Kjøpe T5.

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
sveinh
Car: T4 2000 2,5 TDI

Kjøpe T5.

Post by sveinh »

Lurer på å bytte ut min T4 med en T5, men hva skal jeg kjøpe? Har tenkt på en 2004 modell med diesel ,og lurer spesiellt på om den 1,9 literen på ca 105 hk er brukbar og driftsikker. Hva er best når det gjelder diesel-utgavene av T5?? Hva med automatgir, er det ok?? Ønsker seriøse og objektive svar!!
VW Caravelle camper 1986. 1,6 TD. (JX)175000 km(kan kjøpes). VW T4 Transporter 2000 2,5 TDI(Kan også kjøpes )Toyota RAV4 2,2 D-4D 2007 Sport.
Montøren
-
-

Re: Kjøpe T5.

Post by Montøren »

Det er vel en del mennesker her som mener at du bør beholde T4'n, men jeg kan jo komme med mine kommentarer.
Jeg har hatt en 1999 T4 2,5 TDI i 9 år og en 2006 T5 1,9 TDI i 2,5 år. Motormessig er disse like og har til mitt bruk stort sett vært sterke nok. Driftsikkerheten har jeg ikke hatt noe å utsette på. Begge bilene har vært på turer til Italia uten uhell av noe slag.
Mitt men her er at jeg hadde flere feil på T5 enn T4 mens jeg hadde bilene. På T4 hadde jeg en dørlås som ikke likte vinteren, og så måtte Webastoen fikses etter noen år.
På T5 har jeg byttet flere deler i forstillingen, en bremsetrykkføler, en beltestrammer (2 ganger) og noe zinkslipp, denne bilen hadde da enda ikke passert 70000 km.
Personlig foretrekker jeg manuelt gir, men mange skryter av DSG-kassene.

Lykke til med valg av bil!
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Har hørt om/vet om mange girkasse-havarier på 1,9 literen, i tillegg mye klutsj problemer med disse, så jeg ville aldri vurdert å kjøpe en 1,9 liter. 2,5 literen med 131 og 174 har bedre holdbarhet. Ikke er det regreim som må skiftes på den heller. Spander noen lapper ekstra og få en skikkelig motor er mitt syn ;)

Når det gjelder automatkasser, har ikke disse evig holdbarhet. Har en kompis som driver firma som overhaler/bytter automatkasser, og han sier at som regel varer en kasse til 200.000 km. Omtrent da pleier den å ryke. Ny koster cirka 50.000 kr..
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Ta en kikk på denne tråden.

Jeg ville også kikket på brick-yard og søkt litt her på forumet for det er litt å nevne på både 1.9 og 2.5. Det finnes de som liker å hate begge. 1.9 har reg.reim, men 2.5 har 'den femte glødepluggen'.

Om 1.9 duger kommer an på bruken din. Jeg har lang Caravelle med 105 hk og det funker helt fint for det aller meste. Men med mye last (og gjerne noe på taket) må du regne med å ikke være den raskeste opp bakkene. Forbruket øker også merkbart - spesielt på svingete opp- og ned-veier på vestlandet.

DSG har vel generelt ikke vært nevnt som trøblete? Personlig foretrekker jeg manuell da ingen automatkasse kan se fremover på veien og forutsi hva som er beste gir for hva som kommer. Dvs. 1.9 og DSG tror jeg blir bom (finnes det?).

Og, som du vil finne: Kjøp nyere enn 2004 om du kan. Selv om barnesykdommene vel er tatt om du kjøper en brukt 2004 nå, så er det forbedringer på bla. støyisolering som er verdt å få med. Og ev. ESP.
Post Reply