Ventillasjon i taket.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Toro
-
-
Car: T4 2,4d 1997

Ventillasjon i taket.

Post by Toro »

Hei . Vurderer å montere ventillasjon i taket på min Camping/Carravelle.
Har blinket meg ut denne . http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ventil ... eri-25518/
Noen som har erfaring med denne eller tilsvarende?
Det jeg er mest redd for er vanninntrenging under kjøring .
Tore.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Ventillasjon i taket.

Post by Der Postmeister »

Sålenge det er til båt ville vel ikke jeg vært engstelig. De bør vel være rimelig skvalpesikre.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Toro wrote:Hei . Vurderer å montere ventillasjon i taket på min Camping/Carravelle.
Har blinket meg ut denne . http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ventil ... eri-25518/
Noen som har erfaring med denne eller tilsvarende?
Det jeg er mest redd for er vanninntrenging under kjøring .
Image
Jeg ville ha satset på denne. En passiv type hvor formen gjør at det dannes undertrykk som suger luft ut av bilen. Den kan også stenges.
Last edited by bjørn53 on 16 Mar 2013, 21:01, edited 1 time in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Toro
-
-

Post by Toro »

Meningen er å bruke den ved overnatting. Merket i fjor sommer at hvis vi lå sånn at vinduene ikke kunne være åpen , ble det ganske tett inni der i løpet av natten.
Tore.
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Er det litt vind vil formen på
Image

gjøre at det dras luft ut av bilen men kanskje ikke nok. Jeg har også registrert at noen har en brakett som gjør at bakdøren kan låses i litt åpen stilling for lufting. Ei ordentlig lufte luke i taket vil nok hjelpe.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Har INGEN gjennomtrenging under kjøring eller stans med Electrolux-ventilene Aalbjerk monterte i sin tid.

Plug and play.
Toro
-
-

Post by Toro »

Rudeboy wrote:Har INGEN gjennomtrenging under kjøring eller stans med Electrolux-ventilene Aalbjerk monterte i sin tid.

Plug and play.
Hva er Electrolux-ventiler ?
Tore.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ventiler produsert av Electrolux ? Hva ellers ?
Toro
-
-

Post by Toro »

Morsomt!!
Tore.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vel.

Disse er angivelig montert av Albjerk, en av importørene av VW fordi regelverket her til lands krever god lufting.
Har ventiler i skapet under komfyren og mellom benk og skyvedør også. Med de to i taket er det da fire stk.

Disse er på sitt vis med på å forhindre fukt å sette seg på vinduene inne, skjønt jeg opplevde å ha svært kald dugg på frontruta da jeg skulle fra Kiel i slutten av juli ifjor 8)
Måtte stå 20 minutter og ha på max defrost før ting begynnte bli godt nok for å kunne kjøre ivei.

Ref ventiler - hør med campingforhandler om de kan skaffe, omkretsen er litt større enn Biltema/Clas Olsson/Jula-ventilene vist over.
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Rudeboy wrote:Ventiler produsert av Electrolux ? Hva ellers ?
Elektrolux ventiler??

http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=1016
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Korrekt. Ser akkurat ut som de to billigste der, men heldigvis lakkert i bilens farge :wink:

Jeg trodde engang i tiden jeg kunne åpne disse for å gjøre mer efektiv utlufting men det lar seg ikke gjøre - ventilåpningen inne i røret har bare en posisjon. Godt mulig det er for å hindre nedbør å trenge inn i bilen, men likevel litt treigt, i mine øyne.
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Rudeboy wrote:Korrekt. Ser akkurat ut som de to billigste der, men heldigvis lakkert i bilens farge :wink:

Jeg trodde engang i tiden jeg kunne åpne disse for å gjøre mer efektiv utlufting men det lar seg ikke gjøre - ventilåpningen inne i røret har bare en posisjon. Godt mulig det er for å hindre nedbør å trenge inn i bilen, men likevel litt treigt, i mine øyne.
Den gangen jeg seilte på de 7 hav :lol: hadde jeg ventiler som kunne stenges fra innsiden. Tror fortsatt de fra biltema kan stenges. De fra elektrolux har 2 forskjellige priser. Kanskje den ene kan stenges 8)
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
PolarBear
Car: T4 2000 2,4D
Phone: 91664378

Post by PolarBear »

Har biltemaventilatoren i min bil. Kjøpte en, men fikk ikke den til å fungere. Fikk byttet den, og fikk ikke den heller til å fungere før jeg koblet til lader direkte på batteriet, men etter det har den fungert bra i den forstand at vifta går. Men effekten av vifta er jo forholdsvis beskjeden.

Har versjonen med bryter, og bryteren er plassert inne i vifta. Det betyr at man må stikke fingrene inn i vifta for å slå den av. Jeg modifiserte den med egen bryter på dekselet. Vifta skrangler en del når man kjører, og det kan være irriterende i lengden.

Ventilatoren kan ikke stenges, men år ikke vann inn når det regner og har ikke dekket den til i vinter. Vi har hatt mye snø og blåst, og jeg har ikke fått snø inn i bilen.

Jeg har montert vifta som suger luft ut. Vurderer en til som kan blåse luft inn, men da vil jeg nok velge en annen en Biltema sin, f.eks. den Maritim selger. Den er tre ganger så dyr, men jeg tror den er verdt pengene.
Toro
-
-

Post by Toro »

PolarBear wrote:Har biltemaventilatoren i min bil. Kjøpte en, men fikk ikke den til å fungere. Fikk byttet den, og fikk ikke den heller til å fungere før jeg koblet til lader direkte på batteriet, men etter det har den fungert bra i den forstand at vifta går. Men effekten av vifta er jo forholdsvis beskjeden.

Har versjonen med bryter, og bryteren er plassert inne i vifta. Det betyr at man må stikke fingrene inn i vifta for å slå den av. Jeg modifiserte den med egen bryter på dekselet. Vifta skrangler en del når man kjører, og det kan være irriterende i lengden.

Ventilatoren kan ikke stenges, men år ikke vann inn når det regner og har ikke dekket den til i vinter. Vi har hatt mye snø og blåst, og jeg har ikke fått snø inn i bilen.

Jeg har montert vifta som suger luft ut. Vurderer en til som kan blåse luft inn, men da vil jeg nok velge en annen en Biltema sin, f.eks. den Maritim selger. Den er tre ganger så dyr, men jeg tror den er verdt pengene.
Beskjeden effekt og skrangling var ikke akkurat de ordene jeg likte best å høre. Ser at kanskje en liten 12volts vifte hadde vært tingen å bruke istedenfor.

Tenkte å montere ventilen rett foran bakre taklys . Vil da være forholdsvis enkelt å strekke en ledning fra lampen og bort til viften .
Var det noe sånt du gjorde når du beskriver koblet til lader direkte på batteriet? Ser at Biltemaventilen står oppført med 2volt.
Tore.
Post Reply