Ujevn tomgang på 2,5TDI ? (øker ukontrollert)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Ujevn tomgang på 2,5TDI ? (øker ukontrollert)

Post by CarlOt2 »

Hei.

På min T4 med 2,5TDI AXL-motor så pleier turtallet på tomgang være ca 780 o/min.

Men inn i mellom så øker tomgangsturtallet... Det er virkelig irriterende og flaut i lyskryss. Turtallet kan da finne på å gå opp til ca 980 o/min eller ca 850 o/min og så legge seg der. (Turtallet er lest av med min OSB2 -blåtann ting..) Etter noen sekunder på forhøyet turtall så kan motoren så finne på å falle ned tilbake til ca 780 o/min igjen :?

Noen tips om hva som kan gjøre at dette skjer ??

Skal vel nevnes at det begynte første gang like etter at jeg fikk byttet toppen etter reg.reim havari.

' CarlOtto
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Re: Ujevn tomgang på 2,5TDI ? (øker ukontrollert)

Post by Digger »

Hvis turtall øker må det være økt tilgang på drivstoff og luft.

Falskluft, dieselpumpe, LMM ??? Kun et forslag :)
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det er vanskelig å si noe sikkert. Motorstyringen har tomgangsstabilisering som hele tida prøver å holde turtallet på en bestemt verdi. Denne verdien kan variere litt avhengig av forskjellige situasjoner. For eksempel er det vanlig at tomgangsturtallet er programmert litt høyere ved kald motor. Tomgangsstabiliseringa er avhengig av at den får signal fra gasspedalen om at motoren skal gå på tomgang. For å regulere tomgangen justerer styreenheten drivstoffmengden med mengderegulatoren i dieselpumpa. Dieselmotorer går med luftoverskudd, så falskluft spiller nok ikke så stor rolle her som på en bensinmotor. Det kan nok skje rare ting i systemet hvis motoren suger inn store mengder luft som ikke blir målt i luftmassemåleren. Men jeg tror kanskje ikke det vil ha veldig stor betydning på tomgang. Hvis det for eksempel er noe som sperrer gasspedalen mekanisk slik at den ikke går helt tilbake til tomgangsstilling, så kan det kanskje hende den ligger akkurat på et punkt hvor tomgangsstabiliseringa kobler inn og ut.

Det er ganske vanlig med inngangssignaler til motorstyringa som øker tomgangen for å kompensere for økt belastning. For eksempel en trykkbryter på servostyringa som gir på litt ekstra når trykket øker og servopumpa går tyngre. Eller en ledning inn på motorstyreenheten som øker turtallet når klimakompressoren kobler inn. Jeg husker ikke nøyaktig hva som finnes av slikt på AXL. Men det pleier ikke å være snakk om en særlig merkbar turtallsøkning. Men kanskje det kan bli sånn hvis for eksempel ledningene til en trykksensor for servostyring har en periodisk kortslutning? Hvis motorstyreenheten får signal fra sensoren uten at servopumpa blir tyngre å dra rundt? Men hvis turtallet avviker mye fra det programmerte tomgangsturtallet, så tror jeg tomgangsstabiliseringen vil dra turtallet ned igjen ganske fort. Jeg vet ikke om du har slike muligheter på diagnoseutstyret ditt, men motorstyreenheten har mulighet for å lese ut måleverdiblokker som blant annet gir informasjon om slike signaler. På det originale diagnoseutstyret er det som regel snakk om verdier som veksler mellom 0 og 1 avhengig av om styreenheten får signal eller ikke, og det er gjerne ikke angitt hvilken verdi som betyr hva, så det er vanligvis behov for litteratur i tillegg for å tolke signalene. Men det kan sikkert være mange andre ting også. Kanskje en temperatursensor som kutter ut periodisk?

Har du mulighet for å lese ut noen måleverdier fra motorstyreenheten med diagnoseappen din? Har du sjekket om det er lagret noen feilkoder?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Takk for svar så langt :)

Kom også nå på at av og til når jeg starter motoren (ved driftsvarm motor) så ruser motoren seg litt akkurat i det jeg starter motoren, som om jeg hadde gasspedalen litt inne ved startsstidspunktet. (Som om det ligger en dieseldråpe klar til å fyre opp motoren..he he?) Dette er bare brøkdelen av et sekund før motoren så går rett ned på de vanlige 780 o/min.

Jeg har forsøkt å søke på feilmelding med den OBD2-dingsen, men den finner ikke noe feil (kostet jo tross alt bare £16..)

