Først:
- Har en 1986 westfalia joker, diesel bygget om til mTDI med 5 girs boks.
De siste 10-20 000 km har det noen ganger vært litt slitsomt å gire, noe som har blitt veldig mer tydelig i det siste. Det virker ikke som clutchen løser ut(vet ikke), fordi det er vanskelig å få den ut av gir innmellom, og hvis jeg prøver å bryte den ut av gir, så blir det som å gire uten clucth hvis jeg returnerer den til samme gir(som jeg prøvde å få den ut av). Men så fort jeg får den i fri, så kan jeg legge den som normalt i neste gir.
Det som gjør det lettere/vanskeligere å få bilen i/ut av gir er å typisk "dra den ut på giret". Da smetter den lett mellom girene. Men hvis jeg kjører høyere gir, lavere fart(type dorgekjøring) så føles girstanga låst. Jeg trodde dette først var begynnelsen på sliten gir "linkage", men tenkte idag at det kanskje kunne være en dårlig blødet clutch istedet. Noen med tips/triks eller innspill til hva det kan være/evt botemiddel?
andre:
Kjører som sagt mTDI (tror det er AHU). Alt utenpå er som jeg har forstått byttet til original JX, og jeg tror ikke det er skrudd opp noe særlig. Elsker motor etc. Men jeg kommer bo i bilen i vinter, og kjenner at det er vanskelig å holde varmen. Hvis jeg ligger i kø, eller kjører på svakt hellende vei så dropper temperaturen under hvit markeringen på instrumentet. I minus temperaturer skal jeg nesten kjøre litt friskt for å klare å holde god driftstemperatur. Bilen går billig(Under 0.
Tusen takk for all hjelp!
Hans Christian