Det evinnelige oljetrykket..

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Det evinnelige oljetrykket..

Post by Syncroeier »

Fant problemet med girstanga idag! girene ble mer og mer borte, og når jeg skulle ut av 2 gir...knakk girspaken! :lol: noen som har opplevd det? uansett, jeg trenger da ny girspak, evt. sveise den gamle..

Jeg ble da nødt til å kjøre fra drammen til lier på 2 gir, i ca 45-50..og det gikk jo fint, men når jeg kom opp i gården og turtallet datt ned så gikk oljealarmen, og lyset blinket. Jeg skrudde av motoren, skjekket olje, alt fint.. ventet litt, og startet opp igjen, alt som før.. kjørte en liten runde, alt like fint..

Har også opplevd at etter lange strekk i 120(på meteret), så blinker lampa på tomgang rett etterpå.. lar jeg den stå i 3min, så er alt like fint igjen..

hva må jeg gjøre for å få en slutt på dette tullet? alt fungerer jo ellers på motoren, det er fin kompresjon og den er frisk og fin(bortsett fra vannlekkasje da).. Vurderer å skru den ut nå til helga, og evt. bytte oljepumpe, men har overhodet ikke råd til å bruke 3500kr på pakningssett.. :(

hjelp!

edit: oljefilter er kjøpt på Thorsov bilrekv. og så helt likt ut som det jeg skrudde ut..
vibberg
-
-

Post by vibberg »

Var nåla på vei helt til høyre når varsellyset blinka? Hvis ikke kan det jo være luft i kjølesysytemet?
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Hvilken olje har du? Ved hardkjøring blir jo oljen varmere enn normalt, og ved høye hastigheter i lang tid så er det normalt på eldre motorer at når man rett etter hardkjøret legger den ned på tomgang, så er oljen så tynn at det ikke er tilfredstillende trykk på tomgang. Om det forsvant ved litt turtall eller etter litt avkjøling av motor så er det greit. Enten slitt motor eller en olje som blir tynn ved veldig varme.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
vibberg
-
-

Post by vibberg »

åja oljelampa... :oops:
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

kjører Castrol XL 10W30(+ QMI behandling).. den ble jo ikke varmere ved høyt turtall på 2 gir, kjølenåla sank litt siden det er godt turtall på vannpumpa og lite påkjenning.. motoren er nok litt slitt, men kan jeg risikere å skjære driten på langtur vil jeg jo heller gjøre noe med det.. skifte olje?

noen som har funnet en løsning på å hive på ekstern oljetrykkmåler?

det ordna seg med spaken, gjenga bare opp bitene innvendig og skrudde fast med locktite.. tror den har slarket lenge, den ble som ny å gire! :)
Post Reply