for mye ombygg?
Kan som sagt ikke bruke turbo fra jx...
Post Reply