Har litt problemer med turtelleren på bilen. Trodde egentlig problemet var løst i forbindelse med at jeg utbedret en annen feil med koblingene for ledningsnettet på bilen. Da virket det som om en feil med turtelleren var blitt bra, men nå har jeg fått tilbake symptomene.
Følgende skjer:
Når tenningen er av og batteriet har vært koplet av står nåla på turtelleren og peker på 0 omdreininger.
Så starter jeg bilen og alt ser ok ut. nåla ligger rundt 800 - 900 omdreininger på tomgang. Ved kjøring ser alt normalt ut og nåla følger tutallet som forventet, den peker på ca 2000 omdreininger når jeg merker turboen kommer for fullt og følger egentlig hele spekteret. Går også tilbake til rundt 800 når jeg slipper gassen og trår inn clutchen. (tomgang).
SÅ skjer det som jeg har hatt problem med tidligere også. Plutselig er det som om nåla klatrer litt på egen hånd og "henger" seg på et annet turtall. Den kan f.eks. klatre slik at den på tomgang henger seg på rundt 1500 - 1600 omdreinginger. (Altså klatrer den til et nytt utgangspunkt). Den følger skalaen normalt, men viser da alt for høyt turtall. f.eks. viser den ca 2800 omdreininger når turboen kommer.
Etter videre kjøring kan nåla finne på å klatre enda en gang eller flere ganger. Den har også stanset på f.eks. 4500 omdreininger som nytt tomgangsturtall..
Når jeg stopper bilen og skrur av tenninga går heller ikke nåla tilbake til null. Den har da hengt seg på et eller annet nytt turtall som det nye utgangspunktet. f.eks. henger nåla på 800 eller 3700 for den sak skyld. Tallene er eksempler og den kan finne på å henge seg på hva som helst.
Jeg har funnet to muligheter for å resette dette:
1. kople av batteripolen. Da resetter displayet seg og nåla peker igjen på null. Da kan det fint fungere i flere dager før nåla plutselig finner det for godt å klatre litt igjen.
2. Jeg tror giveren for turteller sitter i forkant av motoren. i området ved gearkassen, litt nede slik at det er enklest å komme til fra undersiden. Hvis det er rett sensor så er den feste med en skrue og stikker inn i motoren som en sylinderformet sak. Ledningene fra sensoren er koplet med en trepolet kontakt inn på ledningsnettet. Hvis jeg kopler ut denne resetter også nåla seg. Jeg har også forsøkt å kople ut sensoren med motoren i gang. Da ruser motoren seg sikkert opp mot 2 -3000 omdreininger og får litt ujevn gange. Det tyder i alle fall på at giveren måler noe som den sender til ECU.
Jeg har litt tro på at giveren kan være problemet her, da det er tydelig at nåla i displayet faller tilbake til null og viser rett turtall hvis jeg bare kopler i fra turtelleren et lite øyeblikk. Alternativt kan det muligens være feil i ledningsnettet? i og med at feilen kommer sporadisk?
Det virker rett og slett som om panelet for turtall ikke får noe "reset" signal som gjør at det starter å telle på "null" , men faller til et vilkårlig utgangspunkt.
Noen som har opplevd tilsvarende? Og i så fall hva var feil?
Feilen er jo tydeligvis sporadisk, så det kan muligens være litt vanskelig å få en sikker måling av turtallsgiveren, men hvis noen vet hvordan den kan måles og hvilke verdier den skal ha er det sikkert til hjelp.
"spinnvill turteller" Turtelleren "henger" seg.
-
masemannen
- Car: T4 2.5TDI 1996
-
masemannen
- Car: T4 2.5TDI 1996
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: "spinnvill turteller" Turtelleren "henger" seg.
Det er nok turtallsgiveren for motoren du har funnet i forkant av motorblokka. Den er vel stukket inn i et hull i blokka, og måler på et tannsegment på veivakselen. Sensoren sender signal rett til motorstyreenheten, og så får vel instrumentinnsatsen turtallssignal derfra. Har du prøvd å lese av motorturtallet med VCDS? Du bør finne det på måleverdiblokkene. Hvis turtallet du leser ut av styreenheten stemmer med instrumentet, men helt åpenbart er feil i forhold til reelt motorturtall, så kan det nok kanskje ha noe med giveren å gjøre. Hvis du ikke merker noen forskjell på motoren når feilen oppstår, og du får forskjellig turtall på motorstyreenheten og viserinstrumentet, så tror jeg i første omgang at du kan anta at giveren er i orden.
