Hei. Har hørt at det går an å måle glødepluggene for feilfunksjon men de står i motoren.
Noen som vet hvordan ?
Glødeplugger
Glødeplugger
Tore.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Glødeplugger
De må ohmes. Dette gir en indikasjon på tilstand, men ikke nødvendigvis helt klar tale. Du må koble de fra, og måle en og en. Dersom de er kobla sammen vil du på alle punkt måle summen av alle, og det sier deg egentlig veldig lite. Du bør vel måle omtrent 1 ohm pr plugg om jeg husker korrekt.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Dem kan gløde innerst på "elektroden" å da måler du riktig ohm verdi men får ikke varmen dit den skal
Morten B
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
du måler ampereforbruket, men det tilsiser at du har amperetang.
kjapp sjekk på verksted dette da.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hmm. Høres egentlig litt komplisert ut. Det mest avanserte jeg har for hånden er et multimeter.
Og hvis det er slik at de kan være dårlig men samtidig vise riktige verdier . Så vet jeg ikke hvor verdifullt det er . Kanskje likegreit å bare kjøpe seg 5 plugger og gå i gang å skifte . Selv om jeg har hørt ymse om å skifte plugger på T4. Det sies at to av de er ganske vriene.
Problemet mitt er at motoren høres ut som den ikke starter på alle sylindrene med et samme. Jeg er i Valdres med 20 minus fortiden og er vel faktisk avhengig av motorvarmer for ikke å tappe batteriet helt ut.
Jeg trakk konklusjonen om glødeplugger , men kan det være andre ting som gir samme symptomer?
Problemet mitt er at motoren høres ut som den ikke starter på alle sylindrene med et samme. Jeg er i Valdres med 20 minus fortiden og er vel faktisk avhengig av motorvarmer for ikke å tappe batteriet helt ut.
Jeg trakk konklusjonen om glødeplugger , men kan det være andre ting som gir samme symptomer?
Tore.
I 20 minus må du kanskje gløde to ganger for rask start?
Det må jeg i 15 minus for å få fortgang i starten, men jeg skal ikke garantere at det er en god/lovlig løsning? Det kan sikkert andre drevne VW-eksperter svare på?
Jeg gjør det for å spare på starter og batteri, da jeg har en del småkjøring.
Jeg slår også av lysene når jeg gløder. "Alle monner drar", sies det.
Et ferskt tips fra NAF i Valsdes er å state med kløtsjen inne, og lys og andre el. forbrukere avslått.
Girkassa er tung å dra rundt selv om den står i fri!
Ting jeg har notert meg:
Batteriets startkapasitet halveres ved minus 20 grader.
Med et halvslitt batteri vil det si at man bare har 25 prosent igjen til å starte. 50% av 50% = 25%.
Med lys og el.bakvindu o.a. på, sammen med starteren blir det litt ekstra tap der og i starten.
Man derfor i mange tilfelle lite tilgjengelig til å dra rundt en kald motor med stiv og tykk olje.
Nå vil det sikekrt dukke opp flere tips, så her er det bare å følge med i tråden.
Jeg har en nødløsning ved å koble til fritidsbatteriet noen minutter før start, om det skulle bli for ille.
Men jeg vet ikke om jeg tør å koble til et svekket batteri mot et normalladet batteri, kun med en enkel ledning på ca. 8 - 16 mm2? Det vil vel gnistre litt?
Det må jeg i 15 minus for å få fortgang i starten, men jeg skal ikke garantere at det er en god/lovlig løsning? Det kan sikkert andre drevne VW-eksperter svare på?
Jeg gjør det for å spare på starter og batteri, da jeg har en del småkjøring.
Jeg slår også av lysene når jeg gløder. "Alle monner drar", sies det.
Et ferskt tips fra NAF i Valsdes er å state med kløtsjen inne, og lys og andre el. forbrukere avslått.
Girkassa er tung å dra rundt selv om den står i fri!
Ting jeg har notert meg:
Batteriets startkapasitet halveres ved minus 20 grader.
Med et halvslitt batteri vil det si at man bare har 25 prosent igjen til å starte. 50% av 50% = 25%.
Med lys og el.bakvindu o.a. på, sammen med starteren blir det litt ekstra tap der og i starten.
Man derfor i mange tilfelle lite tilgjengelig til å dra rundt en kald motor med stiv og tykk olje.
Nå vil det sikekrt dukke opp flere tips, så her er det bare å følge med i tråden.
Jeg har en nødløsning ved å koble til fritidsbatteriet noen minutter før start, om det skulle bli for ille.
Men jeg vet ikke om jeg tør å koble til et svekket batteri mot et normalladet batteri, kun med en enkel ledning på ca. 8 - 16 mm2? Det vil vel gnistre litt?
