I går var jeg ute og kjørte, ~3500-4000 rpm, tredje gir opp noen skarpe svinger i bakke. Når jeg skal gire fra 3. til 4. gir merker jeg at pumpa "henger". Så begynner motoren å "knatre", med masse uforbrent dieselrøyk i eksosen. Krafttap.
Men så "tar den seg inn" igjen. Kraften kommer tilbake, røyken forsvinner og motoren oppfører seg atter helt normalt.
Så parkerte jeg for å jobbe. Bilen stod stille et par timer, så den var sånn omtrent halvvarm da jeg skulle flytte på den. Masse dieselrøyk, uvillig til å starte men den kom igang igjen etter ca. 30 sekunders starterbruk. Røyk mye, fusket. Men når den hadde gått et halvminutts tid så gikk den rent, ingen røyk og ga normal effekt. den oppførte seg som om ingenting hadde skjedd. Dette gjentok seg et par ganger i løpet av dagen, ettersom jeg måtte kjøre en del.
I dag morges, med kald bil: Nekter komplett å starte, selv etter å ha kjørt starter i flere minutter. Ryker en del når jeg kjører den på stareren. Lite antydning til tenning i det hele tatt egentlig.
Ettersom full motorkraft var tilstede når bilen gikk tror jeg ikke det er kilesporet på veiva som er problemet. For meg virker det som om det er lavtrykkspumpa som har tatt kvelden, slik at den enten ikke klarer å holde tett og slipper tilbake diesel mot tanken, eller at den ikke lenger klarer å suge opp diesel tilstrekkelig til at høyttrykksdelen har noe å jobbe med.
Tanker? Forslag?
T3 - Dieselpumpehavari?
-
Alf Torp
- -

- Car: 86/91 T3 JX/AAZ
- Phone: 40-62-70-60
T3 - Dieselpumpehavari?
Mvh,
Alf
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
T3 - Dieselpumpehavari?
Lekkasje på sugeledning fra tank gjennom filter til pumpe? Tett dieselfilter?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re: T3 - Dieselpumpehavari?
Ved luftlekkasje eller tett filter vil du merke det mest på høyt turtall, fordi det er da det er mest undertrykk på systemet. Dette stemmer dårlig overens med forklaringa ved skifte fra 3 til 4 gir.
Jeg ville gått over timinga, selv om det skjelden er noe fram og tilbake her, pumpa flytter seg bare i en retning.
Timingstempelet i bunn av pumpa, der kaldstarten går inn, kan henge seg opp.. fjer under lokket på andre siden av pumpa.
Kan også vere noe alvorlig galt inni pumpa, men tviler egentlig på det.
Sendt fra min Lenovo P780
Jeg ville gått over timinga, selv om det skjelden er noe fram og tilbake her, pumpa flytter seg bare i en retning.
Timingstempelet i bunn av pumpa, der kaldstarten går inn, kan henge seg opp.. fjer under lokket på andre siden av pumpa.
Kan også vere noe alvorlig galt inni pumpa, men tviler egentlig på det.
Sendt fra min Lenovo P780
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Tror ikke det er problemet, men får den luft. Alt med luftfilter i orden? Fuktighet, løse deler etc.
Ikke sannsynlig, men verdt å sjekke.
Ikke sannsynlig, men verdt å sjekke.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
jokgel
- -

- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
For lite trykk I selve pumpa , at ventilen I reversladninga står åpend !?
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
Alf Torp
- -

Før jeg plukket istykker sjekket jeg noen småting:
- Timingen er dønn riktig, i henhold til merket på veiva, pumpa og kammen. Ingenting har flyttet seg.
- Jeg finner heller ikke noe som tyder på luft noe sted ( Har stått og sugd diesel gjennom pumpa og ut på returrøret med en liten pumpe, det kommer ikke luftbobler i det hele tatt.
- Dieselfilteret er nytt for 2-3 måneder siden.
- Jeg løsnet på dyserørene og kjørte starter. Det kom bittelitt diesel, men langt ifra så mye som det skal. Derfor hang jeg opp en flaske diesel oppunder taket i glassfibertoppen og koblet den til pumpa. Det kom fortsatt ikke nevneverdige mengder diesel noe sted... men det kom diesel ut på returrøret når jeg gjorde dette.
Pumpa er nå ute, annen pumpe blir montert så snart jeg har fått tak i en ny registerreim. Gidder ikke gjøre denne jobben uten å bytte reima samtidig.
- Timingen er dønn riktig, i henhold til merket på veiva, pumpa og kammen. Ingenting har flyttet seg.
- Jeg finner heller ikke noe som tyder på luft noe sted ( Har stått og sugd diesel gjennom pumpa og ut på returrøret med en liten pumpe, det kommer ikke luftbobler i det hele tatt.
- Dieselfilteret er nytt for 2-3 måneder siden.
- Jeg løsnet på dyserørene og kjørte starter. Det kom bittelitt diesel, men langt ifra så mye som det skal. Derfor hang jeg opp en flaske diesel oppunder taket i glassfibertoppen og koblet den til pumpa. Det kom fortsatt ikke nevneverdige mengder diesel noe sted... men det kom diesel ut på returrøret når jeg gjorde dette.
Pumpa er nå ute, annen pumpe blir montert så snart jeg har fått tak i en ny registerreim. Gidder ikke gjøre denne jobben uten å bytte reima samtidig.
Mvh,
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
-
Alf Torp
- -

Det er noe slikt jeg mistenker etter litt feilsøking. Men hvor er denne ventilen? Jeg kan alt for lite om disse pumpene.jokgel wrote:For lite trykk I selve pumpa , at ventilen I reversladninga står åpend !?
Mvh,
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf