Biltema motorolje?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Sovereign
-
-
Car: 2003 T4 Multivan

Biltema motorolje?

Post by Sovereign »

Hei! Kan jeg bruke Biltemas 5w-50 motorolje på min 2,5 tdi, 102 hk?

I serviceheftet er det spesifisert "vw 505 00" alternativt "vw 505 00 + 500 00"

På biltemas dunk står det "api sl/cf, acea a3/b3
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Biltema motorolje?

Post by subwoofer »

Vw-505 og 5W-50 har ingenting med hverandre å gjøre. Men jeg tror 5W-40 eller 5W-30 har riktig godkjenning på Biltemaoljene. Se litt på dunkene.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Wiggo Jensen
-
-
Car: T4 2,5tdi 2000 mod
Phone: 905 77 005

Re: Biltema motorolje?

Post by Wiggo Jensen »

Bilprodusentene vil ha oss til å tro at kun deres spesialolje kan anvendes på bilen. Åsså viserdet seg at oljen som er i flaska er nøyaktig den samme som den du kjøper på bensinstasjonen til 1/3 av prisen.. Jeg kjører med olje kjøpt på felleskjøpet. Er den dårligere en "Spesial olja "ifra Vag? Aldri i livet. Den brukes på landbruksmaskiner som har mere belastning en motoren i bilen min har... Og hva automatgir olje angår, så kan VW drømme om at jeg skal kjøpe den svindyre oljen deres,til 200 kroner literen. jeg kjøper ola ifra Oljelagret.no til 125 kroner boksen. Hva oljen til Biltema angår så er den garantert brukende, såfremst den er beregnet på turbo diesel motor. Tror ikke et konsern som Biltema vil selge kinesisk risolje....
Sovereign
-
-

Post by Sovereign »

Jeg har brukt felleskjøpet tidligere på andre biler, men de var stengt ogBiltema åpne når jeg skulle handle...
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Jeg bruker kun Biltemaoljer på mange biler og er fornøyd.
Har gjort det siden Bt kom til Norge sånn ca...
Torbo
jarleab
-
-
Car: 2003 multi 7 seter

Post by jarleab »

har ikke mye positivt og si om biltema men har brukt bare oljen dems på alle caravellene våre
men jeg skifter relativt ofte. går sikkert ikke mere en 3-4000km og minst 1-2 ganger i året
har akuratt bytta velle og den forrige gikk 420 000 uten ett kvekk ....
satte org turbo så kjøling og smøring ma ha vært greit

pleier og skifte gearolja også selv om det står at man ikke trenger - sånn for sikkerhetskyld
har heller aldri hatt no gear eller motorhavari
prosjekt multivan
viewtopic.php?f=56&t=30708
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Det er ingen bilprodusenter som prøver å lure deg til å kjøpe kun dems olje. De gir ut spesifikasjonen på oljen til de som ønsker å produsere. Og oljen blir sertifisert ihht de spesifikasjonene og oljeprodusenten får da lov å bruke bilprodusentens kode, som f.eks 505.00, 507.00 m.fl.

Å kjøre traktorolje på en personbil er kjempelurt :) Ja den går ofte med større belastning. Men motorene er laget med enorme klaringer og toleranser. Så du kan smøre motoren med matolje og sagflis :)

Kjøp olje akkurat der du vil, til den prisen du vil. Bare ikke fyll på en olje som ikke holder spesifikasjonene bilen skal ha. Lite smart i det lange løp.
Mvh
Pål
dewalter
-
-
Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B

Post by dewalter »

Jeg tror Biltema benyttet Statoil olje for intill ett år siden. Den var ok. Nå har de etter det jeg har lest i noen svenske bilfora, byttet leverandør. Flere bileiere har registrert at oljen fra Biltema er en annen enn tidligere ved at motoren har oppført seg dårligere. Flere har derfor sluttet med olje fra Biltema.

