T4 - 2.5 Bensin,Metallisk bankelyd når motoren jobber hardt.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
gbremset
Car: T4 1996 2.5
Phone: 40028727

T4 - 2.5 Bensin,Metallisk bankelyd når motoren jobber hardt.

Post by gbremset »

Nå er jeg så tilbake med min 1996 modell eks-politibil. 2.5l Bensin.

Etter forrige tråd med tenningsproblemer, går nå bilen som en klokke.. Men til gjengjeld har det dukket opp et nytt problem. Det er meget mulig at det bare er meg som er paranoid, men når motoren nå jobber litt tungt, kommer det en slags metallisk banke/tikke/klunkelyd når motoren jobber hardt.

Ett eksempel vil være når jeg kommer til en motbakke og tramper gassen forbi der motoren vil ha den, altså gir mer gass enn nødvendig på en måte, så kommer denne lyden. Jo mer motstand, jo mer lyd.

Er det bare jeg som er paranoid fordi jeg nettopp har fått bilen til å gå ordentlig igjen, er det en helt naturlig lyd, eller bør jeg ta meg en ny runde med mekking?
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Re: T4 - 2.5 Bensin,Metallisk bankelyd når motoren jobber ha

Post by Torbo »

Kan det være tenningsbank tro? For høy tenning med andre ord? Sitter det en vakumklokke på fordeleren som kan ha hengt seg opp (sjelden), men om den mekanismen går tregt kan tenningen bli altfor høy.
Dette er kanskje en mer moderne motor med masse elektronikk som jeg ikke kjenner så mye til, men grunnprinsippene er vel de samme..

Hvordan er tenningen justert? Med stroboskoplampe eller manuelt/statisk med prøvelampe eller multimeter?

Slitte veivlagre eksempelvis vil helst lage lyd på delbelastnning eller ved høye turtall... Så det er neppe så inngående ting...
Samme med ventiljusteringen, de er vel også uavhengige av belastning, ifølge mine gamle teorier...

Har du kontroll med tenningsjustering, kunne du prøvd å justert igjen, eller 5 grader ned for ¨se om det bedret seg før nærmere analyser....

Dette var litt generelt, da jeg ikke har skrudd på T4/T5 bensinmotorer. Men mye rart for noen år siden og mye på mine gamle Volvoer og Renaulter fram til i dag....
Men her inne får du sikkert mer konkrete råd fra noen som er mer oppdatert enn meg...
Torbo
Post Reply