Skifte bakre ytre drivaksel-mansjett

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Schwimmwagen
Car: T5-09 / T4-94 / BMW R75 -44

Skifte bakre ytre drivaksel-mansjett

Post by Schwimmwagen »

Jeg fikk plutselig feilmelding på ESP og ABS. Sjekket feilkode, og fikk til svar manglende kontakt med sensor venstre bakhjul.

Jeg demonterte hjulet for å ta en titt, og fikk til min forskrekkelse se at mansjetten var røket.
Ingen liten sprekk men helt av i en av foldene, hele veien rundt...

Har nå den siste timen, minst, lest meg opp her på forumet om skifte av mansjetter på forakslinger på T4. Så dersom det var min gamle forhjulsdrevne T4 problemet gjaldt ville jeg nå i grunn hatt svært god innsikt i jobben med å demontere og skifte mansjett.
-Nesten så jeg savner gode gamle T4 med sugemotor.. :wink:

Men bak på en T5 4MO må da vel være en enklere sak, eller hva sier dere?
Merker ingen slark eller ulyd når jeg dreier hjulet for hånd...
Har dere noen råd og tips hvordan jeg demonterer akslingen, rengjør, og skifter mansjetten, eller må jeg bare overlate det til verkstedet?
(som trolig vil skifte hele leddet til en høyst sannsynligvis tøff pris)

Mvh
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Skifte bakre ytre drivaksel-mansjett

Post by Der Postmeister »

Dette er en av jobbene jeg faktisk aldri rakk utføre på VW når jeg jobba der, men dette er jo ganske så likt T4 i oppbygging der bak, og hvis jeg tolker det du skriver rett med erfaring fra bytte foran på T4, så trur jeg du klare dette og ganske greit. Der bake er det jo ikke noe som må avlastes eller anna ekstra, så det blir vel kun løsne senterbolten mens bilen står på bakken og løsne drivaksel inne og dra den ut. Evt presse den ut hvis det er samme problem som jeg opplevde på mange T5 foran med rust. Og etter personlig erfaring med skada eller slitte drivledd etter åpne mansjetter, så hadde jeg ikke hørt på verksted ang bytte av de, såsant det ikke foreligger sprekker, for de tusler fort noen mil sjøl med rustne kuler og defekt herding. Fruens T4 klarte 100000km på et slit ledd før detta opp, men da var det jaggu havregryn hele greia.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Schwimmwagen

Post by Schwimmwagen »

Takker for svar Postmeister !

Det ser jo i utgangspunktet rimelig enkelt ut å demontere denne akslingen. Bilen er passert fire år nå, og man tenker jo som så at dette hender ikke på en forholdsvis fersk bil som ikke har vært brukt til terrengkjøring. Men når jeg betrakter vinkelen på akslingene bak med bilen tom for last, slik den som regel er, så er vinkelen på akslingene bak ganske stor, og mansjettene får strekt seg en del. Det er kanskje en idè til å følge med mansjettene bak bare av denne grunn?
Noen garanti-sak er vel dette neppe. Å "prøve seg på den" blir vel blankt avvist kan jeg tenke meg :roll:
Det som i dette tilfellet kanskje kan gi grunn til bekymring er ABS-sensoren som har pakket sammen. Det skaper noen tanker omkring mulig varmgang, mye støv og skitt osv... Sensoren sitter jo et stykke unna selve leddet, så jeg er spent på hvordan dette ser ut når jeg begynner å plukke det fra hverandre.

Synd at det er så lite materiale å finne på nettet om disse bilene, som sprengskisser osv.
Der Postmeister
-
-

Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Schwimmwagen

Post by Schwimmwagen »

Takk igjen Herr Postmeister !

Har hatt en prat med det lokale VW-verkstedet her, og de hadde en ny mansjett liggende på hylla til den nette sum av 750,- kroner med ny senterbolt.
Jeg kunne jo bedt dem se på saken, men det har jo selvfølgelig også sin pris. Så jeg tror jeg gyver løs med mot i brystet...og alt det der.
Det ser jo i grunn ganske så overkommelig ut å plukke ut akslingen. Jeg er spent på hvordan selve leddet ser ut, er det sprekker er det selvfølgelig bare å kaste på dynga. Det jeg gruer meg mest til egentlig er senterbolten, og de små boltene inne ved differensialen, sånne søte små Torx av noe slag kan det se ut som.

Fant på nettet ny komplett aksling til litt over 4000,- tror jeg det var, dersom jeg ikke overså noe moms osv.. Spidan drivaksling. Dette er vel sannsynligvis renoverte akslinger, disse fra Spidan mon tro?