Hva som er bra for din motor vet ikke jeg, men selv har jeg sluttet å benytte BT olje. Castrol, tror jeg er et sikkert valg.
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Wiggo Jensen wrote:Bilprodusentene vil ha oss til å tro at kun deres spesialolje kan anvendes på bilen. Åsså viserdet seg at oljen som er i flaska er nøyaktig den samme som den du kjøper på bensinstasjonen til 1/3 av prisen.. Jeg kjører med olje kjøpt på felleskjøpet. Er den dårligere en "Spesial olja "ifra Vag? Aldri i livet. Den brukes på landbruksmaskiner som har mere belastning en motoren i bilen min har... Og hva automatgir olje angår, så kan VW drømme om at jeg skal kjøpe den svindyre oljen deres,til 200 kroner literen. jeg kjøper ola ifra Oljelagret.no til 125 kroner boksen. Hva oljen til Biltema angår så er den garantert brukende, såfremst den er beregnet på turbo diesel motor. Tror ikke et konsern som Biltema vil selge kinesisk risolje....
Dette handler ikke først og fremst om bra eller dårlig olje, men om riktig olje, som Pål også er inne på. Du får sannsynligvis ikke kjøpt original Volkswagenolje hos en forhandler her i Norge, muligens med unntak av 506.01-olje, som Castrol ikke leverer i enlitersemballasje. Den kan være aktuell på T5, Touareg og Phaeton med R5 eller V10 TDI uten partikkelfilter. Men originalolja er i tilfelle priset på samme nivå som de andre alternativene med samme oljenorm. Volkswagenforhandlerne i Norge leverer stort sett Castrol eller Shell, til omtrent samme pris som bensinstasjonene.

De siste 10-15 åra har det kommet vanvittig mange forskjellige typer motorolje. De fleste bilmerker har sine egne spesifikasjoner, og det er det en grunn til. Moderne bilmotorer stiller store krav til olje. Det handler som sagt ikke bare om god olje, men om riktige egenskaper. Ett eksempel er VW's pumpedysemotorer. De har et pumpeelement i hver innsprøytingsdyse, som drives av kamakselen. Disse har et innsprøytingstrykk på over 2000 bar, og det betyr at det blir ekstreme påkjenninger i overføringa mellom kamakselen og pumpeelementet. Hvis du bruker vanlig motorolje på en slik motor, så risikerer du havari. Uansett om olja er beregnet for andre typer motorer som går med hard belastning. Volkswagen forholder seg nok i liten grad til American Petroleum Institute, så her hjelper det ikke så mye med tradisjonell API-merking på oljeflaska. Men alle seriøse oljeselskaper merker sine oljeprodukter med hvilken VW-norm olja oppfyller, så det er jo bare å finne ut hvilken oljenorm bilen trenger, og sjekke hva som står på oljeflaska du vurderer å kjøpe. Hvis du skal bruke olja på en T4 diesel uten å kjøre longlifeintervaller, så er det oljenorm 505.00 som gjelder. Hvis du finner dette på dunken fra Felleskjøpet, så er det bare å fylle på. Og jeg vil ikke bli veldig overrasket om motorolje fra Felleskjøpet er merket med denne normen. Men det er kanskje mer usikkert hvis det gjelder såkalt universalolje som skal kunne brukes som både motorolje, girolje og hydraulikkolje på en traktor.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Sovereign
-
-

Post by Sovereign »

Virker som jeg har formulert meg dårlig.
Ja, produsenten gir en spesifikasjon, og på de fleste motoroljer er det listet opp en rekke spesifikasjoner på flasken, for en rekke bilmerker. Biltema har derimot ikke det.

Men det virker hvertfall som ingen som har svart hittil kan bekrefte eller avkrefte hvilke spesifikasjoner Biltema oppererer med. Så min vurdering er at jeg enten må finne slik spesifikasjon eller kjøpe annen olje.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Re: Biltema motorolje?

Post by Neergård »

Sovereign wrote:Så min vurdering er at jeg enten må finne slik spesifikasjon eller kjøpe annen olje.
Det blir en korrekt vurdering ja!

mvh Frode Neergård
sent fra min HTC via Tapatalk
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Skjønner ikke vitsen med å drive å handle "billig-olje" når man er usikker på om den tilfredstiller de krav motoren stiller. Skal man spare penger så kan man fort spare seg til fant ved å bruke feil olje :)

Vi har bl.a tilbud på Pennzoil 5 liter full syntetisk 505.00 olje til 475,-. Vi har også en AGIP 505.00 ojle, 4 liter for 360,-. Og jeg er sikker på de fleste rekvisita-forretninger tilsvarende tilbud. Long life 507.00 er 180,- for literen.

