Regreim og reimhjul ?
-
finn00
- -

- Car: Citroen Xantia Activa
- Phone: 95467375
Regreim og reimhjul ?
Lurer på om noen kjenne "sykdommen" turbodislene sliter med. Har hørt at nedre regreimhjul har en tendens til å løsne fra veiva. Finnes det symtomer på at noe slikt skjer og er det mulig å fikse selv? Hører litt forskjellig om dette, så inspill mottas med takk
Mvh Finn
Fransk liten tøs, leter etter buss...
-
finn00
- -

- Car: Citroen Xantia Activa
- Phone: 95467375
Er ingen mulighet at reimhjulet kan vri seg under kjøring da? Bilen har hatt etpar runder under pådrag hvor den har hikket kraftig og sendt ut svære skyer svartsøyk. Har bare vært å clutche så har den snurret helt greit igjen. Tenker feiltenning hvis registerreima får flyttet seg litt. Noen som har prøvd å bytte reimhjulet som kan fortelle om det i det heletatt lar seg gjøre? Skal flytte om noen uker så jeg må prøve å få bilen friskmeldt og klar til tjeneste 
Fransk liten tøs, leter etter buss...
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
har akkurat byttet reg reima og hadde da avreimhjulet... det er ingen løs halvmåne der men et innstøpt "hakk".. når jeg monterte alt sammen igjen var bilen helt forandret.. ikke noe svartrøyk når jeg starter på kald motor og den starter omtrent bare du ser på nøkkelen, så jeg mistenker kanskje at den har vært ett hakk ute av kurs..
bilen var kjempe før, men nå har jeg fått en enorm bil... trenger da ikke bytte bil når man får ny bil ved å bytte reima..

bilen var kjempe før, men nå har jeg fått en enorm bil... trenger da ikke bytte bil når man får ny bil ved å bytte reima..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
-
Rapidspeed
- -

jada eksosen må du av med uansett... du må ha av alle hjula bakenfor for å få av plastdekselet over reima.. det verste å løsne var ikke hoved bolten til reim hjulet men de fire umbrakoskruene som står rundt reimhjulsbolten.. selve reimhjulsbolten løsnet jeg ved hjelp av starteren dra for guds skyld av ledningen til start/stoppen på dieselpumpa..
marker hvordan de forskjellige reimhjula står og riss litt i gods på hjul og blokk.. når du skal ha reima på igjen vil jeg anbefale at du bruker strips til å feste reima til hvert reim hjuls posisjon så ikke den hopper over når du skal sette på stramme hjulet... monter i motsatt rekkefølge...
lykke til.. er det noe kanjeg nås på 95095170
marker hvordan de forskjellige reimhjula står og riss litt i gods på hjul og blokk.. når du skal ha reima på igjen vil jeg anbefale at du bruker strips til å feste reima til hvert reim hjuls posisjon så ikke den hopper over når du skal sette på stramme hjulet... monter i motsatt rekkefølge...
lykke til.. er det noe kanjeg nås på 95095170
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Re: Regreim og reimhjul ?
Hei.Det hender at drevet løsner og grunnen er som regel at noen har skiftet reim før.Det som da er gjort feil er at de har løsnet bolten i senter på nedre reimhjul istedenfor de fire unbrako skruene.Denne bolten har et moment på 35 kg.Bolten er da godt strekt på en brukt bolt og gjør at du ikke får dratt til nok slik at det blir 100%.Bolten bør skiftes.Bolten koster ikke mange kronene.Ta og fiks dette nå før det smeller.finn00 wrote:Lurer på om noen kjenne "sykdommen" turbodislene sliter med. Har hørt at nedre regreimhjul har en tendens til å løsne fra veiva. Finnes det symtomer på at noe slikt skjer og er det mulig å fikse selv? Hører litt forskjellig om dette, så inspill mottas med takkMvh Finn
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
Rapidspeed
- -

-
Larsern
- Car: T3 Coach TDI Reimo
- Phone: 90729577
HJELP!
Bolten skal byttes HVER gang. Trekkes med 90Nm + 2ganger 90 Grader. Havarier skjer som regel etter at reima har blitt bytta.... Min første Coach ble kjøpt billig pga dette. Jeg var jo lykkelig! Fikk meg billig bil. Volvoverkstedet i Ålesund tapte 28000,- Bolten kostet den gang Kr 29,- Ikke motoren som er problemet med TD, som regel mekanikeren.......
Ha en fin sommer! ( her er d 6 pluss og småregn)
Bjørn T
Ha en fin sommer! ( her er d 6 pluss og småregn)
Bjørn T
Synd jeg ikke leste denne postingen for ett år siden..... Da hadde jeg spart meg for mye jobb og frustrasjon.. Byttet motor fra 1,6td til 1,9tdk... Kjørte ca 40 mil så løsnet bolten.. bilen stoppet heldigvis i gården her hjemme.. Har stått siden i påvente av hjelp fra mekaniker´n da dieselmotor ikke er min sterke side.. ble mindre skader på toppen, har faktisk fått rettet opp denne idag på et verksted, håper jeg kan få hjelp av min mekaniker som satte inn motor´n og skrudde til den bolten, til å montere sammen motor´n igjen
Har nå forstått at jeg må kjøpe ny bolt.. Men, burde det settes på gjengelim?
- Einar -
ps. vurderer å legge denne bilen ut for salg etter rep og eu. Er en multivan med "alt" ,whitestar, webasto....
- Einar -
ps. vurderer å legge denne bilen ut for salg etter rep og eu. Er en multivan med "alt" ,whitestar, webasto....
Einar Ask
- Einar -
ps. vurderer å legge denne bilen ut for salg etter rep og eu. Er en multivan med "alt" ,whitestar, webasto....[/quote]
Da kan du gjerne kontakte meg..97100588.
ps. vurderer å legge denne bilen ut for salg etter rep og eu. Er en multivan med "alt" ,whitestar, webasto....[/quote]
Da kan du gjerne kontakte meg..97100588.
Ove Korsnes (o\!/o)