Som dere sikkert forlengst har skjønt kommer jeg til å være lettet når dette er på plass igjen :D
Schwimmwagen

Post by Schwimmwagen »

Var en tur innom stedets seriøse verktøy-butikk for å lete etter verktøy til å løsne boltene som holder akslingen inne ved differensialen.
Jeg ante helt ærlig ikke hva jeg lette etter, annet enn noe med tolv kanter. Tok så med meg en i størrelse 10, og en i størrelse 12 i håp om at dette kunne passe, og gikk for å betale.
Stor var forbauselsen da dama bak disken, i butikken som overhode ikke fører noe direkte bilrelatert utstyr, -så meg inn i øynene og spurte om jeg skulle skru Volkswagen. Jo, måtte jeg jo innrømme. "Vel, da passer ikke disse" kunne hun fortelle.
"Du skal ha tolvkant med nummer 18, og den har jeg ikke" fortalte hun mens jeg så ut som et eneste stort spørsmålstegn...

Er det noen her som vet hva jeg trenger for å løsne de innerste boltene på bakre drivaksel på 09 T5 4MO?
Er det XZN eller noe annet lurt, og ikke minst; hva er størrelsen på det jeg trenger?

Yeeelp !
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Bytte den mansjetten er MYE arbeid! Er helt løkt laget til. Byttet på min forrige bil.
Du må løsne alt mulig greier. Diffen må du også løsne og slippe ned, pluss staget der bak. Vi løsnet vel ned deler av bakstillingen for å få diffen ned. Du klarer ikke få akslingen ut av diffen uten å ta den litt ned.

Hadde med meg en kompis som er veldig flink å skru, og han mistet nesten motet tilslutt.. Helt utrolig at de kan lage det slik!
Schwimmwagen

Post by Schwimmwagen »

Auda! Var det en T5 eller T4?

Var så lykkelig nå som jeg hadde funnet riktig størrelse på bit'n for å løsne boltene fra diffen.
Var det ikke nok rom å gå på når hjulopphenget var avlastet og helt i nedre stilling.
Jeg tenker at når bilen har last, og hjulopphenget tynges ned, så vil det vel være rom for bevegelse slik at akslingen da i prinsippet blir kortere, og når bilen er jekket opp vil dette spillerommet kunne være nok til å lirke ut akslingen?

Ingen god erfaring du har gjort deg. Skal jeg bare avstå fra å gjøre et forsøk da kanskje?
Der Postmeister
-
-

Jeg ville nå i alle fall lagt meg under å kikka. Synes det er rart om det skal være slik. På delefilmen ser jo alt rimelig likt T4 ut å skru på i alle fall.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Schwimmwagen wrote:Auda! Var det en T5 eller T4?

Var så lykkelig nå som jeg hadde funnet riktig størrelse på bit'n for å løsne boltene fra diffen.
Var det ikke nok rom å gå på når hjulopphenget var avlastet og helt i nedre stilling.
Jeg tenker at når bilen har last, og hjulopphenget tynges ned, så vil det vel være rom for bevegelse slik at akslingen da i prinsippet blir kortere, og når bilen er jekket opp vil dette spillerommet kunne være nok til å lirke ut akslingen?

Ingen god erfaring du har gjort deg. Skal jeg bare avstå fra å gjøre et forsøk da kanskje?
Var på min T5 4motion.

Du klarer det nok, men forbered deg dessverre på mer arbeid enn det du tror, og vær tålmodig :)
Eneste erfaringen vi gjorde, var at vi håpet den ALDRI måtte byttes igjen.. hehe..

Vi hadde bilen i løftebukk når vi gjorde dette. Det bør du ha tilgang til..
Schwimmwagen

Post by Schwimmwagen »

Tja. Dersom det byr på store problemer, er det ikke mulig å løsne på hjulopphenget da, ala arbeid på fremre aksling?
Låt heftig å måtte demontere differensial for å få dette ut.
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Schwimmwagen wrote:Tja. Dersom det byr på store problemer, er det ikke mulig å løsne på hjulopphenget da, ala arbeid på fremre aksling?
Låt heftig å måtte demontere differensial for å få dette ut.
Vi løsne vel begge deler såvidt jeg husker. Må også løsne "beskyttelsen" rundt diffen. Stålrammen der. Som igjen gjorde at noe annet måtte løsnes.
Schwimmwagen

Post by Schwimmwagen »

Jaja... Jeg skal nå uansett gjøre meg en tur ut og vurdere forholdene, tror jeg.
Kanskje løsne de indre boltene for å se hva jeg har å forholde meg til...