Gud løk :)
Mvh
Pål
highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

Hei
Har litt dårlige erfaringer med biltemaolje jeg og. Kjørte det på atven jeg hadde, å etter 7500km var det full skjæring, enda jeg bytta olje 1 gang pr mnd, pgav høye turtall/langkjøring. Vanker nå i motocrossmiljø, å alle som kjører biltema der, kjører kun en liten periode for å si det sånn. Kjenner en som bytta 3! stempel på 85cm3 på under 20 timer. I tilleg var sylinderen oval etter siste gang, slik at det ble dyyyyyrt. Han bytta til castrol etter å ha kjøpt ny sykkel, og siden har sykkelen gått. Men for all del vist spesifikasjonene er der, så ser jeg ingen ulempe med biltemaolje nei. Men med rett oljetype, så får vw motorer stort sett evigt liv. Lå jo ute en caravelle på finn som var kjørt godt over 700000km, trur nok den bilen har gått med en grei olje ja. Min er kjørt 340000, å den har vært fulgt opp med kvalitetsolje hele vegen, å bruker ikke nevneverdigt olje heller.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Har kjørt biltema sin 5-50 olje på min 2.5tdi siden jeg kjøpte den for nesten 200'km siden.Motoren er nå gått 505' og bruker fremdeles ikke olje mellom hvert oljeskift.Skifter olje 2 ganger i året uansett kjørelengde.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Wiggo Jensen
-
-
Car: T4 2,5tdi 2000 mod
Phone: 905 77 005

Post by Wiggo Jensen »

Olje er en ting, en annen ting er at man bruker rett oljefilter. Hadde en gang en Audi 100 5D som jeg monterte et Fram oljefilter på. Etter å ha kjørt noen mil begynnte det å bråke mere og mere ifra motoren, faktisk så mye at jeg lurte på om motoren holdt på å kollapse..Tilfeldigvis kjørte jeg forbi et VW verksted der jeg dro innom og fikk prate med en "7 ende far i huset". Det første han gjorde var å åpne pansret å kikke på filtret. Han gryntet bare å ba meg bytte filtret med et orginalfilter! Etter å ha byttet filtret kjørte jeg en kort tur, og ulyden forsvannt totalt.. Gubben mente det filtret jeg satte på var for tett, slik at pumpa strevde mere for å presse oljen igjennom det. Og da ble det overtrykk på systemet og overtrykksventilen åpnet seg. Slikt blir det lager og rådebank av. Det frekkeste var attpå til orginalfiltret var mye billigere enn Fram filtret..
Men tilbake til oljen så står det det på dunken/flaska hva den er beregnet på. En motor med turbo krever jo selvfølgelig bedre olje enn en uten turbo, siden oljen skal smøre og kjøle ned turboen, og i tillegg er det dyser under stemplene som spyler olje for å kjøle stemplene. Men på alle flaskene står det om oljen er beregnet på turbomotorer eller ikke.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Men olje for turbomoter er ikke nødvendigvis dekkende nok heller. En er også avhengig av at oljen for en turbomotor har nok vedheft slik at den ikke kastes av når turboen snurrer for fullt. Og om den passer for en som har rimelig lav hastighet på turboen, kan jo en annen ha vesentlig høyere hastighet.
Så følg merking i form av fabrikk koder, ikke bare "for turbodiesel" eller slikt, som jeg vet mange gjør.
Har også hørt mange som kjører på Biltema og er fornøyd, men vet heller ikke om en annen leverandør hvor så mange er misfornøyde. Hvofor skal ikke jeg spekulere i, men det gjør meg skeptisk i alle fall.
Frode Neergård

bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Neergård wrote:Men olje for turbomoter er ikke nødvendigvis dekkende nok heller. En er også avhengig av at oljen for en turbomotor har nok vedheft slik at den ikke kastes av når turboen snurrer for fullt. Og om den passer for en som har rimelig lav hastighet på turboen, kan jo en annen ha vesentlig høyere hastighet.
"Kaste av" hva mener du?
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

kaste olja av mener han nok at det ikke bllir nok oljefilm igjen til smøring på roterende deler da for mye av oljen slynges av og faren for skjæring er dermed overhengende.

Kan legge til i debatten at selv om normen følges er du ikke sikret godt resultat. Har nevnt dette før: jeg har en Crafter med 40000 km intervall hvor jeg en gang har kjørt Shell på et skift. Denne bilen ble levert med Castrol og med Shell hadde den vannvittig takling ifra motoren ved pådrag. Omtrent som gammal bensinbil med tenningsbank. Det rakla. Etter skifte tilbake til Castrol ga lyden seg gradvis iløpet av de første 1500km. Både Shellolja og Castrol har samme norm så hvorfor Shell sin fremkallte ulyder er merkelig, men reelt.

