Fikk en telefon fra en kompis i slutten av juli. "Er ikkje du interessert i sånne caraveller?" Joda, er jo det... Han hadde truffet et eldre ektepar på kroa som eg burde komme ned og prate med. Ok, tar med eldstegutten og kjører ned. Der treffer vi et eldre par på ca 75 som hadde kjørt på fisketur på Finnmarksvidda med sin 1990 mod Coach. Ca 250 mil fra heimen i Rogaland stopper så bilen. Det lokale verkstedet finner ut at regreima har hoppet over et hakk, justerer tilbake og coachen fortsetter turen. Noen dager senere skjer det samme igjen. Men paret har da NAF-medlemskap. NAF kommer og kjører til nærmeste verksted som er på Tana Bru. Der er det ferieavvikling og ikkje mulig å komme inn på et par uker. Det er ikkje det man vil høre når man er på ferie så det blir mange telefoner til NAF. De vil ikkje kjøre 8 mil til nærmeste VW-verksted (som har kapasitet), heller ikkje vil de hjelpe til med å få bilen frakta til Rogaland. Etter ei overnatting bak et verksted i Tana har paret bestemt seg: de går nedover gata til Toyotaforhandleren og casher ut en 2012 mod Hiace.... Alt av oppakning blir flytta over og turen sørover fortsetter. Ettersom besteforeldrene til fru Coach er fra heimplassen min måtte de innom her på tur heim. Her kom altså eg inn i bildet. Eieren av verkstedet, og en håndfull andre som de hadde møtt på turen, hadde tilbudt seg å kjøpe bilen for vrakpant. Eg måtte si at eg syns det hørtes litt billig ut og fikk tilslaget med ekstrapoeng for å ha riktig postnummer og dialekt
Det holdt på å gå i vasken ettersom det er 123 mil herfra til Tana, om man kjører E6. Ca 120 mil om man kjører Sverige og Finland. Vanskelig å finne tid og noen å kjøre med... MEN så fikk eg brev fra Hr. Coach med verksted og servicehistorikk. Hmmm. Dette må gjennomføres!
Fikk lånt Hiace (den skjebnen...) og henger på jobben, fikk lurt faderen til å assistere og fikk lov hos samboern med påbud om handlestopp på IKEA i Haparanda. Avgang!
Ca 250 mil på 33 timer. Anbefales ikkje. MEN mykje fint å sjå! Tanaelva er mektig, iallfall i dagslys. Mykje rein, elg, ekorn, rev, hare og: Hiacer....
Kom heim kl 23:00 mandag. Har ikkje rørt bilen siden vi kom heim. Men den er strøken innvendig og en 7´er utvendig. Sentrallås, Trufainnredning, varetrekk på forsetene, køyeseng bak og sykkelstativ. Har liggende noen fine felger og H&R skrudde spacere fra Martin. Kan bli bra