Takker for innspillet.
Schwimmwagen

Post by Schwimmwagen »

Har vært og kikket litt, jekket og studert.
-Vurderer om jeg kanskje bør ha hjelm på meg, for det ser jo ut for at det er en mulighet for at akslingen faller i hodet på meg når jeg løsner siste bolten.. :D
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Schwimmwagen wrote:Har vært og kikket litt, jekket og studert.
-Vurderer om jeg kanskje bør ha hjelm på meg, for det ser jo ut for at det er en mulighet for at akslingen faller i hodet på meg når jeg løsner siste bolten.. :D
Hehe.. Jeg misunner ikke deg jobben om du ligger på bakken og gjør det ;)
Schwimmwagen

Post by Schwimmwagen »

Jobben er forlengst gjort. Den var helt uproblematisk, akkurat som jeg, og åpenbart andre også mente og trodde.
Hadde jeg ikke vært skitten på fingrene skulle jeg tatt noen foto underveis for å illustrere dette.

Veldig kort sagt forstår jeg ikke din fremstilling av arbeidet med dette, Kall'n ... :roll:

Men, NOK av det... :D
Andre som eventuelt står overfor samme jobben har med andre ord ingen ting å frykte. Det er ikke vanskelig.

Takk til Der Postmeister for oppmuntring og moralsk støtte!
-

;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Schwimmwagen wrote:Jobben er forlengst gjort. Den var helt uproblematisk, akkurat som jeg, og åpenbart andre også mente og trodde.
Hadde jeg ikke vært skitten på fingrene skulle jeg tatt noen foto underveis for å illustrere dette.

Veldig kort sagt forstår jeg ikke din fremstilling av arbeidet med dette, Kall'n ... :roll:

Men, NOK av det... :D
Andre som eventuelt står overfor samme jobben har med andre ord ingen ting å frykte. Det er ikke vanskelig.

Takk til Der Postmeister for oppmuntring og moralsk støtte!
Schwimmwagen

Post by Schwimmwagen »

Det er i grunn veldig enkelt.

Løsne sentermutter str.30 mens bilen står på hjulene. Løfte bilen, og skru løs de indre boltene med verktøy av typen splines,eller tolvkant om man vil med verktøy str.12. Akslingen er da løs. Jeg var alene så jeg valgte å henge opp den indre enden med en tynn streng før jeg med et par små kakk i senter av utgående aksel løsnet denne, og dro den løs innover fra hjulnavet.
Dermed står du der med akslingen i hånden.

Med i rep.settet følger det monteringsklemmer til to mansjetter, og en mansjett. Dette er fordi du må av med indre ledd, og dermed må løsne denne mansjetten også. En låsering som sitter på enden av akslingen må du fjerne. Ny låsering følger med rep.settet.
Når du har fått av indre ledd monterer du igjen i omvendt rekkefølge:

Ødelagt mansjett skjæres løs og fjernes. Jeg valgte å presse ut gammelt fett fra ytre drivknute ved hjelp av en tynn stiv slange og fett under trykk.
-På med ny ytre mansjett og monteringklemmer, smøre opp før klemmene strammes.
-På med indre mansjett og monteringsklemmer, samtidig på med nytt deksel til leddet som også følger med rep.settet. -På med indre ledd igjen som rengjøres og smøres, og montere ny låsering på akslingen. Det siste du gjør er å banke/klemme forsiktig på plass nytt endelokk til indre ledd som også følger med rep.sett....og vips. Så er akslingen klar til montering på bilen igjen.
Jeg vil også nevne at jeg merket de forskjellige ting, slik at disse ble montert igjen slik de opprinnelig var i forhold til hverandre. Det er neppe nødvendig, men jeg gjorde nå det.

Hvordan gjorde du det ?
Schwimmwagen

Post by Schwimmwagen »

For moro skyld: Noen som vet hva verksted-prisen for skifte av en mansjett bak er ?
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Schwimmwagen :

Fin, enkel og klar gjennomgang av hvordan du gjorde det. Bra! Skulle ha ønsket bilder, men men...

Kopierer og lagrer denne til jeg skal gjøre samme jobben på min egen bil. :)
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Midtveit
Car: T5 4wd 130 lang
Phone: 99359660

Post by Midtveit »

Fin gjenomgang, var ikke så enkelt å se den løsning

Her er nå ett bilde.
Image

Husk å montere alt samme vei som de kom av.
Ytre ring på indre drivledd går det ann å montere feil vei :-)
Post Reply