Lysbryter - hovedlys

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Pokker

Lysbryter - hovedlys

Post by Pokker »

Jeg har en dårlig forbindeles ett eller annet sted. Kjørelysene går ikke på når jeg starter bilen. Dvs. de kom på om jeg rørte på lysbryteren. Nå fungerer ikke det lenger. Har hatt ute bryteren, og tok den helt fra hverandre. Kunne se ut til at det har vært høy strømgjennomgang på en av kontaktene der, men ikke alvorlig. Bare å pusse litt så så det greit ut. Det kan forsåvidt være normalt? Kontakten på baksiden satte jeg også godt på plass, men fremdeles ingen kjørelys.

Er det noen som har erfart tilsvarende? Dette må på en eller anne måte være relatert til dårlig kontakt ett eller annet sted, hvor? Kan det være hovedlys releet som kan forårsake problemet?

Kan se at når lysbryteren står i midtstilling (parklys) så lyser dioden som indikerer at lys er på. Når den står i stilling hovedlys på så slukker dioden.
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

sjekk bakdelen av tenningslåsen (elkontakt)... fungerer vifta og vindusviskerne når lysa mangler?
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

faan.....trodde det var t3 du hadde :roll: :oops:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Samma feil på T4, Bjørnar! :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pokker

Post by Pokker »

He he, hadde det vært samme feilen som jeg har fikset på så mange ganger som på T3'en så hadde saken vært grei! Nei, det er ingen problemer med hverken vindusviskere eller vifter. Eller er det sånn på T4 at en enkelt kontaktor kan gi dårlig kontakt og dermed får man ikke styrestrøm på hovedlysreleet før man fysisk slår på lyset gjennom lysbryteren? Dette kan og være selve releet - har ikke sjekket det foreløpig, men jeg antar selvfølgelig at det er normale kjørelys på bilen når man starter opp? Har nettopp skaffet meg denne, så kjenner ikke til detaljer ennå...
Der Postmeister
-
-

Det er jo ikke helt uvanlig at lysbryteren har tatt kvelden. Det må innrømmes. Så prøv en ny bryter du, så ser du om det kanskje er det allikevel! :D
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pokker

Post by Pokker »

Jo, utskifting av lysbryter gjorde sus i serken. Nå fungerer kjørelys og instrumentlys slik de skal.
Karamell GL 2.5
-
-

Post by Karamell GL 2.5 »

:roll: hva gjorde du med den gamle da?
deilig lyd av rekke 5'ern :)
Pokker

Post by Pokker »

Den gamle bryteren? Hmmm, den går vel i den store samlekassa som jeg har så får vi se.. Hva hadde du i tankene? Mulig jeg forsker litt mer invendig i bryteren for å finne ut hva som er feil.
njaal
Car: T4 1996 2,5 syncro

Post by njaal »

Hei,jeg har samme problemet men hvordan får jeg ut lysbryteren?
Caravelle 2,5B Syncro 1996
jokr

Post by jokr »

Hei.
Bryteren får du ut ved å stikke en tynn gjenstand (forsiktig for ikke å skade edel-plasten, hehe) inn på oversiden av bryteren. Da klemmer du inn en stål-"dings" som holder bryteren på plass. Nå er det bare å lirke bryteren ut.
Jeg har nylig byttet ut tåkelys- og bakrutevarme-bryterne med brytere fra en Golf. Litt rundere i formen, men den passer perfekt inn, koblingene er plug and play. Fordelen med golf er at det står drøssevis av Golf hos hogger'n. Caravelle derimot... INGEN!
Lås fra hanskerom i en Golf har også fått forlenget liv i Caravellen min...
--------------------------------------------

1992 T4 2.4d

Johnny Kristiansen
Der Postmeister
-
-

[quote="jokr"]Hei.
Bryteren får du ut ved å stikke en tynn gjenstand (forsiktig for ikke å skade edel-plasten, hehe) inn på oversiden av bryteren. Da klemmer du inn en stål-"dings" som holder bryteren på plass. Nå er det bare å lirke bryteren ut.
quote]

Dette kommer an på hvilken årgang T4 du har.
:wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
jokr

Post by jokr »

Uups.

Sorry hvis jeg var kjapp her. Bør kanskje legge en advarsel i sig... :wink: :Jeg er rimelig fersk vw-eier, så mine råd må tas med en klype salt hehe.
Og enda verre: Jeg er tidlige eier av en Hi-Ace :oops: Fører det til utestengelse fra forumet? Jeg lover at det ikke skal gjenta seg!!!
--------------------------------------------

1992 T4 2.4d

Johnny Kristiansen
njaal
Car: T4 1996 2,5 syncro

Post by njaal »

Takker for svar!

Nå har jeg fått ut lysbryteren og den lille "ståldingsen" sitter oppe på venstre side av lysbryteren.

Njaal
Caravelle 2,5B Syncro 1996
Post Reply