PS:har hatt bilen ca en mnd å bruker bilen hver dag også langkjøring , ikke merket noe før nå
Caravelle 2003 trøbbel med automatkassa
-
76bay
- Car: T2 latebay 76
- Phone: 93484095
Caravelle 2003 trøbbel med automatkassa
Kjøpt meg en 2003 Caravelle lang type med automat , bor i Porsgrunn å skulle kjøre den til Oslo til forhandler der jeg kjøpte den for fiks av noe annet , da jeg kom nesten helt fram ville den kun gå på 1 gir , så da tusla jeg avgårde i 30 km/t , gira til 2.gir ettpar ganger også,hva kan det være , lite olje ? Sliten kasse , takker for svar
PS:har hatt bilen ca en mnd å bruker bilen hver dag også langkjøring , ikke merket noe før nå
-
Wiggo Jensen
- -

- Car: T4 2,5tdi 2000 mod
- Phone: 905 77 005
Re: Caravelle 2003 trøbbel med automatkassa
Det første du skal gjøre er å få kjørt diagnose for å se etter feilkoder i styringsenheten til kassen, åsså kallt TCU. Går forresten bilen i revers ? Gjør den det er det ikke noe i veien med konverteren siden reversen krever mye høyere trykk på olja for å fungere. Du kan åsså skru ut pluggen under bunnpanna på giret for å sjekke oljen, riktig mengde farge/lukt på oljen. Når du gjør dette skal motoren gå og oljen skal være rundt 40 grader. Og den skal stå i P eller N. Den pluggen jeg prater om skrus løs med en umbrakonøkkel. Hvis det drypper ren olje ut av hullet er oljen ok. Har en liten misstanke om at dette er en vanlig VW affere at de ikke har peilet eller sjekket denne oljen på servicer. De har det for seg at oljen skal være evigvarende... Reinspikka idioti kun for at man skal kjøre 150-200 000 km til girkassen havarerer og man får seg et utlegg på 80- 100 000 kr.... Hvor mye har bilen din trillet av km ?
-
MostlyHarmless
- -

- Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Jeg har samme greia - 2002 med automat. Fantastisk komfort når det funker - men pokker så dyrt når det slutter 
Er du og bilen fremdeles i Oslo?
Jeg har VCDS og godt kjent med girkasse-komputeren. Kan lese ut for deg. Tar 5 minutter.
Opplevd en gang de symptomer du skriver. Stoppet motoren og startet et par ganger og etter det ikke opplevd det igjen.
Dvs. Jeg får jevnlig feilkoder på konverteren (selv om den er nybyttet i sommer for 23000,-). Tror ikke den er gåen allerede så jeg tror det er noe annet som fremprovoserer feilen i konverten...
Det som skjer med min, er at den sluter å låse girene i de mekaniske girene - bruker kun de hydrauliske girene. Etter stopp og start av motor er alt som før igjen. Vanskelig å få det til kontrollert, men skjer som regel i når det gires tett. f.eks. i kø og det er litt kupert/motbakker. Har en følelse av at det skjer i forbindelse med at 3. gir skal inn eller ut.
Låter dette kjent?
Har avtalt med verkstedet å se mer på det i høst. Hver gang jeg ringer Oslo Automatservice har de sinnsykt mye å gjøre... Er ikke sikker på om jeg har lyst på automat igjen i det hele tatt. Tror ikke det bare er Caravellen som har plunder med autokassa. En mekaniker jeg traff på der når jeg hentet bilen i sommer, sa klart å tydelig: ligg unna alle automatkasser fra VAG....
Ta en titt innom om du ønsker å lese av feilkodene i kassa.
Arild
Er du og bilen fremdeles i Oslo?
Jeg har VCDS og godt kjent med girkasse-komputeren. Kan lese ut for deg. Tar 5 minutter.
Opplevd en gang de symptomer du skriver. Stoppet motoren og startet et par ganger og etter det ikke opplevd det igjen.
Dvs. Jeg får jevnlig feilkoder på konverteren (selv om den er nybyttet i sommer for 23000,-). Tror ikke den er gåen allerede så jeg tror det er noe annet som fremprovoserer feilen i konverten...
Det som skjer med min, er at den sluter å låse girene i de mekaniske girene - bruker kun de hydrauliske girene. Etter stopp og start av motor er alt som før igjen. Vanskelig å få det til kontrollert, men skjer som regel i når det gires tett. f.eks. i kø og det er litt kupert/motbakker. Har en følelse av at det skjer i forbindelse med at 3. gir skal inn eller ut.
Låter dette kjent?
Har avtalt med verkstedet å se mer på det i høst. Hver gang jeg ringer Oslo Automatservice har de sinnsykt mye å gjøre... Er ikke sikker på om jeg har lyst på automat igjen i det hele tatt. Tror ikke det bare er Caravellen som har plunder med autokassa. En mekaniker jeg traff på der når jeg hentet bilen i sommer, sa klart å tydelig: ligg unna alle automatkasser fra VAG....
Ta en titt innom om du ønsker å lese av feilkodene i kassa.
Arild
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
-
california
- -

