1998 mod 2.4D 78hk sugediesel, Motor 70XOA-3 (skal ettersjekke motorkode) Gassvaier på pumpa (vist forskjell på elektronisk og vaier)
Sett flere tråder ute rundt dette, men ikke akkurat om det jeg tenker på. Så for par år siden noe om å knuse en liten boks på dieselpumpa og sette strøm på. Og noe om en sikring som kunne taes ut.. ?
Har en bil som ikke har lyst å starte lengre. Rimelig sikker på at det er magnetinnslaget på dieselpumpa som ikke slår inn.
Men usikker på hvordan jeg skal sette strøm på dette for å teste ? Redd for å kortslutte noe, eller ødelegge om jeg skærer opp "boksen" på pumpa.
På toppen av pumpa er den en liten "boks" fylt med gummimasse. (slo av toppdekselet). Denne går det to kabler inn i. En rød/gul-stripete og en lilla/svart-stripete.
En bekjent mente disse to var til turteller og posisjon, å måtte IKKE røres. Men at det var en tredje kabel inn på punpa i en av endene, som det kunne kobles strøm på. (så ikke denne i går kveld, men det vær mørkt og regn.. Så må se en gang til senere.
Min kjære onkel koblet strøm på pumpa for noe år siden, men mener å huske da at gummimassen måtte ut, og at han loddet på direktestrøm på svart ledning under. Men at det ikke var to kabler inn på hans "boks".
Symptomer: Siste par månedene har bilen en gang i blant ikke ville starte (starteren sviver som rakkeren) Litt 5-56 i tenningslåsen og 45sek venting har løst det (tilfeldig ?). Også har motoren kuttet under kjøring. Da er det bare og vri av å på tenningen raskt, og la motoren starte på gir igjen. Dette har skjedd mye oftere enn startproblemer hjemme i gården. Også fusket innimellom som dieseltilførselen forsvant et halvt sekund.. Men kan ha vært sånn lenge.
Har byttet bakstykket på "nøkkelhuset", rele 102, alle sikringer sjekket, luft og dieselfilter samt glødeplugger nytt for to år siden. Og testet med reservenøkkelen.
Takk for alle svar