Snodig 112hester ('86 Transporter med DJ)
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Snodig 112hester ('86 Transporter med DJ)
Min søsters russebil hadde en dårlig dag idag, i en tunell sluttet motoren å gå\ville ikke starte(tror den ble kvalt under igangsetting i rundkjøringen i tunellen).. Og da skal det i følge jentene som kjørte bilen ha blinket i varsellys og greier, Viking kom og satte de igang igjen med startkabler(?) og mente det var batteriet som var gåent(jeg har akkurat egenhendig kjøpt nytt!)..
De kjørte litt videre og etter en liten stund skal det ha kommet hvit røyk i massevis bak bilen, så de stoppet..
Jeg har nå skjekket litt, sikringen til vifta var gåen, så motoren overopphetet og som følge blåste trykket hull i den plastfordeleren oppe til høyre bak veggen i motorrommet! Denne var nok litt svekket fra før sikkert, forrige eier hadde også problem med overopphetning(sikkert på grunn av samme gåene sikring)..
Det merkelige var at når bilen sto der uten kjølevæske ville den overhodet ikke starte! Er det noen form for beskyttelse i hjernen eller er dette enda et problem å feilsøke etter?
Man skulle tro det, for når jeg fikk bilen hjem og fikk hellt på vann så startet motoren og gikk strøkent..
Jeg skal ta en tur på huggern imorra og hente en sånn plastdings, og kjøpe en ny sikring.. Noe annet jeg bør ta med tro?
De kjørte litt videre og etter en liten stund skal det ha kommet hvit røyk i massevis bak bilen, så de stoppet..
Jeg har nå skjekket litt, sikringen til vifta var gåen, så motoren overopphetet og som følge blåste trykket hull i den plastfordeleren oppe til høyre bak veggen i motorrommet! Denne var nok litt svekket fra før sikkert, forrige eier hadde også problem med overopphetning(sikkert på grunn av samme gåene sikring)..
Det merkelige var at når bilen sto der uten kjølevæske ville den overhodet ikke starte! Er det noen form for beskyttelse i hjernen eller er dette enda et problem å feilsøke etter?
Man skulle tro det, for når jeg fikk bilen hjem og fikk hellt på vann så startet motoren og gikk strøkent..
Jeg skal ta en tur på huggern imorra og hente en sånn plastdings, og kjøpe en ny sikring.. Noe annet jeg bør ta med tro?
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
Apropos kjølesystem på WBX: Er det ikke meningen at lokket på den store væskebeholderen skal gi etter for trykk og la både luftbobler samt overtrykksvann ekspandere og renne over i etterfyllingsbeholderen - for så å tillate at væsken suges opp av systemet igjen når den kjøles ned?
Jeg har to T3'er hvor den ene fungerer utmerket på ovennevte vis mens den andre aldri tar til seg etterfyllingsvæske. Lett nok å skifte lokk dersom det fusker. Hva mener dere?
Jeg har to T3'er hvor den ene fungerer utmerket på ovennevte vis mens den andre aldri tar til seg etterfyllingsvæske. Lett nok å skifte lokk dersom det fusker. Hva mener dere?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Om motoren ble skikkelig varm, har kanskje stemplene utvidet seg såpass mye av varmen at friksjonsmotstanden var mer enn startmotoren kunne klare å dra rundt. Symptomene da skulle jo bli at batteriet virket for svakt.
I verste fall kan man jo varmskjære motoren, men om den går fint nå uten nevneverdig tap av effekt, er den sikkert ok. Det skal jo litt til på en bilmotor, men det er mulig.
Når det gjelder sikringen kan det være at den går pga dålig viftemotor, slik som ofte skjer med varmeapparat viften. Da må du bytte hele vifremotoren om den fortsetter å ryke. Ellers skulle jeg tro at dette skulle være en enkel fix.
Men det er vel på sin plass å påpeke at lamper som blinker, og særlig i kombinasjon med en alarm, ikke betyr "kjør videre og lat som ingenting".
Det er nok flere sjåfører som burde satt seg inn i hva varsel lampene betyr, og lære seg å ta konsekvensen av hva det varsles om.
Dette gikk jo bra høres det ut som, men min tidl stemor måtte få bilen sin på verkstedet etter den gikk saktere, og saktere og tilslutt ikke ville gå en meter lenger fremover. Da verksted folkene spurte om hun ikke hadde sett oljelampen som lyste, utbrøt hun; " Jammen den har jo lyst hele tiden siden vi kjøpte bilen for halvannet år siden..." Det ble et dyrt verkstedbesøk.
I verste fall kan man jo varmskjære motoren, men om den går fint nå uten nevneverdig tap av effekt, er den sikkert ok. Det skal jo litt til på en bilmotor, men det er mulig.
Når det gjelder sikringen kan det være at den går pga dålig viftemotor, slik som ofte skjer med varmeapparat viften. Da må du bytte hele vifremotoren om den fortsetter å ryke. Ellers skulle jeg tro at dette skulle være en enkel fix.
Men det er vel på sin plass å påpeke at lamper som blinker, og særlig i kombinasjon med en alarm, ikke betyr "kjør videre og lat som ingenting".
Dette gikk jo bra høres det ut som, men min tidl stemor måtte få bilen sin på verkstedet etter den gikk saktere, og saktere og tilslutt ikke ville gå en meter lenger fremover. Da verksted folkene spurte om hun ikke hadde sett oljelampen som lyste, utbrøt hun; " Jammen den har jo lyst hele tiden siden vi kjøpte bilen for halvannet år siden..." Det ble et dyrt verkstedbesøk.
-
Syncroeier
- -

Jeg har egentlig lurt på om visse personer tror det er normalt med lysshow og fine tegn(som olje\temp osv) i konsollen på bilen.. at man ikke da kobler at det kanskje er no galt som ikke er rekti..
Det stemmer det du sier andrew, dette fungerer utmerket på min bil og, slangen mellom beholderne er ikke tett heller..
Det stemmer det du sier andrew, dette fungerer utmerket på min bil og, slangen mellom beholderne er ikke tett heller..
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Skal være slik ja. Min både slipper ut og suger til seg.Andrew wrote:Apropos kjølesystem på WBX: Er det ikke meningen at lokket på den store væskebeholderen skal gi etter for trykk og la både luftbobler samt overtrykksvann ekspandere og renne over i etterfyllingsbeholderen - for så å tillate at væsken suges opp av systemet igjen når den kjøles ned?
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
-
Syncroeier
- -

den som sto på her var nok ikke helt iform, tror dere det er noe problem å fjerne hele ventilstasen i korka og ha direkte link mellom tankene? det må da fungere greit om sommern ihvertfall..og bilen blir jo aldri noen vinterbil..
Skift heller korka, et visst trykk skal det være, men korka skal gi etter lenge før plastbiter sprekker, varmeapparater svetter og slange sprenges! Byttet kork selv i dag, fant en blå med sluttbokstav B på delnummeret, i motsetning til det som ble skiftet ut som er svart og har sluttbokstav A.
Andrew Wilder 90198654
-
Syncroeier
- -

men det er jo gummipakning på korken på ekspansjonskammeret og? Det er klart, det er en grunn til at VW har gjort det sånn, spørsmålet er hvordan dette påvirker systemet..
-
Syncroeier
- -

hvilket lokk? det på exp tank eller trykktank?amubus wrote:Har borret et lite hull i lokket på min, og det har fungert i flere år.
-
Syncroeier
- -

ok, det blir jo det samme som jeg har gjort.. jeg har kjørt bilen varm 2 ganger nå og alt ser ut til å virke ypperlig..