Neverending story - regreimhavari og ingen fremgang

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Taxus_baccata
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI

Neverending story - regreimhavari og ingen fremgang

Post by Taxus_baccata »

Bilen min, som jeg har omtalt med litt for jevne mellomrom her inne, stoppet igjen for en mnd siden. I forkant hadde jeg problem med vakuumet og turbotrykket og var i grunn i en prosess med å finne ut hvorfor bilen innimellom bare mistet all fremdrift for så å hente seg inn igjen når gasspedalen ble sluppet ut og trykket inn igjen. I en demonstrasjon av hva som skjedde så endte det med at jeg sto midt i veien med en bil som stoppet med litt klank og bunk. Fikk den fraktet hjem og så at regreima var løs. Og egentlig ganske blank.
Videre gikk veien til verkstedet som bytta reima for meg for ett år siden. Reimbyttet var med garanti, så jeg håper fremdeles.

Dessverre har bilen stått der nå i en mnd pga sykdom, og siste oppdatering er den samme nå som for snart en mnd siden: Reima var full av olje, det er meget mulig at oljepumpa har forårsaket havariet. Dette har jeg hørt litt forskjellig om, fra forskjellige mekanikere. Det skal ikke ha noe å si, og oljelekkasje kan komme av at prosedyrer med bytte av simmerring? en eller annen pakning? (Jeg husker ikke helt..) ikke er fulgt også. Uansett så mistenker jeg at dette ikke kommer på garanti og spørsmålet er hva i alle dager jeg gjør da.

Bilen er fra 1997, men den er ombygd til 2002 modell, facelift, syncro, ac. 2,5 tdi. Såvidt meg bekjent så står det en motor med kode axl i nå. Jeg vil selvsagt veldig gjerne beholde bilen, men økonomien er stram og gode løsninger virker å være ikkeeksisterende. Kan dette la seg gjøre på et stramt budsjett? Kan kostnadsrammen på noen som helst måte settes til maks 15000? En ny bil bil koste mer, men jeg er så naiv (får jeg høre) at jeg tror og håper bilen kan holde ut et år til sånn at jeg kan få byttet ut studenttilværelsen med jobbtilværelsen og ha mulighet til å skaffe meg en nyere Caravelle. Denne bilen er helt perfekt for oss med 3 barn som sitter i hhv 2 beltestoler og et bakovervendt sete, men snart må jeg ha plass til 3 beltestoler (og for de som ikke har lagt merke til det, de gode stolene tar MASSE plass.) Bilen er jo så god å kjøre og jeg liker veldig godt at det er en syncro for å si det sånn.

Råd og tips taes i mot med stor takk, dette var såvisst ikke det jeg så for meg å plages med i disse eksamens- og førjulstider!
Taxus_baccata
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI

Re: Neverending story - regreimhavari og ingen fremgang

Post by Taxus_baccata »

Oljelekkasje fra en eller to simringer har gjort så reima har sliti.. selvsagt ikke garanti. :(
Post Reply