Ettermontere AC anlegg i 96 mod T4 2.5 tdi

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
T4-96-99
Car: T4 96/99 Passat

Ettermontere AC anlegg i 96 mod T4 2.5 tdi

Post by T4-96-99 »

Er det noen her på forumet som vet ca hvor mye jobb det er å ettermontere klima anlegg i en t4 96 modell.
Var så heldig å få tak i en delebil etter at jeg kræsja. Var i utgangspunktet bare ute etter noen front deler, men da jeg kom over en 99 model t4 2,5 tdi (lang) måtte jeg bare slå til.
Greit nok at det var en automat, men den hadde klima anlegg og cruisekontroll i tillegg til nydelig interiør.
Fikk litt lyst til å flytte over klimaanlegget, å det er her jeg lurer på om jeg kommer til å ta meg vann over hodet. Er det mye arbeid, å vil det evt gå. Alt er komplett på delebilen

Image
Sånn ser dashbordet ut i delebilen
Image
Sånn ser det ut i bilen jeg bruker.
Lurer i tillegg på om noen her har bytta ratt og speedometer fra gammel til nytypen.
Tenkte jeg skulle gjøre det også. Oppdaget at det er forskjellig kobling på nytt vs gammelt speedometer.
Finnes det overganger å få tak i?

Takker for svar
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Re: Ettermontere AC anlegg i 96 mod T4 2.5 tdi

Post by t21500 »

Dette blir nok mest synsing fra min side, men: 'ulempen' er at du har en delebil med climatronic, og derved må flytte over en hel del følere for at dette skal virke. Alt går, men tror dette er vel over kanten på hva som er overkommelig....
Pål Strand
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Sånn for å gi deg en pekepinn:
Vi har en -99, og forrige eier (en i familien) fikk ettermontert manuell AC (kompressor ON/OFF) da de overtok bilen. Det kostet ca 22k, i deler og arbeid. Jeg mener det var ca 10K for deler, og 12k for arbeid. Og dette var komplett kit, ferdig for montering i akkurat denne bilen. Og jobben ble gjort av et proff-firma som gjør slike ettermonteringer. Det jeg sikter til er at dette er en ganske omfattende jobb. Og spesielt om du henter deler fra en T4a med climatronic, og skal ha det inn i en T4a uten så mye annet enn en vifte.

Det er ikke umulig, men det kan bli ganske mye jobb. Litt avhengig hvor dreven du er med bilelektro, selvsagt. Men jeg vil tro det ikke er gjort i en håndvending.

Når det er sagt, lykke til! Og ta masse bilder og legg ut her :D
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Du må begynne med å få vakuumert systemet på delebilen. (Det er selvfølgelig mulig å bare løsne på slangene og slippe ut gassen, men det er vel ikke noe mer akseptabelt enn å helle spillolje i sluket.) Når systemet blir stående åpent så vil tørkefilteret trekke til seg fuktighet fra lufta, så det skal byttes. Hvis det ikke har vært skiftet siden '99 så er det sikkert på tide å skifte det uansett. Det koster sikkert minst en tusenlapp. Så må du montere kjølekompressoren på motoren. Det er endel forskjeller på reim og strammere på bil med og uten kompressor, men der kommer du nok i mål med deler fra delebilen. Bare vær oppmerksom på at du muligens må flytte over endel flere deler enn bare kompressoren. Kondensatoren må monteres i fronten. For at Climatronicen skal fungere må du ha systemet komplett, ellers vil det lagre feil i styreenheten og ikke fungere skikkelig. Du trenger for eksempel tempsensor for utetemperatur, sannsynligvis flere sensorer for innetemperatur, og muligens sensor for solinnstråling. Så må du selvfølgelig ha med stillmotorer for luftspjeld og tempsensorer i luftkanaler. Det er mye elektrisk kobling her. Klimaanlegget skal vel også kommunisere med for eksempel motorstyreenheten.

Climatronicsystemet har to fordampere, ett i dashbordet og ett i høyre hjørne bak. Høyre sidevindu bak er forskjellig på biler med og uten Climatronic, men jeg vet ikke om du er helt nødt til å skifte dette. Biler med vanlig ventilasjonssystem har et luftinntak bak vinduet, det har ikke Climatronic. Du må ha hele det bakre klimaanlegget fra delebilen, men jeg er ikke sikker på om luftkanaler og dyser i taktrekket er likt. Mulig bekledningen på sideveggen og den bakre stolpen fortsatt kan brukes hvis du har friskluftvifte der fra før, men ellers må dette også bygges om.

Dashbordet og den gamle varmeapparatkassa må ut, og komplett klimaanlegg inn. Du bør skifte o-ringene på alle kjølerør du løsner. Etter at anlegget er tett må det fylles med gass. Climatronikstyreenheten/betjeningspanelet passer ikke i det gamle dashbordet, og jeg er ikke sikker på hvordan det er med dyser og luftkanaler i dashbordet. Hvis du skal bruke dashbordet fra delebilen så må du nok ha med instrumentet også. Jeg har aldri hørt om noen ferdige adapter her, så det spørs om ikke du har noen timer med koblingsskjema og multimeter foran deg. Det er vel sannsynlig at du må kode noen styreenheter også. Og husk på det, at når du skal til med en såpass omfattende ombyging, så er risikoen veldig stor for å støte på en eller annen detalj som ikke passer, og som ingen har tenkt på. Da må du i beste fall trikse til noe som ikke blir helt 100%, i verste fall går hele prosjektet i vasken.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
garviken
-
-

Post by garviken »

Det letteste du kan gjøre er å lage en av/på knapp,bare montere alt fremme i motor rommet og varmeapparatboksen(den ene delen der viften er festet).
koble endel reele til styring av dette.
Det har eg gjort i min 97 mod T4,det funker helt greit.
Mvh
Jørn garvik
mob 47335933.
caravelle cl 2.5 tdi
102 hk/m chip 1997 mod.
med etter montert AC.
T4-96-99
Car: T4 96/99 Passat

Post by T4-96-99 »

Takk for svar. Får se hva det blir til. Funker det greit med climatronicen opp mot viftemotoren da? Ser at det er noen ac slanger bak i bilen også. Er dette noe som skal inn i bilen også, og har du evt også flyttet over bryterpanelet på b stolpen for styring av varme/kule bak i bilen?
Hvor lang tid brukte du sånn ca på å montere dette inn i bilen. Skal vurdere det, men det blir nok neppe før etter sommerferien :)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Tror nok du må ta med viftemotoren også ja... Kan sjekke det ut helt konkret om du vil, men ikke akkurat nå.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Post Reply