Feil på girsynkronisering etter clutchskift

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
skyhawk

Feil på girsynkronisering etter clutchskift

Post by skyhawk »

Jeg hadde bilen min inne hos Møller og fikk skiftet clutch på denne. Når jeg skal hente denne oppdager jeg at den krangler fælt på girskiftet. Clutchen tar også med en gang man leer på foten (er vel kanskje normalt for en ny clutch?). Den rister skikkelig ved igangsetting. Jeg var inne med reklamasjon på girsynkroniseringen dagen etter, og bilen ble gjennomgått på nytt. Når jeg nå henter bilen igjen, er den noe bedre. Dvs. den girer greit i perioder, for så å krangle skikkelig igjen. Ny telefon til Møller, og jeg har time i kommende uke. Men, nå får jeg ordrebekreftelse på kr 800,- for søk!!? (Dette er vel fortsatt en reklamasjon - bilen hadde ingen problemer med girene før clutchen ble skiftet).

Spørsmålet er - hva i all verden kan jeg vente meg nå. Er dette bare en justering, eller ligger det større ting bak? Når giret krangler ser det ut som om det hjelper å gi mellomgass.
Møller prøvekjører jo også bilen før jeg får den tilbake - rart at ikke de også ser at alt ikke er som det skal være :cry:
– Gunnar v.d. Meeren –

2003 VW T4 California Event 2,5 TDI/102 HK/ACV (Solgt!)
stste
-
-
Phone: 41145417

Re: Feil på girsynkronisering etter clutchskift

Post by stste »

Det kan være feil på en av kløtsjsylinderene sånn at den ikke frir ut skikkelig. Hvordan er den å få i førstegit når du står stille i et kryss?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
skyhawk

Post by skyhawk »

Vanskelig!... :(
Det virker som om det er lettere å få den i gir når den har høyere turtall enn tomgang.
Reversen er like vrang som førstegiret. Krangler også innimellom (flere ganger i løpet av en kjøretur) på de øvrige girene.
En skjelden gang skraper den også på tannhjulene.
– Gunnar v.d. Meeren –

stste
-
-

Post by stste »

For med så høres det ut som om den ikke frir ut skikkelig. Er braketten som holder mastersylinderen nede ved pedalen hel? Sjekk om det er bevegelse der når noen andre trykker på clutchen. Den skal ikke flekse mye før du mister full utløsning mellom lamellene
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
skyhawk

Post by skyhawk »

At den ikke frir ut skikkelig, er min følelse også. Jeg skal sjekke braketten til sylinderen i morgen.
Uansett, så har dette oppstått etter at clutchen ble skiftet. Det er vel en del deler i overføringen som ble demontert/flyttet på under skiftet.
Skal clutchen gripe med en gang man leer på foten, eller skal det være en liten dødgang før den griper?...
– Gunnar v.d. Meeren –

stste
-
-

Post by stste »

En liten dødgang skal det være.

Det er mulig at din dødgang egentlig ikke har vært større enn den er nå, men på grunn av slitt clutch så har den virket større.

Jeg regner med at det er profilbilen vi snakker om her og den har slavesylinderen inne i kassa. Den kan jo også være sliten og jeg hadde bedt de bytte den samtidig som clutchen siden om jeg skulle hatt min inne til bytte. De gamle har den på utsiden av kassa og er enkle å bytte. Ellers kan det jo være luft i dette systemet, men jeg er ikke sikker på om den kan luftes fra utsiden. Det er det andre her som vet bedre enn meg. Men om du finner en nippel så er det verdt et forsøk. Den har nok vært koblet fra og hvis de har glemt å lufte så er det mulig at det er problemet også...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
skyhawk

Post by skyhawk »

stste wrote:En liten dødgang skal det være.

Det er mulig at din dødgang egentlig ikke har vært større enn den er nå, men på grunn av slitt clutch så har den virket større.

Jeg regner med at det er profilbilen vi snakker om her og den har slavesylinderen inne i kassa. Den kan jo også være sliten og jeg hadde bedt de bytte den samtidig som clutchen siden om jeg skulle hatt min inne til bytte. De gamle har den på utsiden av kassa og er enkle å bytte. Ellers kan det jo være luft i dette systemet, men jeg er ikke sikker på om den kan luftes fra utsiden. Det er det andre her som vet bedre enn meg. Men om du finner en nippel så er det verdt et forsøk. Den har nok vært koblet fra og hvis de har glemt å lufte så er det mulig at det er problemet også...
Det er bilen min du ser på bildet, og alt (inkl sylinder) ble byttet (ikke svinghjulet). Den gled lett mellom girene før skiftet :wink:
Bilen skal tilbake til Møller på tirsdag. Jeg betrakter dette fortsatt som en reklamasjon :?
– Gunnar v.d. Meeren –

skyhawk

Post by skyhawk »

Da har bilen vært diverse turer innom Møller. Giversylinder (den ved cluchpedalen) er skiftet. Clutchen har vært nede igjen og den er tatt fra hverandre og satt sammen igjen.
Alle overføringer er kontrollert. Det ble ikke funnet noe som skulle tilsi at girsynkroniseringen kommer i ulage. I kveld krangler bilen verre enn noen sinne på alle gir. De kan gli forholdsvis greit i ene øyeblikket, for så å krangle skikkelig i neste. Jeg lurer på om clutchen løser helt ut. Clutchpedalen er blitt mye tyngre å trø inn etter skifte, og jeg føler at jeg må trø ekstra hard på den for å få lirket bilen i gir.

Jeg ble enig med Møller om å kjøre den litt (slite litt på lamellene) for å se om den gikk seg til. Men slik den oppfører seg i kveld, blir bare dette håpløst.

Ved tidligere anledninger har det vist seg at enkelte deler til denne bilen ikke samsvarer med dem som står oppført i katalogen.
Kan det tenkes at noen av delene som er montert i clutchen ikke er korrekt?...
– Gunnar v.d. Meeren –

Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Det høres ut som kløtsjplata går tregt på klutsjakslingen. her skal det være et syltynt lag med varmebestantig fett.
Det kan også være slitt pressverktøy hos produsenten, for lite hull, slikt at plata går for trangt i splinsen? (litt teoretisk, men)....
Torbo
skyhawk

Post by skyhawk »

Takker Torbo!

Alle forslag mottas med takk. Jeg er tom for idéer, og det tror jeg Møller er også...
Hadde tenkt å kjøre litt for å se om den kom seg. Men, etter kveldens hendelser må jeg nok på ny en tur ut på verkstedet.
Jeg er simpelthen redd for at jeg ødelegger ting slik det er nå (det skal jo ikke være nødvendig å bruke makt)...
– Gunnar v.d. Meeren –

Tysfjord
-
-
Car: T4 1998 tdi
Phone: 91615762

Post by Tysfjord »

Hei! Kommet noe lengre med dette? Jeg fikk akkurat de samme symptomene etter kløtsjskifte på min forrige T4, det var en 2,4. Det var rett og slett feil kløtsj som var montert. Det lokale verkstedet fant ut dette da de tok jobben med å ta den ut igjen. Reklamerte på den, fikk ny, og bilen ble helt god igjen :-)

Mvh.
Tor Asgeir
T4 1998 tdi

Caravelle er en fin bil :-)
skyhawk

Post by skyhawk »

Jeg har levert bilen på Møller i dag. Nytt clutchsett er bestillt, og alt vil bli byttet i morgen. Jeg tror at det er en eller annen feil med trykkplaten.

Møller har hatt ute clutchen etter første montering, og montert den på nytt. det var ingen synlige feil på noe da. Men, bilen ble jo ikke bedre. Så nå bytter de altså alt :-)
– Gunnar v.d. Meeren –

skyhawk

Post by skyhawk »

Da er endelig problemet løst. Hele clutchsettet ble byttet på nytt. Etter litt research fant man ut at akslingen i noen tilfeller ble så skitten at det ble treghet rundt denne. Akslingen ble rengjort og smurt, og nå glir den silkemykt mellom girene. Takk til Møller Drotningsvik, som ikke ga opp før dette var løst... :-)
– Gunnar v.d. Meeren –

Post Reply