Så moralen får vel være iallefall dette: følg fabrikkens anbefalinger, ikke Møllers, da disse forhandlerne ofte følger de gjeldene leverandøravtaler i Norge. Og følg normene din motor skal ha. Bruk originalt oljefilter.

Heldigvis for meg selger min lokale VW de originale oljeflaskene jeg skal ha. Og til konkurransedyktig pris. Har i nød kun fått tak i rett Castrol på Torshov bilrek og de er IKKE billige på denne olja. 800 for en 4 liter... Ingen VW i Oslogryta har dette,såvidt jeg har finni ut etter en kvelds desperat jakt etter olje grunnet spontan lekkasje. Kult en fredag kveld...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Der Postmeister wrote:Ingen VW i Oslogryta har dette,såvidt jeg har finni ut etter en kvelds desperat jakt etter olje grunnet spontan lekkasje. Kult en fredag kveld...
Hvor lenge er det siden? I Tønsberg har vi nylig gått over fra Shell til Castrol, og jeg tror kanskje det gjelder flere Møller Bil-forhandlere også. Jeg har jo brukt endel Shellolje på mine egne kjøretøy, og har ikke hatt problemer med det. Og jeg har ikke noe dokumentasjon for at Castrol skal være bedre enn Shell, men magefølelsen min er godt fornøyd med dette byttet. :)
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

uuuhh...Desember var det vel. Mulig siste helg i november.

Har heller ingen annen dokumentasjon enn at maskinisten i Craftern tydeligvis IKKE likte Shell. Så nå går alt jeg har på Castrol. LTn og! :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Jeg kan jo tipse om at Mobil 1 (link) sin 5w-50 olje er ganske annerkjent, og den er ofte på tilbud hos OBS Bygg og Jula (link).

Typisk tilbud der er 399,- kr for 4 liter, og denne er kompatibel med VW 505 standard:
http://www.mobil1.no/motorolje/mobil-1- ... 5w-50.aspx

Image

Det er jo knapt dyrere enn Biltema som tar 269,- kr for sin tilsvarende syntetiske 5w-50 olje:
http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-S ... -50-36917/

Image

Så det må da være bedre å velge en 505-kompatibel olje til 399,- enn en udefinert olje til 269,-

Hvis dere anbefaler helsyntetisk 5w-50 olje da..? :P

Carl Otto
subwoofer
-
-

Biltema motorolje?

Post by subwoofer »

Hvorfor skal du ha 50-olje? Klima og motor tilsier 5W40 eller kanskje aller helst 0W30.
Joachim

CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

subwoofer wrote:Hvorfor skal du ha 50-olje? Klima og motor tilsier 5W40 eller kanskje aller helst 0W30.

For meg henger det nok igjen i fra årene 2003-07 når jeg hadde en '82 Porsche 911 turbo (luftavkjølt) som ville ha sånn olje :D Fra da av brukte jeg den oljen også på Multivan. Blir kanskje feil på disse TDI'ene altså?

Carl Otto
subwoofer
-
-

Biltema motorolje?

Post by subwoofer »

Svaret på det får du fra oljetrykksmåleren, hvis du har en. Har du mer enn 1 bar per 1000o/min med gjennomvarm motor og olje kan du med fordel gå ned en viskositet eller to. For litt sprekere bensinmotorer er tommelfingerregelen 0,7 bar per 1000o/min.

Husk at 5w50 er mye tykkere enn 5w40 også ved kaldstart, og dermed bruker lengre tid før den begynner å smøre skikkelig - altså sliter du mer på motoren.
Joachim

Neergård
-
-

Post by Neergård »

Såvidt meg bekjent, er første tall det som sier hvilken viskositet oljen har som kald, og det andre tallet hvor varm den tåler å bli før viskositeten påvirkes.
Ergo skal du ikke oppleve forskjeller med å bruke en olje som tåler varmere motor.
Ettersom det er første tall som angir viskositet når kald, så vil ikke 5-40 og 5-50 i utgangspunktet være ulik ved kaldstart i samme temperatur.
Men 5-50 er oftest dyrere enn 5-40 ettersom den skal klare et større omfang.

Noen med inngående oljekjennskap må gjerne utdype litt mer? Dette er i alle fall hva jeg mener å har lært og fått vite.
Frode Neergård

Post Reply