Mystisk vannlekkasje i bagasjerom!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
ToreFagerheim

Mystisk vannlekkasje i bagasjerom!

Post by ToreFagerheim »

Har siden jeg kjøpte caravellen for noen uker siden merket at det alltid er litt vått på teppet inne med døra bakerst. Har spylt bilen/hatt bilen ute i kraftig regnvær og vært inne, uten å finne noe sted det drypper fra taket.

Slik ser det ut etter en regnværsdag: https://www.dropbox.com/s/z5n60m2hikqtm ... .09.03.jpg

Tok av teppet nå nettopp, og da så det slik ut: https://www.dropbox.com/s/pkba6mmq3u19e ... .25.43.jpg
Ikke veldig pent, og det fløt vann rundt...

Tørka opp vannet med papir og fant i samme slengen masse dritt som var stappet nedi der jekken og varseltrekanten ligger: https://www.dropbox.com/s/1w71ezhg8676z ... .41.42.jpg

Noen som aner hvor alt dette vannet kommer fra? :( Og aller viktigst - hva kan jeg gjøre for å stoppe det? Dette er vanvittig frustrerende... Men slik er det vel når man kjøper billig bil generelt.
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Re: Mystisk vannlekkasje i bagasjerom!

Post by Torbo »

................
Last edited by Torbo on 03 Oct 2012, 21:18, edited 1 time in total.
Torbo
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Dette er kanskje en videreutvikling av det som var begynt hos meg?
Jeg hadde rusthull mellmom hjulhuset og gulvet på venstre side. her måtte jeg sveise inn en halvmåne.

Jeg kan tenke meg at utviklingen kunne ha vært at vann kom innover i bjelken og laget rust der også som på din, om dette hadde fått lov til å fortsette.
(om det er det samme da?)
Image
????
Det er i alle fall forholdsvis greit å sveise inn nye biter her. Men direkte småtteri er det jo ikke. trolig må bjelken under og mere til skiftes også? Det vil jo vise seg, men rust er jo ofte mer enn det man ser. Men du verden for en god følelse å få utbedret slikt som dette! Da glemmer man fort skjæring, klipping, sveising og videre behandling.
Må bare legge til at Epoxygrunning er noen av det beste jeg har brukt som grunning!
Torbo
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

På T5 kommer ofte dette vannet fra bremselyset i bakluka. På T4 nyere enn 1997 er bremselyset på innsiden av ruta, og ikke på toppen av luka.

Vannet der kan komme nedenfra. Ovenfra, eller fra sidene. Da er det bare å lete. Når det ser så ille ut som det der hadde jeg plukket ut alt fra rommet, og lett med lys og lykter.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
ToreFagerheim

Post by ToreFagerheim »

Lurer på om jeg rett og slett skal selge bilen videre til noen som er villige til å ta på seg jobben... Jeg har hverken verktøy, kompetanse eller tid til å ta meg av dette dersom det virkelig er store rustproblemer. Gikk inn i bilen når det regna nå i stad, va helt tørt der nå, så virker som det først renner inn vann etter noe har blitt overfylt.

edit: for å oppsummere min frustrasjon:
Jeg har tydeligvis vært naiv som har kjøpt en relativt billig Caravelle (17.500kr + halv årsavgift) og forventet en greit fungerende bil uten behov for de store utbedringer. Selgeren var grei han, østeuropeer som snakket en smule gebrokkent engelsk, så kommunikasjonen var litt vanskelig. Han forsikret meg om at det var lite rust, og bilen var i svært god stand. Jeg og en kompis (jeg har ikke lappen enda, men han er med i bandet som vi skal bruke bilen til) tok den ut på en liten prøvetur og var svært fornøyde, alt virket fint. Vi sjekket over det vi kunne komme på av ting å sjekke. Her er det som har dukket opp så langt:

* Ene bremselyset er gåent
* Knappen til bryteren for vindus-vifte/blåser fremme var ødelagt
* Balja under har rust-hull
* Forstillinga er skjev, men det merket ikke kompisen min da bilen hans er helt lik på det området...
* Vannlekkasjen og en god del rust på skjulte områder
* Frontruta har steinsprut-skader flere steder (merkelig at vi ikke merka det der og da)

Vil dere si jeg har blitt lurt, eller er dette bare ting man må regne med?
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Inne i de rommene som verktøyet ligger på hver side er det noen sorte lokk/bokser som sitter i ytterveggen. I tilfelle rust eller utettheter i eller rundt de kan det komme ganske mye vann inn og det bare når det kjøres i vann på veien. Det kan være her det kommer inn.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
ToreFagerheim

Post by ToreFagerheim »

