Jeg sjekket spennet på register- og pumpereim i går med strammemåler fra Dieselkontor. Ifølge måleren var registerreima på ca 15+ (?) og jeg ha forstått at den skal være 13. - om jeg har forstått vektøyet riktig.
Kan noen fortelle hva som er riktig?
Samme verdi på pumpereima?
En lite beskrivese på bruken ville også vært fint?
Verdien på er 17 på pumpereima, og den må jeg få gjort noe med?
Men festeskruene for braketten virker ganske håpløse å komme til.
Har noen gode råd her?
Skruene til braketten er enkle å komme til med en lang 17mm fastnøkkel av god kvalitet. En fallgruve her er at reima kan bli skev siden det ikke er perfekte glidespor i braketten.
Strammeren vet jeg ikke hvordan man bruker siden jeg ikke har en selv enda...
Takk for info! Nå skal jeg ut å prøve. Tar med et skyvelære og tar avstandsmål framme og bak på pumpa til markerte punkt, så kan jeg trolig sjekke om "høyden"/avstanden er lik etterpå?
Tror jeg skjønner måleren, da jeg kun har funnet en måte å bruke den på? Og det rimer...
Men det kan jo være noen råd her likevel som kan være nyttige.
For å bruke den på registereima måtte jeg løsne dynamoen (etter å koblet fra batteriet).
Jeg tror det beste for å se om den er rett er å se om reima sporer riktig etterpå, men det er noe jeg tror. Jeg har gjort det ved to anledninger og det ser ut til å virke fint.
Det gikk men det var trangt. Reima sporet fint etterpå, men jeg skal kontrollsjekke når det har gått litt tid.
Det var vel bare en halv mm ( i hver ende) som skulle til.
Ved varierende turtall vibrerer reima litt, men det er vel sånn den skal være?
Strammingen er omtrent som før om jeg kjenner/vrir med håndkraft.
Justerte den til ca. 14 da jeg er redd for at vibrasjon med mer slakk reim kan gi slitasje?
Måleverktøyet justerte jeg til indikatoren på fjæra stemte med kanten på "mutteren"/håndtaket og da virket det logisk...
Tenkte på det samme, men tenkte da at den halve millimeteren stramming er jo lik på begge sider så da skulle det vel bli som før?
Jeg kommer nok til å ta en sjekk med måleur før ferien, siden jeg har fått tak i et fint adapter.
Pumpa er nok dessverre mere følsom en de fleste tror, du kan være så nøye du bare klarer og stille den på 0.55 mm med måleur, da får du start, men den bakker skjeldent "rent"
Resten av finjusteringen må du bruke VCDS (vagcom) for å få gjort.
Og 1 mm på hver side kan være 0.9 på den ene og 1.1 på den andre siden, og det er mye feil.
Det er vanskelig å få justert AAB-motoren dynamisk med VCDS eller andre diagnosesystemer, siden den motoren ikke er elektronisk styrt. Men det er lurt å ta en siste kontroll og evt finjustering med måleur etter at reimene er riktig strammet. Jeg husker ikke riktig justeringsverdi på strammeverktøyet, men bruk det som står i boka. Jeg ville heller hatt reima litt for slakk enn for stram, men prøv å komme så nær som mulig.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Takk for info!
Nå har jeg i alle fall fått løsnet bolter som trolig ikke har vært løsnet siden bilen var ny?
Da er det lettere å foreta en finjustering.
Pumpestemplet åpnet 1,05 mm ved forrige kontrollmål med måleur, så jeg lot det gå. (med syl 1. på topp/merke på svinghjul).
Bør kanskje justere den på 1,00 mm når jeg først skal gjøre det..?