rust
-
hollajohnny
- -

- Car: t4 2002mod 2,5 tdi
- Phone: 40616178
Re: rust
har brukt rusteater fra biltema som er et veldig bra produkt
Jeg har brukt Brunox med forholdsvis bra resultat. Men virker som det er viktig og forholde seg til bruksandvisningen . Tørke godt mellom strøkene og finne et topplag som er helt tett. Og over +10 grader arbeidstemperatur.
Jeg holdt på om vinteren og brukte en varmepistol til å varme opp området før jeg smurte på.
Under bilen hvor jeg har dekket med flere lag med tektyl , ser det ut som det holder . Men på siden hvor det bare er grunning og lakk utenpå har det lettere for å komme igjen. Har fått annbefalt to komponent båt lakk , som skal omtrent være det tetteste man kan få tak i . Tenker å prøve det neste gang .
Jeg holdt på om vinteren og brukte en varmepistol til å varme opp området før jeg smurte på.
Under bilen hvor jeg har dekket med flere lag med tektyl , ser det ut som det holder . Men på siden hvor det bare er grunning og lakk utenpå har det lettere for å komme igjen. Har fått annbefalt to komponent båt lakk , som skal omtrent være det tetteste man kan få tak i . Tenker å prøve det neste gang .
Last edited by Toro on 08 Feb 2012, 22:42, edited 1 time in total.
Tore.
Her støtter jeg Rudeboy! Rusten må bort, da den har et farlig kjemisk potensiale i spenningsrekka! - for å ta kjemien..
Jeg bruker i tilllegg Ferrobet og stårlbørste og sinkgrunning evt. 2 komponent grunning - litt avhengig a hvor det er..
Den første veteranbilen min ble tatt for femten år siden og så fire til i påløpende år. Og de har jeg hånd om ennå... Og de stråler!
I tillegg har jeg pyntet opp T4-en fra 1992, som er rustfri og den holder bra ennå... - uten synlige skavanker!
Kunsten er å få nok grunning og lakk på, og voks. Og ikke vaske bilen med sterke såper og avfettingsmidler. Det skaper bare "løpebaner" i lakkporene for å sette i gang en rustprosess...
Bruker såpe veldig sjelden, men Biltemasåpa virker bra, da den legger igjen en anelse fett/voks... - innbiller jeg meg...
Det blir i alle fall vellykket!
På hjulebuene legger jeg på godt med poleringsvoks og bare lar det være litt hvitaktig.
På en annen bil, som jeg har brukt om vinteren også, har jeg brukt både tynnt antiustmiddel fra Biltema og vaselinolje som beskyttelse mot saltsyra på veiene.
- Nå er det verre enn aldri før! - måtte bare si det, men de fleste ser det jo!
Skrekk og gru! Generasjonene etter oss vil hate oss for å drepe /(salt er gift) grunnvannet, vegitasjon osv...
Hvorfor reagerer ikke miljørganisajonene!
Nå må ejg tenek på noen annet før jeg blir gal!
Jeg bruker i tilllegg Ferrobet og stårlbørste og sinkgrunning evt. 2 komponent grunning - litt avhengig a hvor det er..
Den første veteranbilen min ble tatt for femten år siden og så fire til i påløpende år. Og de har jeg hånd om ennå... Og de stråler!
I tillegg har jeg pyntet opp T4-en fra 1992, som er rustfri og den holder bra ennå... - uten synlige skavanker!
Kunsten er å få nok grunning og lakk på, og voks. Og ikke vaske bilen med sterke såper og avfettingsmidler. Det skaper bare "løpebaner" i lakkporene for å sette i gang en rustprosess...
Bruker såpe veldig sjelden, men Biltemasåpa virker bra, da den legger igjen en anelse fett/voks... - innbiller jeg meg...
Det blir i alle fall vellykket!
På hjulebuene legger jeg på godt med poleringsvoks og bare lar det være litt hvitaktig.
På en annen bil, som jeg har brukt om vinteren også, har jeg brukt både tynnt antiustmiddel fra Biltema og vaselinolje som beskyttelse mot saltsyra på veiene.
- Nå er det verre enn aldri før! - måtte bare si det, men de fleste ser det jo!
Skrekk og gru! Generasjonene etter oss vil hate oss for å drepe /(salt er gift) grunnvannet, vegitasjon osv...
Hvorfor reagerer ikke miljørganisajonene!
Nå må ejg tenek på noen annet før jeg blir gal!
Torbo
Jeg forklarte meg kansje litt uklart . Slipte vekk så mye rust jeg kunne før jeg smurte på Brunox.
Det er jo heller en rust omvandler enn en rusteater.
Etter min erfaring er det sånn at selv om det ser helt rent ut ,så vil det nesten altid være små rustpartikler igjen som vil begynne å arbeide etter en stund. Da er det greit med noe som kan holde det i sjakk. Tror eneste måten å få det helt rent på ,er å sandblåse.
Og selv da bør man legge på grunning å lakk fortest mulig for å unngå at noe setter seg i det.
Etter min erfaring er det sånn at selv om det ser helt rent ut ,så vil det nesten altid være små rustpartikler igjen som vil begynne å arbeide etter en stund. Da er det greit med noe som kan holde det i sjakk. Tror eneste måten å få det helt rent på ,er å sandblåse.
Og selv da bør man legge på grunning å lakk fortest mulig for å unngå at noe setter seg i det.
Tore.
Det kan være noen udikkert med rustomvandler under grunning og lakk.Toro wrote:Jeg forklarte meg kansje litt uklart . Slipte vekk så mye rust jeg kunne før jeg smurte på Brunox.
Ferrobet stabiliserer stålet eller rusten i porene den også.. Men Før grunning lønner det seg å slipe vekk mest mulig..
En nabo av meg valgte en lettvint løsning men rstomvandler under lakk, og det holdt ikke mer enn et par år...
Det har dessuten en annen kjemi enn vanlige grunnninger. Men udner bilder og der hvor det ikke skal lakkes, kan det være noen.
jeg bruker ofte små sliperundeller, og til dels små slipesteiner på størrelse med erter, til å ta rustporene med, det tar ikke mer tid enn å sandblåse.
En liten Biltema/Drememl bruker jeg, men vanlig drill også... Om stålplaten blir 10% svekket på noen punkter har det ingen ting med den totale styrken å gjøre - kanskje en til to prosent?
Denne http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... mer-30623/
er tett og fin. En av de bedr grunningene jeg har prøvd...
Har tidligere brukt Hagmans 2k, men denne Bt. -saken virker enda bedre.
Om du bruker spralakk, så regne med at var 20 % blir igjen når den har tørket - ca. 80% løsemidler..
Men med mange lag går det bra det og....
Torbo