Last edited by Torbo on 14 Dec 2012, 13:35, edited 1 time in total.
Torbo
Jeg hadde trøbbel med å få starta Caravella mi når det var 12-15 minus for noen uker siden.
Måtte gløde 2 til 3 ganger og kinne litt før den harka i gang.
Det hørtes ut som den ikke gikk på alle sylinderene med en gang etter oppstart.
Batteriet i bilen er nytt og jeg har en C-tec lader som topper batteriet innimellom.
Fikk den på verksted og de konstanterte at 3 av 5 glødeplugger var gåene.
Bytta alle 5 og det var som å få ny bil.
Trenger bare å gløde en gang nå og motoren starter med en gang.
Vær forsiktig ved paralellkobling av batterier.
Har du får tynne ledere eventuelt dårlig kontakt på klemmene får du så høyt spenningsfall at du ikke får starta alikavel.
En annen ting er jo om en skulle være uheldig å kortslutte batteriet...
Som Der Postmeister sier så er det en kjapp sjekk på et verksted om glødepluggene er gåene.
Måtte gløde 2 til 3 ganger og kinne litt før den harka i gang.
Det hørtes ut som den ikke gikk på alle sylinderene med en gang etter oppstart.
Batteriet i bilen er nytt og jeg har en C-tec lader som topper batteriet innimellom.
Fikk den på verksted og de konstanterte at 3 av 5 glødeplugger var gåene.
Bytta alle 5 og det var som å få ny bil.
Trenger bare å gløde en gang nå og motoren starter med en gang.
Vær forsiktig ved paralellkobling av batterier.
Har du får tynne ledere eventuelt dårlig kontakt på klemmene får du så høyt spenningsfall at du ikke får starta alikavel.
En annen ting er jo om en skulle være uheldig å kortslutte batteriet...
Som Der Postmeister sier så er det en kjapp sjekk på et verksted om glødepluggene er gåene.
Jeg ser faren med å paralellkoble batteriene.
En tynn ledning kan vel bli varm, så jeg må se nærmere på dette. Må vel ha misnt 16 mm2, men så var et hva slags bryter jeg evt. bør ha? kraftige brytere vokser jo ikke på trærne...
Det er vel best med en slik f.eks.?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 0-A-80512/
En tynn ledning kan vel bli varm, så jeg må se nærmere på dette. Må vel ha misnt 16 mm2, men så var et hva slags bryter jeg evt. bør ha? kraftige brytere vokser jo ikke på trærne...
Det er vel best med en slik f.eks.?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 0-A-80512/
Torbo
Har 2 camping batterier under passasjer setet . De er forbundet til startbatteriet med en 6 mm2 ledning og automatisk rele som kobler ut på en gitt spenning . Har aldri vurdert å bruke de som startbatteri. Følte det var for mye mask å legge en batterikabel hele veien frem. Men ser jo fordelen ved å ha 200 amper tilljengelig istedenfor 100.
Noen som vet hvor mange amper det kan gå gjenom batterikabelen ved start av motoren?
Noen som vet hvor mange amper det kan gå gjenom batterikabelen ved start av motoren?
Tore.
Jeg fikk opplyst fra en batteriimportør at det kunne dreie seg om rundt 400 ampere, i steng kulde på en dieselbil - (personbil).
(jeg syntes det hørtes mye ut?)
Men her er det snakk om enslags "peakstrøm", altså at innslagsstrømmen kan være enda mer, men går noe ned når starteren roterer med "jevn" hastighet.
"Peakstrømmen" kunne være langt høyere, opp mot det dobbelte, men det er jo bare et kort øyeblikk, så det bli ikke sælig varmeuvikling av det.
Det er jo mange ting som spiller inn her...
Hva våre biler trekker er ikke så lett å si, men det kunne vært morsomt å sjekket med et tang-amperemeter?
Det virker som starteren sliter på min i kulda.
Men jeg har 14,5 volt i ladespenning og det virker som batteriene ha det bra. DEt er bare så froferdelig kalde
(jeg syntes det hørtes mye ut?)
Men her er det snakk om enslags "peakstrøm", altså at innslagsstrømmen kan være enda mer, men går noe ned når starteren roterer med "jevn" hastighet.
"Peakstrømmen" kunne være langt høyere, opp mot det dobbelte, men det er jo bare et kort øyeblikk, så det bli ikke sælig varmeuvikling av det.
Det er jo mange ting som spiller inn her...
Hva våre biler trekker er ikke så lett å si, men det kunne vært morsomt å sjekket med et tang-amperemeter?
Det virker som starteren sliter på min i kulda.
Men jeg har 14,5 volt i ladespenning og det virker som batteriene ha det bra. DEt er bare så froferdelig kalde
Torbo