Henrik, du nevnte temperatursensor.. Kanskje det er noe i det ? For temperaturavlesningen med OBD2-apparatet mitt viser helt rare temperaturverdier.. :oops: Av og til minusgrader når det er +grader ute, eller så viser det unormalt høy temperatur.

Jeg har kjøpt nytt luftfilter som jeg skal sette på plass på søndag når madammen er hjemme med T4'en igjen på søndag. Har fått time på verksted førstkommende onsdag så vil først sjekke ut det jeg kan selv - og få tips her først før besøk på bilverkstedet :mrgreen:

' CarlOtto
Rikskringkastingen
-
-

CarlOtto wrote:Henrik, du nevnte temperatursensor.. Kanskje det er noe i det ? For temperaturavlesningen med OBD2-apparatet mitt viser helt rare temperaturverdier.. :oops: Av og til minusgrader når det er +grader ute, eller så viser det unormalt høy temperatur.
Skift temperatursensoren før du bruker noe mer tid og penger på feilsøking eller andre reparasjonsforsøk. Det er ikke uvanlig med feil på disse sensorene, og de koster ikke mange hundrelappene. Temperaturverdien du leser ut av diagnoseapparatet er nok den som motorstyreenheten jobber utfra. Hvis styreenheten får urealistiske verdier, så vil den gjøre rare ting. Dette blir nok ikke noe bedre nå som det begynner å bli kaldere i været.
Henrik Engen

CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Rikskringkastingen wrote:Skift temperatursensoren før du bruker noe mer tid og penger på feilsøking (...)

Den er grei - da gjør jeg det. Takk for tipset.

Er det snakk om kun en sensor dette, eller to/flere på AXL-motoren? Er dette enkelt å bytte for "hvermannsen" eller må det spesialverktøy og/eller kjennskap til for å finne ut hvor denne er plassert? :mrgreen:

Det skal også kommenteres at temp.visningen i dashbord virker normalt, det er kun via OBD2-kontakten at temperaturen leses av helt rart..

' CarlOtto
arildk
-
-

Post by arildk »

Sensoren er dobbel derfor så kan vel visningen i bilen fortsatt fungere, og rimelig enkel å bytte.
Men enklest å bytte fra undersiden, og er du kjapp så renner ikke så mye kjøleveske ut.
.
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Rikskringkastingen
-
-

Sannsynligvis en grønn firepolet sensor, hvor to av pinnene går til motorstyringen og de to andre til viserinstrumentet. Noen T4 TDI har vel to topolede sensorer. Da er den sorte til viserinstrumentet og den blå til motorstyringen. Men jeg tror det gjelder eldre biler. Det er rimelig fort gjort å skifte sensoren. Koble av kontakten, trekk ut låsefjæra, og dra sensoren ut av huset. Jeg vil anbefale å montere den nye sensoren med ny o-ring. Det kan være lurt å løsne lokket på ekspansjonstanken først, slik at du slipper ut eventuelt trykk. Men sett lokket på plass igjen før du tar ut sensoren. Da kommer det ikke til like mye luft, og da vil det kanskje ikke fosse ut like mye væske.
Henrik Engen

CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Pratet med min lokale Møller nå og de hadde temp.sensor inne. Til min var det en grønn type ja.
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Problemet er nå løst ! Jeg fikk byttet temp.sensoren sist uke og etter det har motoren gått som en drøm på tomgang ! Ingen antydning til ujevt tomgang nå.

Så da var det nok temp.sensoren som var synderen her. :mrgreen: Takket være gode svar her (Rikskringkastingen) og min OBD2-dings som satte meg på sporet av defekt temp.sensor :P

.
-
-
Car: T4 - 2002

Post by #66 »

Ser at jeg har samme symtomer. Koblet til ODB og Torque. Ser at tempen er helt koko.

Hvor sitter denne sensoren og pris?

Takk
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng

452000 Km...
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

#66 wrote: Hvor sitter denne sensoren og pris?

Hei, gøy å se at du også fikk hjelp av den OBD2 tingen med Torque programmet ;) Artig å finne ut av ting selv for oss amatører.. Jeg vet ikke hvor temp.sensor ligger da jeg fikk verksted til å bytte den samtidig med noe annet når jeg først hadde den inne. Beklager husker heller ikke pris på den temp.sensoren, annet enn at det var "grønn type" jeg skulle ha. Så bestill den grønne du og skal du bytte selv så vet du nå i hvert fall hvordan den ser ut den som du har nå i hånden mens du leter rundt på motoren etter den gamle :mrgreen: Lykke til.
Post Reply