Første tegn til problem var ned festningstunnelen i Oslo. Plutselig nykker bilen fra D ned til 3 og jeg henger litt i stroppen. Det virket nesten som om spaken hoppet et knepp tilbake og inn i 3. gir. Jeg skyver spaken tilbake mot D og den spretter over i N. FØKK! Trafikken går i 90 nedover og jeg har trailere og hestehengere og alt mulig rart på alle sider. Her vil jeg ikke stoppe. Jeg må bare dra spaken tilbake i D. Det funker fint, men jeg tenker i mitt stille sinn at dette neppe er bra for en skjør automatkasse.
Bilen fungerer fint resten av dagen. Helt til jeg skal innom Esso for å sjekke lufttrykk på vinterdekkene. Jeg lar bilen gå mens jeg sjekker trykket fordi jeg har hatt litt problemer med kaldstart og igangkjøring. Når jeg skal dra igang etter 3-4 minutter slurer den fælt. Må stoppe og starte noen ganger før den kommer. Jeg innbiller meg at det lukter litt girolje (søt/kvalmende lukt). Kjører så opp en bakke på noen hundre meter og da er den seig opp bakken. Parkerer på et gamlehjem et par timer i et par minusgrader. Da er det slutt.
Uansett hva jeg forsøker klarer jeg maks å kjøre en halvmeter før den slipper helt. Både forover og bakover. Måtte krype til korset og ringe NAF. De frakter bilen til nærmeste verksted. Det ble et Honda-verksted som forøvrig tar alle merker. I morgen blir det å ringe for å få dommen.
Noen tips? Fikser de ødelagte kasser, eller er det bare å bestille ny/overhalt. Har kontaktet et svensk firma som har overhalte kasser på Finn. Planen min var å bruke T4-en til trekkbil for løpsbil og henger. Jeg har nå lest meg opp og ser at automat var helt feil valg. ARGH!