dieselvarmer i t4 og ekstra bryter

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
ask
Car: T4 -99 2,5TDI

dieselvarmer i t4 og ekstra bryter

Post by ask »

Hei, det er noen av dere som monterer ekstra bryter inne i kupeen i tillegg/istedenfor tempføleren som sitter i fangeren.

Dere begrunner det med at da kan dere starte brenneren selv, og den vil ikke sote seg ned. Men er det ikke brenneren som selv bestemmer når den skal gå?
Jeg mener når vannet er varmt nok, så vil jo brenneren selv bestemme at den slår seg av. For så slå seg på igjen når vannet er under minstetemperaturen..... Kan ikke skjønne annet enn at det er denne on/off kjøringa som den selv velger som soter ned brennkommer og glødeplugg.

Eneste possitive med bryter ar jo at man kan starte den en gang eller to i løpet av den varme delen av året. Men da vil den jo kun virke til vannet når 90grader, og mest sannsynlig ikke slå seg så ofte på igjen i løpet av kjøreturen!
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: dieselvarmer i t4 og ekstra bryter

Post by Neergård »

Du har du helt rett når det gjelder vedrørende vanntemperatur. Den går vel ned på lavtrinn ved ca 70 grader, og slår seg av ved 85 grader om jeg husker riktig.
Problemet er ved småkjøring (til fra butikk, fra jobb til butikk) som blir bare noen minutter. De bør gå 20 min sammenhengende. Om du har en bryter kan du da slå de av på slike turer, så slipper du mye av og på.

Når det er sagt, har jeg en som står uten bryter i min Audi (den kommer fra en T4) som har stått slik i 5 år, og stod slik i t4n den kom fra. Har enormt mye av og på, og den går like fint (enda..?..)
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Post Reply