svetting og lekasje på trykkrør til turbo..

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
jbratka
Car: T5 2004
Phone: 41763798

svetting og lekasje på trykkrør til turbo..

Post by jbratka »

Jeg merker, at det begynner å svette trykkrør til turbo. Møller sier, at det er helt vanlig for eldre biler, men jeg synes det begynner å være litt for mye. Det er ikke noe kjekt rett over reimen. Har dere noe tips hvordan tetter det? Må jeg bytte rør og den gummi slangen eller eksisterer en annen måtte hvordan fikser det? Jeg ser, at det er litt slakk i den koblingen mellom trykkrør og slangen. Er det helt vanlig? Original deler trykkrør 1200,- på møller og slangen 1000,-, så det er ganske mye..

mange takk for alle tips..
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: svetting og lekasje på trykkrør til turbo..

Post by Renax »

Slakk i kobling? Hvaslags kobling? Evt kan koblingen strammes?

Ellers er det sikkert lurt å oppgi hvilken bil du har, utover "eldre T5 med turbo"
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Tipper du har en 1.9 og at det er i den ene skjøten til metallrøret over div. reimer hvor det svetter?

Jeg har nettopp byttet div. rør på min 2006 1.9 da en skjøt til slutt glapp opp mens jeg var på langtur. Det er enkelt å ta fra hverandre, bare dra opp låseklipset og trekk ut. Men, vær forberedt på at om det aldri har vært byttet slanger før så kan du ende med å bytte mange av dem ... de er ustatt for trykk og temperaturvariasjoner og på min bil sprakk fler så snart jeg begynte å bøye på dem. Det er ingen strammemuligheter så jeg tipper du må se etter slitasje på 'låsetappene' ev. låseklipsene. Men jeg vil tippe du aldri får det spesielt bra.

Med det samme du er i gang så sjekk alle skjøtene, på min lakk det helt nede ved turboen. Da jeg byttet rører der så fant jeg ut at det lakk ut av ladekjøleren (og at sprekt ladekjøler ikke var noe ukjent fenomen) og da jeg byttet ladekjøler så sprakk en slange til ...

EDIT: Hvis du skal begynne å bytte deler: Sjekk med Møller, da jeg begynte ble det mange turer innom og det endte med at de sa jeg kunne jo fått med alt og så bare returnert det jeg ikke trengte og fått tilbake pengene så lenge delene ikke var pakket opp. Så det kan lønne seg å min. skaffe alle delene på høyre side av bilen (gitt at du har 1.9, og det er til venstre når du kikker ned i motorrommet).
jbratka
Car: T5 2004
Phone: 41763798

Post by jbratka »

Hei,
Ja, jeg har en 1,9 tdi T5 2004..

Jeg tror du hadde samme problemer som jeg har. (hbeyrer ) Ja, det stemmer. Lekasje og svetting er på venstre side når mann kikker ned i motorrommet.

til hbeyrer..

Har du kjøpt alt nytt låseklipset, låsetappene og rør? Er det like stor bevegelse i de nye deler som var i den gammel koblingen? (skjøten). Ok, jeg prøver å trekke ut og inspiserer litt. På tegningen fra møller ser jeg, at det er pakning mellom metallrøret og slangen kanskje den kan være sprukket..

Ett spørsmål til jeg har lyst å trimme bilen min DTK chip fra biltuning.no. Har du noe erfaring med den? Eller kjenner du noe som har erfaring med den chipen? Kunne du anbefale noe?

Jeg forser, men mange takk for tips..
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

På spremgskissa ser det velmut som alt er i dler, men jeg bestilte komplett rør med pakninger etc. Muffene med låsetapper er påmontert. Klips bestilte jeg løst men et par av dem passet ikke /var ikke like (endene er bøyd i ulik retning på et par av dem) så da gjenbrukte jeg de gamle.

Pakningene inne i rørene var hele på min, men de er relativt slaskete sammenlikned med nye deler. Og, skjøten mellom to nye deler er tightere enn mellom to gamle eller gammel og ny. Pass på å få det skikkelig sammen før du tar en tur ev.. vær forberedt på et popp...

Chipping har jeg nada erfaring med.
Post Reply