Er vel ikke umulig det nei, kanskje samme tilfelle i mindre grad på andre siden, da det kommer litt vann inn der også. Skal kikke på det når det blir lyst i morgen. Hva kan jeg evt. bruke til å tette dette med? Finnes det noe skum/lim jeg kan bruke? Har ikke tilgang på sveiseapparat eller kompetanse til å bruke slikt.
stste
-
-

Post by stste »

Jeg lurer på om det egentlig er festene til støtfangersidene...
Det bør absolutt sveises inn nye biter hvis det er der det lekker. Men det er også bare å demontere de og se om det bare er pakningen som er gåen. Hvis det er den,så bør det være enkelt å tette lekkasjen.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
ToreFagerheim

Post by ToreFagerheim »

Da var lekkasjen identifisert - det var som stste sa, det rant vann rundt de boksene bak hvert hjul. Hva er de boksene egentlig? En form for ventil? Klarte ikke helt å forstå meningen... Har hvertfall tetta det opp nå, så får vi se om ikke det stanser det. :)
stste
-
-

Post by stste »

Hvis det ikke er festene til støtfangerne så tipper jeg det er lufting. Satse på at det blir tett :) Rock on 8)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
ToreFagerheim

Post by ToreFagerheim »

Huff og huff, ser ikke ut som "karosseritetting" fra biltema fungerte så bra. Det lekker hvertfall fortsatt vann inn, så da er det på'n igjen i dag... :(

edit: en ny sjekk viser at det også sannsynligvis lekker rundt støtfangerfestene. Har prøvd å tette rundt der også, men er usikker på om det egentlig funker.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Ikke tett lufteventilene helt igjen. Det er en grunn til at de er der. Lufta som kommer inn gjennom varmeapparat/ventilasjon må nemlig ut av bilen igjen, ellers fungerer det ikke. Men pass på at gummileppene på utsida henger slik at de lukker ventilen når det ikke går luft ut av den. Jeg husker en bil hvor noen hadde trukket kablene til hengerkontakten gjennom ventilene, slik at ikke gummien stengte skikkelig. Der ble det vått i bagasjerommet.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
ToreFagerheim

Post by ToreFagerheim »

Har ikke tettet selve ventilene, bare rundt. Både ventilene og støtfangerfestene satt litt løst, og jeg mistenker at det er i sprekkene rundt dem at det kom vann inn. :) Gummilappene lukker seg helt fint når de skal.
ToreFagerheim

Post by ToreFagerheim »

Nei, nå står jeg helt fast. Har tettet så godt jeg kan rundt ventilene og støtfangerfestene, men det renner fortsatt vann inn. Er umulig å se fra innsiden hvor det faktisk kommer inn, ser bare at det legger seg i en fin liten sjø under ventilen. Noen tips til hva i all verden jeg gjør nå? Ser for meg at et verksted vil ta seg godt betalt for å fikse noe slikt. :(

edit: Blir bare forvirra her. Når jeg kommer til en konklusjon, så endrer plutselig alt seg. Nå ser det ut til at det rett og slett er tettemetoden min som suger, "karosseritetning" fra biltema legger seg mer bare som en gummipakning på utsiden, og ser ikke ut til å forsegle noe særlig egentlig. Har noen anbefalinger til et produkt jeg kan bruke? Så er det også slik at det var helt vått i isolasjonen over festet og ventilen på venstre side, der det lekker mest. Kan det være vann som på noe vis kommer ned via vinduet? Pakningen rundt vinduet ser fin ut på utsiden hvertfall. Prøvde å løfte opp denne isolasjonen, men fant ikke noe vann som rant ned bak den, så dette er mildt sagt forvirrende.
stste
-
-

Post by stste »

Er det noe rust rundt vinduene eller bakerst på skinna til skyvedøra?
Eller er det på andre siden det lekker?
Jeg tror jeg ville tatt av panelene bak i bilen og kjørt bilen gjennom en børsteløs vaskehall for å se hvor det kommer inn...
Er bilen nyere enn 95 og har luftinntak i bakre ruta kan det komme inn der også.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
ToreFagerheim

Post by ToreFagerheim »

Det er ikke noe rust rundt vinduene eller på skinna, lekker på begge sider, men minst på siden med skyvedøra. Bilen er 93-modell.

