Jeg har nå en T3 med 1.9 td aaz med intercooler.
Det er en 1,6 turbo på den som jeg nå driver å bytter.
Inn på en vakumklokke på turboen så går den en slange. Denne var ikke koblet til noe og heller ikke blendet. Noen som vil forklare hvor den skal hen og hva som er jobben til denne slangen?
Løs slange turbo- hvor ender den hos deg og hva er oppgaven
-
sindrehauglum
- -

Løs slange turbo- hvor ender den hos deg og hva er oppgaven
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Re: Løs slange turbo- hvor ender den hos deg og hva er oppga
Låter som det slangen til LDA'n fra manifolden opp til runde burken/klokka på dieselpumpen
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Sent fra min C6903 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
På kkk turbo skal gå et stålrør fra vakumklokka til en nippel ved utblåset.
Garret T2/T3 turbo fra golf som ellers er lik bortsett fra vridning på husene har en gummislange isteden for stålrør, men samme konfigurasjon. Meningen er at trykket ved utblåset justerer hvor mye eksos som skal slippe utenom turbinen.
Noen turboer har et annet rør og noe vas, det skal du bare fjerne. Kun det fra utblås til vakumklokka som er relevant på aaz i T3:-)
Sendt fra min Lenovo P780
Garret T2/T3 turbo fra golf som ellers er lik bortsett fra vridning på husene har en gummislange isteden for stålrør, men samme konfigurasjon. Meningen er at trykket ved utblåset justerer hvor mye eksos som skal slippe utenom turbinen.
Noen turboer har et annet rør og noe vas, det skal du bare fjerne. Kun det fra utblås til vakumklokka som er relevant på aaz i T3:-)
-
sindrehauglum
- -

Med utblås så mener du eksosmanifoil?Renax wrote:På kkk turbo skal gå et stålrør fra vakumklokka til en nippel ved utblåset.
Legger ved et bilde av tubo og nevnte slange (som er ganske lang om den bare skal til eksosmanifoil)

Ta av slangen og se hva den sitter på, mulig det bare er en skrue for å justere trykket. Da har slangen ingen misjon, har vært borti dette på flere.
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6
Medlem av VWBUS Mjøsa
Tommy B. Strøm
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6
Medlem av VWBUS Mjøsa
Tommy B. Strøm
Den slangen har ingen misjon, annet enn evt beskytte umbrakoskruen som den står på:-) stålrøret jeg snakket om står på andre sia? Ikke eksosmanifold nei, utblås på turboen, der lufta kommer ut og går til intercooler... eller midt på "sneglehuset"
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Den "klokka" er wastegaten, når turbotrykket blir for høyt åpner den en ventil og slipper eksos ut en annen vei, unbrakoskruen er den som justeres for å øke det tykket som kreves før ventilen åpner. Andre løsninger er en slange som går inn på innsuget ( eller trykkammeret som det burde hete på en turbomotor) og som med det trykket åpner den samme ventilen.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
sindrehauglum
- -

Takk! Jeg er ikke vant med turboskruing. Bitene begynner å falle på plass.
Jeg burde jo selvsagt kaste ett blikk på den nye turboen (kkk k14) Der er det kun en skrue og ikke noe nippel som jeg først trodde. Så da er det bare 'bolt on' og 'tut og kjør'. Her vises tydelig dette røret for overtrykk fra wastegate.

Jeg burde jo selvsagt kaste ett blikk på den nye turboen (kkk k14) Der er det kun en skrue og ikke noe nippel som jeg først trodde. Så da er det bare 'bolt on' og 'tut og kjør'. Her vises tydelig dette røret for overtrykk fra wastegate.

-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er forskjellig turbo til JX for syncro og 2WD. Og den skruen, med eller uten slangestuss, er hele forskjellen. Slangen er kun for trykkutligning til friluft, og går til den andre sida av wastegatemembranen i forhold til ladetrykket. Slangen skal gå opp til sikker høyde, så du ikke får vann inn i wastegateklokka ved terrengkjøring. Hvis du monterer en turbo uten slangestuss, så vil du sannsynligvis ikke få noen problemer med det.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Og så har vel både KKK og Garret levert turbo til JX, stemmer ikke det?!Rikskringkastingen wrote:Det er forskjellig turbo til JX for syncro og 2WD. Og den skruen, med eller uten slangestuss, er hele forskjellen. Slangen er kun for trykkutligning til friluft, og går til den andre sida av wastegatemembranen i forhold til ladetrykket. Slangen skal gå opp til sikker høyde, så du ikke får vann inn i wastegateklokka ved terrengkjøring. Hvis du monterer en turbo uten slangestuss, så vil du sannsynligvis ikke få noen problemer med det.
Nå husker jeg litt dårlig på stående fot, men mener å huske at Garret = syncro og KKK = 2wd...
EDIT: Rettet .... litt!
Last edited by Bugman on 04 Apr 2015, 21:52, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Alle 2wd'ene mine har hatt KKK turboer, men noen Golf 1.6td er levert med Garret T2 (tilsvarer K14) og T3 (tilsvarer K24)
Jeg hadde T2 på coachen, men måtte da borre og gjenge opp nye fester for wastegate klokka, da det er et litt anderledes oppsett på disse enn på KKK turboene.
Jeg hadde T2 på coachen, men måtte da borre og gjenge opp nye fester for wastegate klokka, da det er et litt anderledes oppsett på disse enn på KKK turboene.