En skikkelig rens og flushing av kassen kan løse problemene. Dette er velkjent på Volvo, og de sier akkurat det samme: Oljen er "evigvarende". Flusher hver 60-70.000.
Automatene til VW er vel ikke akkurat kjent for slitestyrke, og er vel samme grunnen; dårlig olje. Går fort 10-15 liter på skikkelig flushing.
Automatene til VW er vel ikke akkurat kjent for slitestyrke, og er vel samme grunnen; dårlig olje. Går fort 10-15 liter på skikkelig flushing.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
-
76bay
Fikk svar nå fra forhandler , hadde hatt bilen hos ett firma i Oslo som reparere girkasser for vag , kassa er vist gåen , var no greier mellom 2 og 3 gir , han er nå på jakt etter ny/brukt overhalt kasse.
Fikk pris av det firma på 25000 på fiks av kasse , penger rett i lomma uten garanti , skjønte ikke den hel men, virka det seriøst ?
Noen som har peil på hvor man får kjøpt eller overhalt girkassa for en grei sum?
PS : firmaet som skal betale alt altså så forhandler virker veldig seriøst altså
Fikk pris av det firma på 25000 på fiks av kasse , penger rett i lomma uten garanti , skjønte ikke den hel men, virka det seriøst ?
Noen som har peil på hvor man får kjøpt eller overhalt girkassa for en grei sum?
PS : firmaet som skal betale alt altså så forhandler virker veldig seriøst altså
-
Wiggo Jensen
- -

Prøv i Sverige. Husker ikke hva de heter men det finner du på nettet.
-
Wiggo Jensen
- -

Arild. Hvordan kommer du inn på girkassen med VSDC ? Hvilked koder osv osv
-
Wiggo Jensen
- -

Hvor lenge var Adam i paradiset? Rundt 200 mil etter overhaling av automatkassen begynnte den å slure på 4 gir under langkjøring, slik at jeg var nødt å kjøre 25 mil i 3 gir og 2800 omdr. i 80 km/t... Dessuten girer den høyt på turtall fra første til andre , rundt 2800 omdr. Prøvde å bytte styre enhet, men samme er det samme. Neste forsøk blir å bytte til en annen vintilplate som ligger i bunnpanna på kassen. Å nytter ikke det er det bare en ting å gjøre...å finne en manuel kasse . Så skal jeg sparke ut automatkassa å rævkjøre den i det dypeste hælvete der han gammel-Erik kan bruke den til separator...
-
MostlyHarmless
- -

Hei,Wiggo Jensen wrote:Arild. Hvordan kommer du inn på girkassen med VSDC ? Hvilked koder osv osv
Beklager noe tregt svar
Du må inn på Module 02 - Automatic Transmission og velge Fault Codes.
Det tar litt tid - og ikke alltid det fungerer - men prøver du igjen skal du komme inn.
På siste jeg kjøpte har det vært mye vannlekasje og girkasse-komputeren (TCU) har vært full av vann og kontakten irret bort.... da fikk jeg ikke kontakt...
Så er det umulig å få kontakt med TCU, må du krabbe under teppet bak spaken til panseret og undersøke kontakten til TCU. Har du små hender kan det hende du slipper å ta ned sikringspanelet. Jeg må ned med det for å komme til. Det er trangt!
For å løsne kontakten fra TCU, er det en liten "spak" på toppen som skal trekkes mot deg (altså i bakover retning av døren). Da kan du løfte kontakten.
Edit: overhaling av kasse koster 25-30.000,- ja.... Mange timers jobb bare med å skru kassa ut og inn av bilen - før man kan begynne jobben på kassa.
mvh.
Arild
-
Wiggo Jensen
- -

Takk for svar. Joda jeg har hatt ute TCU'n og byttet den med en annen , men det var ikke til stor hjelp. Men det står på sidene til Ross Tech at alle feilkodene i ECU må være borte før man kommer inn i TCU. Vet ikke om det er noe i det ? Får en feilkode . 18062. Please check DTC Memory of instrument. Cluster : P 1654. Finner ikke denne feilkoden hos Ross Tech.
Apropo å ta ut girkassen på en T4 med automatgir er dette en møysommelig prosess.. Har hatt ute kassa to ganger. Første gangen holdt jeg på å bli gal. Holdt på i flere dager med lirking før jeg fant ut at det gikk som en lek hvis man skrudde ned hele fronten og fjernet bjelken som går på tvers bak støtfangeren. Da var det bare et øyeblikk før motoren og kassa var ute, etter å ha løsnet på 1000 slanger og kontakter da. Mulig de går an å ta ut kassa uten å ta ut motoren ,men da må man nok på løftebukk med diverse jekker til å hjelpe seg. Men jeg gjorde det med elefantsnabeljekk på bakkenivå.
Apropo å ta ut girkassen på en T4 med automatgir er dette en møysommelig prosess.. Har hatt ute kassa to ganger. Første gangen holdt jeg på å bli gal. Holdt på i flere dager med lirking før jeg fant ut at det gikk som en lek hvis man skrudde ned hele fronten og fjernet bjelken som går på tvers bak støtfangeren. Da var det bare et øyeblikk før motoren og kassa var ute, etter å ha løsnet på 1000 slanger og kontakter da. Mulig de går an å ta ut kassa uten å ta ut motoren ,men da må man nok på løftebukk med diverse jekker til å hjelpe seg. Men jeg gjorde det med elefantsnabeljekk på bakkenivå.
-
MostlyHarmless
- -

Da vet jeg ikke
har ikke noen feilkoder i min ECU selv om bilen går som en HiAce bøttedritt som noen her på forumet beskrev det.
Men jeg har en T4 2000 automat jeg bruker som delebil på gårdsplassen. Send meg en PM så kan vi sikkert finne en måte å prøve instrumentklusteret fra den.
Mvh.
Arild
Men jeg har en T4 2000 automat jeg bruker som delebil på gårdsplassen. Send meg en PM så kan vi sikkert finne en måte å prøve instrumentklusteret fra den.
Mvh.
Arild
-
76bay
Fikk svar fra bilbutikken nå , var vist ikke girkassa alikevel , dem mente det var Elektrosolonoid , kan det stemme , girkassa skal være totalt overhalt , tror ikke i Norge men sikkert i Polen eller lignende , hvis det er Elektrosolonoid kan da bilen oppføre seg slik som jeg Jar beskrevet over her ? 
-
Roadster68
- Car: T2 1976
Ting tar tid
, til uka går det på 5 uka uten bil , mye fram og tilbake , hvorfor kassa hadde gått dukken var vist pga for liten oljekjøler til kassa sa dem ? Kan det stemme ? Dem har nå byttet til større kjøler å holder på å bytte klutsj plater , var pga varmgang att den gikk i stykker , varmeapparatet skal også settes i da det org Baki er fjernet for en eller annen grunn
Så håper alt er på stell iløpet av neste uke
Har man krav på lengre garanti ? Fikk 3 mnd garanti men fikk kjørt den kun 1,5 uke før jeg måtte levere tilbake
Så håper alt er på stell iløpet av neste uke
Har man krav på lengre garanti ? Fikk 3 mnd garanti men fikk kjørt den kun 1,5 uke før jeg måtte levere tilbake
-
MostlyHarmless
- -

Hei,
Hvordan går det med bilen?
Ta kontakt på PM så kan vi logge en tur mdd VCDS'en og se hvor varmt det blir nå.
Mvh.
Arild
Hvordan går det med bilen?
Ta kontakt på PM så kan vi logge en tur mdd VCDS'en og se hvor varmt det blir nå.
Mvh.
Arild
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Om de sier for liten oljekjøler, er vel det i samsvar med hva et googlesøk kunne fortalt deg mtp girkassa - eller et søk her inne på T4 automat.
Men det er vel en grunn til at "Eurovan" i USA ruller etter veiene med autmatkasser så hvorfor man i f.eks Miami midt på sommeren kan kjøre tungt lasta biler og det ikke går her, aner jeg ei. Men en fungerende oljekjøler hadde vel vært første steg mot himmelrik for en T4eier.
Men det er vel en grunn til at "Eurovan" i USA ruller etter veiene med autmatkasser så hvorfor man i f.eks Miami midt på sommeren kan kjøre tungt lasta biler og det ikke går her, aner jeg ei. Men en fungerende oljekjøler hadde vel vært første steg mot himmelrik for en T4eier.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
De er lett å ta rett ned uten å ta ut hverken motor eller demontere halve bilen i front. Mye enklere enn manuelle utgaver.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
De har (nesten) bare bensinmotorer i sine Eurovans over there. Mye snillere motor for automatkassa...Rudeboy wrote:Om de sier for liten oljekjøler, er vel det i samsvar med hva et googlesøk kunne fortalt deg mtp girkassa - eller et søk her inne på T4 automat.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Jeg hadde samme problem med min 2003 T4 med automat (102hk diesel). Var inne på flush og fiks. 1000 km etter havarerte kassa.
Fikk tilbudpå overhaling hos Råde automatservice. 45.000,- + mva. og to års garanti. Hvis jeg skulle trekke henger - 0 garanti. "Du kan ikke trekke henger med den automatkassa". Konverterte til manuell og angrer ikke.
Fikk tilbudpå overhaling hos Råde automatservice. 45.000,- + mva. og to års garanti. Hvis jeg skulle trekke henger - 0 garanti. "Du kan ikke trekke henger med den automatkassa". Konverterte til manuell og angrer ikke.
--
2003 T4 Multivan
2003 T4 Multivan