Vurderer nå ganske sterkt å selge bilen videre (og selvsagt opplyse evt. kjøper om feil på bilen, i motsetning til hva han som solgte den til meg gjorde), da jeg ikke har tid og krefter til å dille med dette hele tiden. Får se om ikke det er mer fornuftig å legge litt mer penger ned i en litt nyere bil med mindre problemer. Uansett har jeg lært mye, så jeg angrer ikke. :) Så får vi se om ikke denne ender opp som russebil eller noe slikt...
ToreFagerheim

Post by ToreFagerheim »

stste wrote:Er det noe rust rundt vinduene eller bakerst på skinna til skyvedøra?
Eller er det på andre siden det lekker?
Jeg tror jeg ville tatt av panelene bak i bilen og kjørt bilen gjennom en børsteløs vaskehall for å se hvor det kommer inn...
Er bilen nyere enn 95 og har luftinntak i bakre ruta kan det komme inn der også.
Okei, skal gi dette et siste forsøk. Før jeg går løs på panelene - er det noe spesielt jeg må ta hensyn til da? Vil ikke gjøre ting verre her. Ser ikke noen skruer, er de bare godt gjemt? Er det bare å lirke panelene ut?
stste
-
-

Post by stste »

Panelene har noen store plastskruer. Ellers er det bare å dra de av, men det er enklest hvis det er varmt i bilen. Og de sitter best fast rundt vinduene.

Avhengig av hvor sprøe de er så kan de sprekke hvis du ikke er litt forsiktig.

Det kan være lurt å løsne plasten mellom vinduene først
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
ToreFagerheim

Post by ToreFagerheim »

Ja, slik ser det altså ut.

Image

Ser jo ut som vannet kommer inn over alt, men er vanskelig å se om det kommer fra vinduet eller fra de brune greiene (som er hva forresten? enda mer isolasjon?). :?
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Har du tatt av sidepanelene bak?

Image

Jeg hadde som nevnt rust i innfesting av innerskjerm mot gulvet. Da kom det vann/fuktighet inn fra hjulhuset.

Det er i alle fall enkelt å sjekke dette her, ved å ta av dekslene.
Torbo
ToreFagerheim

Post by ToreFagerheim »

Det er rust der, men er nok ikke der vannet kommer inn. Tok et par bedre bilder:
Image

Image

Jeg er vel fullstendig gal som tenker på å borre hull gjennom bilen for å løse dette problemet? Det stopper jo ikke lekkasjen, men det er nå vel bedre at vannet får renne rett ut enn at det blir liggende i en dam og etterhvert renner ut i teppet og resten av bagasjerommet? Dette er selvsagt aller siste utvei dersom jeg ikke klarer å få stoppet lekkasjen. :(
AlexanderT494
-
-
Car: T4 2000 TDI
Phone: 97 76 95 56

Post by AlexanderT494 »

Du vil nok få mer vann og dritt opp enn ned gjennom ett eventuelt hull, dessverre. Anbefales ikke. Slik så det ut bak i min tidligere i sommer:

viewtopic.php?f=56&t=23035&p=230025#p230025
94 2,4D Kombi - Solgt
00 2,5TDI Ombygd kombi til 8-seter med T5-seter - Solgt
Torbo
-
-

Post by Torbo »

En idé:
Om det limes eller sveises på et rør som går 5-10 cm nedover og er i plan med gulvet, kan det umulig komme vann opp og inn!?
Torbo
ToreFagerheim

Post by ToreFagerheim »

Oppdatering - var ute i bilen nå når det regner, og fant ut at det drypper godt langs den lista rett under vinduet, eller hva man vil kalle det. La ved enda en fantastisk illustrasjon. Er dette typisk for en lekkasje i vinduet?

Image

Edit: Fant nå ut at jeg er jo beskyttet av kjøpsloven selv om jeg kjøper bruktbil privat, så her kan det være en mulighet for meg. Sendte en SMS til han jeg kjøpte bilen av og spurte angående vannlekkasjen, noe han påstod å ikke ha noe kjennskap til. Man ser faktisk veldig tydelig misfargingen på teppet fra vannet på et av bildene fra den originale Finn-annonsen:
Image
Da jeg kjøpte bilen lå det et annet teppe over baki der, slik at man ikke kunne se dette. Oppdaget dette først når jeg skulle kaste det motbydelige teppet som lå over her.

Jeg har svært vanskelig for å tro på at han ikke visste om denne vannlekkasjen. Hjelper heller ikke at han er østeuropeer og snakker rimelig gebrokkent engelsk, så kommunikasjonen er ikke veldig enkel. Nå har han lovet å komme innom en tur for å se på det i morgen, så det blir nå spennende.
Last edited by ToreFagerheim on 10 Oct 2012, 19:20, edited 1 time in total.
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Husker det var problemer med dreneringsslanger fra takluker for mange år siden.

Kan det hende at denne bilen skal ha drenerinsslange på et eller annet sted, som har falt av?
Har vel også mistanke om hull i skjermen/hjulhuset? Det bør vel sjekkes grundig?

Hva sier ekspertene om dette?

Det hele er jo ganske forunderlig!
Torbo
Post Reply