Her om dagen begynte bilen plutselig å gå som en snekke. Jeg åpnet panseret og fikk se at det var en flenge i ei slange som går fra luftinntaket og ned til motoren. Det går også et vannrør gjennom samme luftslange. Se bilder.
Falsk luft på en bil med LMM er like ille som falsk luft på en forgasserbil. Fram med gaffaen!
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Vel, nå har jeg byttet slangen, og det hjalp ikke. MEN, når jeg kjører over en jernbane overgang så bilen rister skikkelig, så blir den helt bra igjen. Helt til neste gang det rister litt pga ujevnheter i veien.
Skulle tro at et eller annet satt veldig løst, men jeg vet ikke hva.
Hullet i denne slangen er nok ikke hovedgrunnen til at motoren ikke tenner riktig på alle syllindrene.
Med en VR6 så kan det være at registerkjedet har hoppet på en tann, Coilpakken som har overslag, dårlig tilførselspenning eller jording til styreenheten, eller at motoren har gått i nødmodus... etc
Så det første jeg ville ha gjort, er å få tatt ut feilkoder fra styreenheten.
Roper du høyt nok i forumet så er det sikkert noen her som kan ta en søndagstur for å hjelpe deg med lese ut feilkodene.
Eller så får du stikke innom et verksted som kan gjøre det for en 50 lapp eller noe sånt.
Gilbert G 98 Caravelle 2,8 VR6 Buss nr.5 LPG Manuell
94 Caravelle 2,4 D Kombi 2+3 12 Nike Flex
I går kveld sjekket jeg motorrommet igjen. Da så jeg at det gnistret fra en av pluggledningene som står i coilpakka. Jeg tok ut ledningen og satte den på igjen og gnistringen forsvant. Men ting ble ikke bedre.
Så da spørs det om det er coilpakka, pluggledning eller noe annet som er feil, da.
Hva er den coilen laget av, massivt gull? Det hørtes dyrt ut for en stakkars coilpack.
Ja, den koster så mye. Byttet den for et par år siden, så trodde ikke det var den.
Og det var det ikke heller. Fant nettopp ut at klemma rundt minuspolen på batteriet satt veldig løst. Nå sitter den skikkelig og bilen går som normalt.
Bra det løste seg. For opplysningens skyld: coilpack til VR6 (tyskprodusert) koster ca 170€ ink moms i Tyskland, Kinavare på ebay koster 60€. Jeg synes den norske prisen er drøy...
På enden av akselen på spjeldet, vanligvis. Vanligvis tre ledninger.