På '96/'97 Passat har jeg vært borti noen eksempler på at viserne bare beveger seg den ene veien. For eksempel at speedometeret går opp når du øker farta, men ikke tilbake igjen når du senker farta. Dette er gjerne periodisk, og feilen ligger i selve instrumentet. Men det høres ikke helt ut som du har akkurat samme symptomer, så jeg tror det tyder på at selve "motoren" på viseren er i orden. Jeg tror heller på at det blir noen forstyrrelser på signalet fra motorstyreenheten til instrumentet. Det kan ligge i elektronikken i instrumentinnsatsen, men det kan også ligge i motorstyreenheten. Kanskje styreenheten kan ha fått en skade på grunn av tidligere feilkobling? Eller kanskje du har en feilkobling et sted i systemet, slik at du får forstyrrelser under bestemte forhold.
Har du sjekket koblingene bak på radioen? Volkswagens originalradioer har en funksjon som justerer volumet avhengig av hastigheten på bilen. Derfor ligger hastighetssignalet ("speedpulse") på en blå/hvit ledning opp til radioen. (Ikke grå/blå, det er instrumentbelysning.) Hastighetssignalet ligger også inn til pluggen på biler som er levert uten fabrikkmontert radio, men med vanlig radioforberedelse. Hvis ISO-kontakten da kobles rett inn i en hvilken som helst radio, så vet du ikke hva slags signaler denne kan sende ut på ledningsnettet sammen med hastighetspulsen. Dette signalet kommer nok fra instrumentinnsatsen, og er parallellkoblet til radioen, motorstyreenheten, eventuell girkassestyreenhet på automatgir osv. Hastighetssignalet har ikke noen direkte forbindelse med turtallsignalet, men hvis f.eks. motorstyreenheten får helt feil signaler inn på inngangen for hastighetssignalet, så skulle det ikke forundre meg om den av og til kan sende ut gale signaler andre steder.
På '96/'97 Passat har jeg vært borti noen eksempler på at viserne bare beveger seg den ene veien. For eksempel at speedometeret går opp når du øker farta, men ikke tilbake igjen når du senker farta. Dette er gjerne periodisk, og feilen ligger i selve instrumentet. Men det høres ikke helt ut som du har akkurat samme symptomer, så jeg tror det tyder på at selve "motoren" på viseren er i orden. Jeg tror heller på at det blir noen forstyrrelser på signalet fra motorstyreenheten til instrumentet. Det kan ligge i elektronikken i instrumentinnsatsen, men det kan også ligge i motorstyreenheten. Kanskje styreenheten kan ha fått en skade på grunn av tidligere feilkobling? Eller kanskje du har en feilkobling et sted i systemet, slik at du får forstyrrelser under bestemte forhold.
Har du sjekket koblingene bak på radioen? Volkswagens originalradioer har en funksjon som justerer volumet avhengig av hastigheten på bilen. Derfor ligger hastighetssignalet ("speedpulse") på en blå/hvit ledning opp til radioen. (Ikke grå/blå, det er instrumentbelysning.) Hastighetssignalet ligger også inn til pluggen på biler som er levert uten fabrikkmontert radio, men med vanlig radioforberedelse. Hvis ISO-kontakten da kobles rett inn i en hvilken som helst radio, så vet du ikke hva slags signaler denne kan sende ut på ledningsnettet sammen med hastighetspulsen. Dette signalet kommer nok fra instrumentinnsatsen, og er parallellkoblet til radioen, motorstyreenheten, eventuell girkassestyreenhet på automatgir osv. Hastighetssignalet har ikke noen direkte forbindelse med turtallsignalet, men hvis f.eks. motorstyreenheten får helt feil signaler inn på inngangen for hastighetssignalet, så skulle det ikke forundre meg om den av og til kan sende ut gale signaler andre steder.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi