Erfaringer fra bytte av vannpumpe 2,5 TDI

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
trion
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14

Erfaringer fra bytte av vannpumpe 2,5 TDI

Post by trion »

Byttet vannpumpa på min 2007 2,5 tdi i helga som et forebyggende tiltak. Bilen har DPF og manuell kasse. Tenkte det var greit å nevne de tingene som gjorde byttet så enkelt som mulig. Anbefalinger fungerte for meg, tar ikke ansvar for andres handlinger. Det er lurt å være meget forsiktig når man har tatt av dekselet til vannpumpa ettersom ting som detter nedi fort kan havne i tennene på tannhjulene og senere i olja.

* Manuell kasse, sett den i 4 gir.
* Tapp av vann fra tempsensoren på radiatoren, pass på o-ring.
* Skru ut 2x tappeplugger bak på vannpumpa uten å ta av DPF. Du må kappe en unbraco nøkkel for å komme til den høyre skruen, men det går fint.
* Løsne peilepinnen, men ikke ta den ut
* Heng tanken for kjølevann til side
* Heng ut spakstellet, det er kun festet med clips
* Ta av deksel forran vannpumpa
* Sett en stokk mellom bremsepedal og førersete for å låse bremsene (bilen står fremdeles i 4. gir) Løsne tannhjulet på vannpumpa med 24mm pipe.
* Dunk tannhjulet forsiktig med messinghammer til det detter av konen
* Løsne festeskruene til vannpumpa
* Trekk ut vannpumpa. Jeg laget en simpel ters med en M12x1,25mm mutter (gammel hjulmutter) og et M12 gjengestag som jeg sveiste sammen. Så brukte jeg en stålplate med 13mm hull i og en M12 mutter for å trekke pumpa ut.
* Vask reint inni vannpumpehuset
* Smør tetninger på ny pumpe med kjølevæske
* Sett inn ny pumpe med nye festeskruer. Dobbeltsjekk lengden på de nye skruene, noen modeller ble laget med kortere bolter som gjør at de bunner i blokka. Jeg skulle trekke boltene med 20Nm + 90 grader i følge VW.
* Sett på tannhjul til pumpa, mutter skal draes med 84Nm i følge VW
* Sett på deksel og monter alt i motsatt rekkefølge

Kan også nevne at på min 2007 modell som var gått 120 000km var det den orginale vannpumpa som var i, og den så nesten ny ut. Jeg hadde ikke byttet pumpe, hvis jeg hadde visst hvor god den så ut.

Gammel pumpe
Image

Ny pumpe
Image
Pickupman
-
-

Re: Erfaringer fra bytte av vannpumpe 2,5 TDI

Post by Pickupman »

Super info dette. Meget nyttig :D
Mvh Pickupman
Post Reply