Har nå kjørt ca. 2000 km med bayen siden jeg fikk den på veien, litt over faktisk... Og i går måtte det jo skje...
En merkelig dunkelyd kom mens jeg kjørte... Og jeg tenkte... ligner litt på lyden av løsnet drivaksel, men hadde det bare vært så enkelt sier jeg. For den satt som den skulle...
Når jeg setter bilen i gir, uansett hvilket så dunker den litt, og beveger seg litt på flatmark, motoren går helt fint som den skal. Kan virke litt som om den står halvveis inn i førstegir f.eks og bare er der...
Jeg har mine teorier, men orket ikke å skru langs veien etter 12-timers arbeidsdag.
1. Det er giroverføringa som har funnet på noe tull (men den trodde jeg faktisk jeg hadde fått skrudd ganske bra sammen nå).
2. Det er den litt for slitene clutchwiren som bare har funnet ut at jeg skal være der jeg er og ingen skal kontrolere clutchens funksjon lenger (har ny wire liggende, men man tukler jo ikke med ting så lenge de fungerer?).
3. Det er girkassa som har tatt kvelden og bestemt seg for å få et evig liv på de evige jaktmarker... Har en ekstra kasse liggende også, men det er jo riktig nok litt mer jobb...
4. Det er noe annet som jeg ikke vet noe om... som blir veldig dyrt og omfattende (utelukkes intill videre).
Og som dere alle vet er det jo min -71 med 1600 motor.
2000, og det var det? Girkasse, overføring eller clutchwire?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Sjekk for sikkerhets skyld at ikke en av drivledd/aksler går rundt når den står i gir og motor går(når du forsøker å kjøre altså). Har vært borti at selve akselen har hoppa ut av drivledd, og har og vært borti at tenna/splinesen på drivaksel(de som går inn i drivleddet) har vært totalt utslitt og da bare gått rundt i leddet.
Eller det kan jo være noe så trivelig som at diffen i kassa har tatt kvelden?
Eller...?
Eller....etc?
Eller det kan jo være noe så trivelig som at diffen i kassa har tatt kvelden?
Eller...?
Eller....etc?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Mm...
Kan jo håpe at det "bare" er kassa, for jeg har en til liggende, så da er det en ganske rask jobb og få bytta, må man bytte noe man ikke har fiklet med tidligere tar det jo fort mer tid igjen...
Har tenkt litt på den med at selve akselen har hoppet ut av drivleddet, mener jeg fikk et tips om det for lenge siden når noe anent var feilen... Men burde den da bråke når den står i fri også....?
Kan jo håpe at det "bare" er kassa, for jeg har en til liggende, så da er det en ganske rask jobb og få bytta, må man bytte noe man ikke har fiklet med tidligere tar det jo fort mer tid igjen...
Har tenkt litt på den med at selve akselen har hoppet ut av drivleddet, mener jeg fikk et tips om det for lenge siden når noe anent var feilen... Men burde den da bråke når den står i fri også....?
Espen
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090