Erfaring med vinterdekk
Erfaring med vinterdekk
Kva vinterdekk bruker dere? Og kva erfaringar har dere med div dekk?
*Dekk størrelse
*Type dekk
*Piggdekk eller piggfritt
*C-dekk?
Har ikkje bestemt meg for om eg skal ha piggdekk eller piggfritt. (Bur på Sunnmøre)
Har tenkt å kjøpe Nokian eller Continental.
*Dekk størrelse
*Type dekk
*Piggdekk eller piggfritt
*C-dekk?
Har ikkje bestemt meg for om eg skal ha piggdekk eller piggfritt. (Bur på Sunnmøre)
Har tenkt å kjøpe Nokian eller Continental.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Erfaring med vinterdekk
Har stort sett brukt conti. De siste var dårlig, de før var bra. Deretter nokia hakka og de var heller ikke bra mer enn en sesong. Nå har jeg på trass bestilt hankook. Et merke jeg ALDRI skulle ha på en bil igjen. Så får vi se. Dette er piggdekk alt sammen, for det er fruens bil.
jeg har kjørt hakka pigg fritt på alt jeg har hatt ellers siste åra og synes de sitter best. Bedre enn piggdekka.
jeg har kjørt hakka pigg fritt på alt jeg har hatt ellers siste åra og synes de sitter best. Bedre enn piggdekka.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Har kjørt pigg til nå, Nokian Hakka og Conti annenhver gang, av ukjent årsak, sikkert pga pris der og da. C-dekk på lang kombi. Om jeg skal prøve å huske, mener jeg Conti var hakket bedre ift grep, men at de bråket noe mer. Har vært veldig fornøyd med disse. Noe bytrafikk, men mest landevei og dritervei i Akershus og Hedmark, med mye is.
Den "nye" bilen kom med piggfritt, husker ikke fabrikat. Skal legge om etterpå, og ta en tur til Trysil med hestehenger på. Tilbakemelding kommer.
(bytter nok ikke til pigg, med mindre det er helt håpløst, de er så godt som nye)
Den "nye" bilen kom med piggfritt, husker ikke fabrikat. Skal legge om etterpå, og ta en tur til Trysil med hestehenger på. Tilbakemelding kommer.
(bytter nok ikke til pigg, med mindre det er helt håpløst, de er så godt som nye)
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
07 Mazda 5
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
-
GeeForce
- -

- Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI
Nokian Hakka R, piggfritt, 205-65/15R, L.I. 99, om jeg husker rett...
Kommer vel aldri til å kjøpe piggdekk igjen...
Kommer vel aldri til å kjøpe piggdekk igjen...
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
Kumho piggdekk. Veldig fornøyd, og de varer år etter år.
Ikke blant de billigste, men eller ikke de dyreste, men de desidert beste jeg har hatt. Både på T3 og T4...
Ikke blant de billigste, men eller ikke de dyreste, men de desidert beste jeg har hatt. Både på T3 og T4...
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Naturgummi = ferskvare, er det "kunstig" gummi hjulene er laga av blir dette med ferskvarebehov noe utdatert - de varer lenge ift gummi.
Har hatt Nokia med og uten pigg, støy med pigg på krydret asfalt men tyst på snø og vinterveier.
Har hatt Continental med pigg også her tyst på vinterveier som ikke er krydra.
Felles for alle vinterhjul (dvs pigg) er at de og "helårs-"dekkene uten pigg bråker noe infernalsk om man kjører på sporet is eller vintervei hvor tungtrafikk kjører med kjetting.
Om du ikke kjører på vinterveier men på krydra vei kan du fint kjøre piggfritt og med det minke dekkstøyen maksimalt. Kjekt i dagens moderne samfunn at man kan gå for en type dekk som ikke bråker på asfalen.
Har hatt Nokia med og uten pigg, støy med pigg på krydret asfalt men tyst på snø og vinterveier.
Har hatt Continental med pigg også her tyst på vinterveier som ikke er krydra.
Felles for alle vinterhjul (dvs pigg) er at de og "helårs-"dekkene uten pigg bråker noe infernalsk om man kjører på sporet is eller vintervei hvor tungtrafikk kjører med kjetting.
Om du ikke kjører på vinterveier men på krydra vei kan du fint kjøre piggfritt og med det minke dekkstøyen maksimalt. Kjekt i dagens moderne samfunn at man kan gå for en type dekk som ikke bråker på asfalen.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Merk dette med ferskvare, og at det også er opphauset av journalister som knapt vet forskjellen på bak og fram på en bil! (eller ut og inn for den saks skyld...)
Et dekk, uansett produsent og type, vil være ferskvare. Men elding av dekket starter ikke før det monteres på bilen! (Så fremt ikke lagringsvilkår er dårlige!)
Jeg har nå Continental piggfri. Er strålende fornøyd med disse.
Har ikke forsøkt nye Nokian R2, men tror disse kan være knallbra! Continental sine er jevnt bedre for hver modell, men jeg synes Nokian sine har blitt dårligere siden Hakka Q.
Disse opp mot hverandre, så føler jeg Continental er bedre totalt sett.
Når det gjelder pigg er erfaringene litt annerledes.
Når man snakker C- dekk, synes jeg Nokian har vært bedre på grep på nye dekk. Når man imidlertid har ett år gamle dekk, er Continental sine omtrent like gode, mens Nokian har blitt vesentlig dårligere.
C-dekk er litt dårligere enn "vanlige" dekk, man får som regel høy nok lastindeks til de fleste formål om man evt velger en annen dimensjon.
Min far fikk tak i "vanlig" Continental piggdekk i 205/65-15 til sin T4, og det var de beste dekkene han har hatt på den på alle kriterier. Og han kjøpte den ny i 1995!
Han har ikke brukt piggfritt da, til det er min mor litt for forsiktig
Et dekk, uansett produsent og type, vil være ferskvare. Men elding av dekket starter ikke før det monteres på bilen! (Så fremt ikke lagringsvilkår er dårlige!)
Jeg har nå Continental piggfri. Er strålende fornøyd med disse.
Har ikke forsøkt nye Nokian R2, men tror disse kan være knallbra! Continental sine er jevnt bedre for hver modell, men jeg synes Nokian sine har blitt dårligere siden Hakka Q.
Disse opp mot hverandre, så føler jeg Continental er bedre totalt sett.
Når det gjelder pigg er erfaringene litt annerledes.
Når man snakker C- dekk, synes jeg Nokian har vært bedre på grep på nye dekk. Når man imidlertid har ett år gamle dekk, er Continental sine omtrent like gode, mens Nokian har blitt vesentlig dårligere.
C-dekk er litt dårligere enn "vanlige" dekk, man får som regel høy nok lastindeks til de fleste formål om man evt velger en annen dimensjon.
Min far fikk tak i "vanlig" Continental piggdekk i 205/65-15 til sin T4, og det var de beste dekkene han har hatt på den på alle kriterier. Og han kjøpte den ny i 1995!
Han har ikke brukt piggfritt da, til det er min mor litt for forsiktig
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Takk for tilbakemeldingar og erfaringar.
Valger er no tatt og bestilt.
Nokian Hakkapeliitta 8 205/65-15
http://www.byttdekk.com/dekk/nokian/nok ... item=60073
Valger er no tatt og bestilt.
Nokian Hakkapeliitta 8 205/65-15
http://www.byttdekk.com/dekk/nokian/nok ... item=60073
-
kennyeh88
- -

- Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
- Phone: 46656525
Har Nokian Hakkapelitta 7
215/65/16 LI 104
Kjempedekk og utrulig slitesterk. Dekkene ser fortsatt nye ut og alle piggene er der!:)
215/65/16 LI 104
Kjempedekk og utrulig slitesterk. Dekkene ser fortsatt nye ut og alle piggene er der!:)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Jeg har hørt andre si om meg: Kjøre du Hankook??? Seriøst???
Jeg har kjørt Hankook på Caravellen siden 2004. Sommer HK Ventus Prime (er nå på tredje Hankook-runden sommerdekk).
Vinterdekka har vært Hankook DW 04 Zovac HP.(2 sett) Disse dekka var helt fantastiske på min bil. Unik fremkommelighet på snø og isføre.
Dessverre forrige vinter hadde de skiftet mønster i sitt dekk. De passet absolutt ikke på en Caravelle. Sporsøkende, bråkete og elendig fremkommelighet på snø.
Dette var Hankook / W409 iPike.
Kjøpte i sommer Nokian sommerdekk bak til "upris"( 2100,-/dekk)
Er ikke noe bedre de enn noen andre de på Norske veier
Har dekkdim: 235/55-17 på sommer og 225/60-16 på vinter
Jeg har kjørt Hankook på Caravellen siden 2004. Sommer HK Ventus Prime (er nå på tredje Hankook-runden sommerdekk).
Vinterdekka har vært Hankook DW 04 Zovac HP.(2 sett) Disse dekka var helt fantastiske på min bil. Unik fremkommelighet på snø og isføre.
Dessverre forrige vinter hadde de skiftet mønster i sitt dekk. De passet absolutt ikke på en Caravelle. Sporsøkende, bråkete og elendig fremkommelighet på snø.
Dette var Hankook / W409 iPike.
Kjøpte i sommer Nokian sommerdekk bak til "upris"( 2100,-/dekk)
Er ikke noe bedre de enn noen andre de på Norske veier
Har dekkdim: 235/55-17 på sommer og 225/60-16 på vinter
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Så god husk har jeg, at jeg nå kom på at jeg skrev her at jeg skulle fylle i fabrikat etc på de piggfrie (mye "at der).
Iallfall, det var Michelin Agilis Alpin som fulgte med da vi handla. Nå er bilen med damen til Trysil, testforhold: pluss-minus null stort sett hele uka morgen-natt-kveld, tilogmed med hestehenger på slep. Tilbakemelding ventes over helga.
Iallfall, det var Michelin Agilis Alpin som fulgte med da vi handla. Nå er bilen med damen til Trysil, testforhold: pluss-minus null stort sett hele uka morgen-natt-kveld, tilogmed med hestehenger på slep. Tilbakemelding ventes over helga.
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
Har en hyggelig T4 2,4d California 1992. Vi fryser og skal sydover - og da må det bli piggfrie vinterdekk gjennom Tyskland osv. Lokal "Dekk 1" sier at både 205/70-15 og 215/70-15 kan brukes . . men vognkortet sier noe annet? Disse skal brukes på stålfelger 6J-15, i alle fall foreløpig.
Påfallende med denne bilen er at den er lavt giret; så litt større dekk vil være fordelaktig. Hva sier de vise på dette forum?
Påfallende med denne bilen er at den er lavt giret; så litt større dekk vil være fordelaktig. Hva sier de vise på dette forum?
-
Rudeboy
- -

AAB-motoren kom ofte med lavt giret kasse. Dekkenes rulleomkrets er vel uendret når du ikke forlater annet enn bredden på dekket.
185/70R15 har som jeg ser det samme rulleomkrets og dekkhøyde som 215/70R15. Men de har forskjellig bredde.
185/70R15 har som jeg ser det samme rulleomkrets og dekkhøyde som 215/70R15. Men de har forskjellig bredde.
Nei. 70 betyr at dekkets høyde er 70% av dekkets bredde. Ergo er 215/70 høyere enn 185/70.
-
Rudeboy
- -

-Nå. Ja, der kan man altså se - men femprosenten er fremdeles rettesnor ?
-
GeeForce
- -

- Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI
Fem prosent er gjelder nok fortsatt, og de to dimensjoene du refererer til har et avvik på 6,6%.Rudeboy wrote:-Nå. Ja, der kan man altså se - men femprosenten er fremdeles rettesnor ?
Her har du en dekk-kalkulator du kan leke litt med: http://www.orpetveit.net/dekk/
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom