Automat sluttet å virke helt

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
danglund
Car: T4

Automat sluttet å virke helt

Post by danglund »

Jeg skrev tidligere om min nylig kjøpte 2003 Multivan i innlegget 'Automat kveler seg når den er kald'. Jeg visste vel at det var noe galt med automatkassen. Nå i helgen var det helt slutt.

Første tegn til problem var ned festningstunnelen i Oslo. Plutselig nykker bilen fra D ned til 3 og jeg henger litt i stroppen. Det virket nesten som om spaken hoppet et knepp tilbake og inn i 3. gir. Jeg skyver spaken tilbake mot D og den spretter over i N. FØKK! Trafikken går i 90 nedover og jeg har trailere og hestehengere og alt mulig rart på alle sider. Her vil jeg ikke stoppe. Jeg må bare dra spaken tilbake i D. Det funker fint, men jeg tenker i mitt stille sinn at dette neppe er bra for en skjør automatkasse.

Bilen fungerer fint resten av dagen. Helt til jeg skal innom Esso for å sjekke lufttrykk på vinterdekkene. Jeg lar bilen gå mens jeg sjekker trykket fordi jeg har hatt litt problemer med kaldstart og igangkjøring. Når jeg skal dra igang etter 3-4 minutter slurer den fælt. Må stoppe og starte noen ganger før den kommer. Jeg innbiller meg at det lukter litt girolje (søt/kvalmende lukt). Kjører så opp en bakke på noen hundre meter og da er den seig opp bakken. Parkerer på et gamlehjem et par timer i et par minusgrader. Da er det slutt.

Uansett hva jeg forsøker klarer jeg maks å kjøre en halvmeter før den slipper helt. Både forover og bakover. Måtte krype til korset og ringe NAF. De frakter bilen til nærmeste verksted. Det ble et Honda-verksted som forøvrig tar alle merker. I morgen blir det å ringe for å få dommen.

Noen tips? Fikser de ødelagte kasser, eller er det bare å bestille ny/overhalt. Har kontaktet et svensk firma som har overhalte kasser på Finn. Planen min var å bruke T4-en til trekkbil for løpsbil og henger. Jeg har nå lest meg opp og ser at automat var helt feil valg. ARGH! :)
--
2003 T4 Multivan
danglund

Re: Automat sluttet å virke helt

Post by danglund »

Verkstedet sjekket litt i dag. De fant ut at det var lekkasje av annen væske som rant inn i girkassen som lagde problemer. De fylte på girolje igjen og så går den som normalt igjen.

Det er vel bare å få konvertert til manuell så fort som mulig. Jeg har mistet helt trua på automat.
--
2003 T4 Multivan
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Sa de noe om hva slags annen væske som renner inn? Da høres det jo ut som om problemet kommer tilbake...

Du har nok rett når du sier at automat ikke var helt greia når du skal bruke den til trekking.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
danglund

Post by danglund »

Jeg tipper det er motorolje. De fikser lekkasjen først og deretter automatkassa.

Har funnet verksted som tar jobb med konvertering til manuell. Det gjenstår bare å blir enige om pris.
--
2003 T4 Multivan
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Sikkert bedre of billigere å selge automaten og kjøpe en annen manuellgiret bil?
danglund

Post by danglund »

Det er min konklusjon også siden bilen er helr fin igjen. Hvis kassa hadde vært kjørt hadde det ikke blitt ny automat, men ombygging.

Nå skal den få en skikkelig service tenker jeg.
--
2003 T4 Multivan
Post Reply