Har en Transporter 2,5 tdi 2002.
Det enester jeg finder frem til via serviceboken er vw olje eller ACEA B3 eller B4.
Er det noe jeg må tenke på? -jeg vet ikke om det er syntetisk eller mineralsk olje som er på, da jeg nylig har kjøpt den.
hvilken viskositet skal jeg velge?
Hvilken olie til 2,5 tdi
-
bilmedsjarm
- Car: T4 transporter 2003, 2.5 tdi
Re: Hvilken olie til 2,5 tdi
Dette finnes det er mengde tråder om her inne, men det er egentlig ikke så vanskelig...
Jeg har kjørt min på syntetisk Biltema olje 5/40 eller 5/50 sålenge jeg har hatt min (9 år og fra 120 000(?) til 280 000km) uten noe problem.....
Jeg har kjørt min på syntetisk Biltema olje 5/40 eller 5/50 sålenge jeg har hatt min (9 år og fra 120 000(?) til 280 000km) uten noe problem.....
magne
dagens: Ulv i fårikål.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Du har helt sikkert helsyntetisk. Spørsmålet er om du har longlife eller ikke.
Du får uansett rett viskositet om du velger olje som har korrekt vw-norm. Spør på ditt lokale merkeverksted, evt der siste service er utført...
mvh Frode Neergård.
sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2
Du får uansett rett viskositet om du velger olje som har korrekt vw-norm. Spør på ditt lokale merkeverksted, evt der siste service er utført...
mvh Frode Neergård.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
oopps, tenkte ikke på longlife engang jeg... 
magne
Jeg skifter olje to ganger i året,å bruker biltema sin helsyntetisk.Gjort dette på alle bilene mine di 10 siste årene,og ingen av dem har hatt motorhavari. (siste bilen gikk over 520'
)
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Re: Hvilken olie til 2,5 tdi
Men skal man være sikker, går man for olje som har korrekt vw-norm. Har sett eksempler på motorer som har havarert med hyppige oljeskift av biltemaolje også... Har og eksempel på longlife bruk hvor motoren har vært like frisk etter 800k!Even wrote:Jeg skifter olje to ganger i året,å bruker biltema sin helsyntetisk.Gjort dette på alle bilene mine di 10 siste årene,og ingen av dem har hatt motorhavari. (siste bilen gikk over 520')
mvh Frode Neergård.
Frode Neergård
Re: Re: Hvilken olie til 2,5 tdi
Har nå mine tvil om at det kan framlegges dokumentasjon på at det er Biltemaoljen som er årsak til havari. Også at det er LL oljen som er årsak til at motorer går 800k.Neergård wrote:Men skal man være sikker, går man for olje som har korrekt vw-norm. Har sett eksempler på motorer som har havarert med hyppige oljeskift av biltemaolje også... Har og eksempel på longlife bruk hvor motoren har vært like frisk etter 800k!Even wrote:Jeg skifter olje to ganger i året,å bruker biltema sin helsyntetisk.Gjort dette på alle bilene mine di 10 siste årene,og ingen av dem har hatt motorhavari. (siste bilen gikk over 520')
mvh Frode Neergård.
Hvis dere sjekker opp spesifikjasjoner på oljetype i instr. boka til T4 og Biltema`s helsynt 5/40 eller 5/50 finner dere nok ut at den er tilstrekkelig på biler som nå straks er 10 år eller eldre.
Men... har du god råd så bruk gjerne originalt.
Fikk skifta regreim og pakning oljepumpe på caravellen forrige uke. Oljeskift (LL-olje) og filter kosta 2300,- (kun olje og filter uten arbeid inkludert)
For 450,- skifter du med Biltema filter og den beste oljen BT har.
"Kundens valg"
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
ikkenoe problem å finne oljer med samme spesifikasjoner som i praksis ikke funker like bra. Shell og Castrol har feks nettopp dette. Shell sin førte til ventiltikk som en gammal Audi mens Castrolen som denne motoren hadde fra fabrikk fjernet det igjen.
Og en gammal bil er faktisk ennå mer viktig får skikkelig smøring.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Er enig med deg vedr. leverandører/produkter som kanskje ikke "passer" til akkurat "din/min" bil.Der Postmeister wrote:ikkenoe problem å finne oljer med samme spesifikasjoner som i praksis ikke funker like bra. Shell og Castrol har feks nettopp dette. Shell sin førte til ventiltikk som en gammal Audi mens Castrolen som denne motoren hadde fra fabrikk fjernet det igjen.
Da det er utarbeidet meget strenge krav fra ISO (International Organization for Standardization) vedr. oljeprodukter bør det ikke være slike merkbare utslag som ventiltikk ved bruk av en olje som holder samme spesifikasjon. Har vel sovnet av i timen de "ISO gutta der"
Jeg er ingen BT fanatiker men jeg prøver å spare noen kroner der muligheten byr seg. Har 4 biler og 2 traktorer i "stallen" som trenger regelmessig oljeskift og tilsyn. Ved å benytte BT olje sparer jeg tusener hvert år bare på olje.
Har drevet med denne "ekstremsporten" med BT olje i mange år nå. Traktorene går 450-500 timer hver pr. år med rundballepresser bak.
Jeg har ikke sett eller hørt merkbare negative utslag ved bruk av denne type olje.
Men... som nevnt tidligere, helst kjør originalt
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Tviler på at du får kjøpt original VW-olje i Norge. Og jeg ser ikke noe poeng i det. Så vidt jeg vet har ikke Volkswagen egne oljeraffinerier.. Men bruk olje med riktig VW-norm. Hvis du ser på oljekannene hos en hvilken som helst bensinstasjon eller bilrekvisitasjappe, så vil du finne olje som er merket med forskjellige VW-normer. Hvis du ikke finner slik merking, så bør du ikke bruke olja.
T4 TDI skal ha oljenorm 505.00 hvis du ikke kjører longlifeintervaller. Biler fra årsmodel 2000 med utstyrskode PR-QG1 kan bruke longlifeintervaller. Da skal de ha olje med norm 506.00, 506.01 eller 507.00. Vær obs på at 506.00 og 506.01 ikke skal brukes på 99-modeller og eldre. 507.00 kan brukes på eldre motorer, men det er ikke noen vits i å bruke den dyre olja uten at du kjører longlife.
Vær også oppmerksom på at instrumentinnsatsen må være kodet for longlife, og serviceintervallindikatoren må resettes med diagnoseutstyr, for at det skal være mulig å kjøre longlifeintervaller. Hvis du resetter indikatoren etter prosedyren i instruksjonsboka, blir instrumentet automatisk omprogrammert til tid/km-service med fast intervall på ett år/15000 km. Da er det ikke noe poeng å bruke longlifeolje.
T4 TDI skal ha oljenorm 505.00 hvis du ikke kjører longlifeintervaller. Biler fra årsmodel 2000 med utstyrskode PR-QG1 kan bruke longlifeintervaller. Da skal de ha olje med norm 506.00, 506.01 eller 507.00. Vær obs på at 506.00 og 506.01 ikke skal brukes på 99-modeller og eldre. 507.00 kan brukes på eldre motorer, men det er ikke noen vits i å bruke den dyre olja uten at du kjører longlife.
Vær også oppmerksom på at instrumentinnsatsen må være kodet for longlife, og serviceintervallindikatoren må resettes med diagnoseutstyr, for at det skal være mulig å kjøre longlifeintervaller. Hvis du resetter indikatoren etter prosedyren i instruksjonsboka, blir instrumentet automatisk omprogrammert til tid/km-service med fast intervall på ett år/15000 km. Da er det ikke noe poeng å bruke longlifeolje.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi