Hei!
Har en 2006 Transporter 1.9 TDI som jeg har litt kjølevæske problem med.
Den kaster av seg kjølevæske over noen dager og kommer under sensorens plassering og begynner å piper.
Ser godt under bilen at det kaster seg og ikke bruker.
Trykktest er utført på systemet og ingen feil funnet..
Etter en tid fikk jeg tips om at det mest trolig var skrutoppen til kjølevæskebeholderen som kunne være feil.
Denne ble kjøpt ny på Møller for noen dager siden.
Har ikke begynt å pipe enda, men holder ennå på med problem sympton nummer to som er at det kommer tidvis veldig lite varme, ja faktisk kulde også fra varmeapparatet ved driftstemperatur.
Noen som har forslag hva som kan være problemet her?
Termostaten er forøvrig ny også.
Takker på forhånd for innspill til å løse dette
Problem med kjølevæske
-
mr.johansen
- -

- Car: t5 1,9 2006
Re: Problem med kjølevæske
du kan søke på forumet her. Vi er noen som sliter med dette.
Jeg har også vært igjennm prosessen med bytte av det blå lokket, topp og div deler. Det høres mer ut som om du har en luft lomme fanget i varmeregisteret.
Når jeg lufter systemet så hører jeg det bobler i varmeapparatet..
Jeg har også vært igjennm prosessen med bytte av det blå lokket, topp og div deler. Det høres mer ut som om du har en luft lomme fanget i varmeregisteret.
Når jeg lufter systemet så hører jeg det bobler i varmeapparatet..
Skal jeg ha problem med at den kaster av vann ved luft i systemet igrunn?
Nå har jeg kjørt kanskje ti mil med bilen etter ny topp på ekspansjonstanken og oppfylt til maks..
og da begynner driten atter å pipe...
Nå har jeg kjørt kanskje ti mil med bilen etter ny topp på ekspansjonstanken og oppfylt til maks..
-
mr.johansen
- -

- Car: t5 1,9 2006
SBC wrote:Skal jeg ha problem med at den kaster av vann ved luft i systemet igrunn?
Luft har den egenskapen at den ekspanderer mye når den blir varm og motsatt når den kjøles ned igjen. Dette gjør utslag på trykkventilen som sitter i det blå lokket. Den kvitter seg med overtrykket når den blir varm og i samme slengen følger det med kjølevæske. Skal vel egentlig aldri åpne dette lokket når motoren er varm pga fare for at det spruter over da det står under trykk.
Har du sjekket at radiator vifta går?
Jeg har samme problem som deg. Jeg kan kjøre 20-30 mil i ett strekk uten problemer, men i det jeg parkerer bilen hører jeg det begynner å suse i lokket på ekspasjons tanken. Problemet er størst ved småkjøring..
Jeg har ikke hatt tid til å se på det, og jeg har egentlig reklamasjon på denne feilen, men verkstedet ligger 7 mil unna så det passer aldri
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Har det blitt kontrollert at systemet ikke er tett der det skal være åpent? Dårlig flow vil også gi problemer med punktvis for høy temperatur og evt luft som igjen som forklart over kan medføre at den kaster av seg vann.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Er offisielt lei så nå blir det full service med flushing av kjølesystemet, bytte av toppakning, reim, løpehjul, vannpumpe, filtre og oljer.
Det er tre typer toppakninger og disse sees ved et eller flere hakk eller hull ved en klaff på toppakningen.
Prøvd å søkt forumet uten hell. Hvor er denne klaffen lokalisert?
Finner noe som jeg tror kan være det jeg jakter på, venstre side på motoren kanskje rundt 20cm fra dynamo, er det der?
Det er tre typer toppakninger og disse sees ved et eller flere hakk eller hull ved en klaff på toppakningen.
Prøvd å søkt forumet uten hell. Hvor er denne klaffen lokalisert?
Finner noe som jeg tror kan være det jeg jakter på, venstre side på motoren kanskje rundt 20cm fra dynamo, er det der?
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Kan være den. Hør med lokalt merkeverksted om de ikke kan ta opp alle 3 og få retur på de du ikke skal bruke da?
Frode Neergård