Støy fra forhjul ved oppbremsing (Løst!)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
skyhawk

Støy fra forhjul ved oppbremsing (Løst!)

Post by skyhawk »

Jeg har lagt om dekk i dag, og opplever støy (klunking) fra høyre forhjul under oppbremsing.
Mistenker slitt(e) drivledd på høyre side. Hvor tilrådelig er det å kjøre med dette frem til jeg får time på verksted?...

Skal ikke være påståelig og si at det er drivakslingen. Kan selvfølgelig også være hjullagre, men hører ulyder kun ved oppbremsing.
Last edited by skyhawk on 23 Nov 2014, 17:32, edited 1 time in total.
– Gunnar v.d. Meeren –

2003 VW T4 California Event 2,5 TDI/102 HK/ACV (Solgt!)
STOSSEL
-
-
Car: t4
Phone: 46554057

Re: Støy fra forhjul ved oppbremsing

Post by STOSSEL »

Hei. Har du prøvd å løse bilen med bremsen inne? Det vil jo eliminere drivaksling(slakk)...
Om det er ved bremsing i sving, kan det jo være løse hjul bolter....
skyhawk

Post by skyhawk »

Det var ved bremsing på rett strekning, og jeg hørte kun lyden hver gang jeg trådde på bremsen.
Hjulboltene sitter rimelig fast. Jeg har hatt av hjulet etter at jeg først hørte denne lyden. Når bilen står på jekk og i gir, er det slark i dette når jeg roterer hjulet i rulleretning. (Skal vel kanskje være litt slark?)
Jeg hører da også noe av denne lyden. Er det opplagring i drivleddene som kan være tørre? Tenker at slitte hjullagre først og fremst støyer når en svinger, eller?...

Jeg satser på å ringe Møller over helgen for å få en status på hva som feiler. Dersom det er drivakslingen - kan jeg da risikere at de bytter hele akslingen fremfor å bytte ledd?.. (Det vil jo være en vesentlig prisforskjell)
– Gunnar v.d. Meeren –

jrg
Car: t4 1998,A5 2012

Post by jrg »

Jeg var borti noe tilsvarende med min når sommerdekkene ble satt på. Fikk en pulserende dunkelyd hver gang jeg bremset. Det var bremseslangen som tok borti avballanserings loddet i felgen. Slangen spente seg litt når jeg tro på bremsen og var borti loddet hver gang det passerte. Vred litt på festet til slangen og alt ok.

Det kan være så enkelt...
skyhawk

Post by skyhawk »

Takker jrg.

Skal ta en ny sjekk på dette i dagslys i morgen :D
Jeg har byttet fra 16 tommers alu-felger til 15 tommers stål. Ikke utenkelig at noe kan komme borti.
Skal vel også nevnes at det ble skiftet clutch på bilen i sommer (da 16-tommers felgene sto på). Er vel lett å komme borti noe, og bringe det ut av stilling da...
– Gunnar v.d. Meeren –

Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Hvor hardt må du trykke på bremsen før du får klunkinga?
Skjer klunkinga om du rygger og trykker på bremsen også?
Skjer det flere ganger etter hverandre uten du har skiftet kjøreretning?

Et drivledd blir ikke belastet ved bremsing, så lenge du har sluppet gassen først, jeg hadde ikke tenkt mer på drivledd.
Slakke i indre foring kan være årsak, samme kan løse bolter på bremseklossholderen (bærer, ramme for clipper)
Dårlig pasning mellom klosser og holdere en annen, samt løst bremsebelegg. Sistnevnte burde imidlertid gitt bråk også før du bremser...
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Her bør du sjekke gjengepartiet til hjulboltene. Ved overgang fra alu til stål kan lengden på boltene være avgjørende. Alu har oftere for korte bolter, hvis de er uoriginale felger, og da legger rusta seg i deler av gjengepartiet. Når du så bytter felger og bolter, kan du oppleve at boltene stopper før de faktisk er langt nok inne. Du kan tilogmed klare rett moment selv om de ikke er på rett plass. Sjekk dette. Det kan være så enkelt at felgen din faktisk slarker på boltene.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
skyhawk

Post by skyhawk »

Takker alle.

Trykker normalt hardt på bremsen, og har hørt dette også når jeg rygger. Det skjer med jevnt tidsintervall som øker med hastighet (noe som kan tyde på at noe tar borti et spesiellt sted)
Alu og stål har 2 forsjellige typer bolter. Det ser ut som om boltene er skikkelig inne, men jeg skal sjekke dette sammen med tipset om bremseledningen ila dagen.

Kjekt dersom vi kan utelukke drivleddet. Dette skjedde plutselig etter dekk/felgskift. Har ikke hørt antydninger tidligere. Bremser og skiver var skiftet tidligere i år (all over...) Jeg er ganske trygg på at dette var gjort skikkelig.
Skal gi en tilbakemelding på hva jeg finner senere i dag når jeg tar av hjulet...
– Gunnar v.d. Meeren –

skyhawk

Re: Støy fra forhjul ved oppbremsing (SOLVED!)

Post by skyhawk »

Da er problemet løst takket være mange gode innspill :D

Jeg fant en åpenbar og en mulig årsak.
Nederste bolten til bremseklossene var gått ut av hullet på ytre kloss.
Det var også tilsynslatende ferskt merke på bremseslangen..
Slange og bolt ble justert, og all ulyd er borte...

Takk for god hjelp! :D
– Gunnar v.d. Meeren –

Post Reply