T4 automat begynner og riste når den drar tungt
T4 automat begynner og riste når den drar tungt
Hei , min T4 TDI automat begynner og riste når den drar tungt! Har noen vert borti det og kan gi meg ett hint om hva det kan være!?
Har vert under og sett når den har blitt satt i gir og da var det veldig stor bevegelse i gummiforingen i motorfeste som ligger under bilen!
Såg og at der sprekker i gummien i drivakselopplagringen på høyre side!?
Har vert under og sett når den har blitt satt i gir og da var det veldig stor bevegelse i gummiforingen i motorfeste som ligger under bilen!
Såg og at der sprekker i gummien i drivakselopplagringen på høyre side!?
Re: T4 automat begynner og riste når den drar tungt
Søk på t4 automat,så kommer det opp en del ting... Meeeen, det kan jo være at foringere er dårlige og skaper vibrasjoner. Enklest og billigst er det uansett å bytte foringer/oppheng og se hva resultatet blir
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
MostlyHarmless
- -

- Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Hei,
Har den (girkassa) gått langt?
Jeg har også T4 med automat, og har lagt en del poster på automatkassetråder så søk etter mitt brukernavn så får du opp en del girkassetråder.
Min begynte å vibrere slik du beskriver - og det er klassisk symptom på gåen konverter i girkassa fikk jeg vite. Min bil var så rusten at den ikke fikk noen ny girkasse, men kjøpte en annen med nylig overhalt automatkasse. Den var det mye annet galt med (blant annet girkasse computer) som gjorde at jeg måtte overhale en gang til
Koster 23.500,- inkl moms å fikse coverteren i kassa... Full overhaling er ca 28000,-
Velger du å reparere girkassa - sørg for at du også monterer oljekjøler i samme slengen.
Problemet med automatkassa (som har temmelig frynsete rykte her på forumet) er at Møller/VW juger alle kundene i ansiktet og sier at girkasseolja er evigvarende og skal aldri skiftes. Det skal den, men ingen finner ut av det før kassa har gått i stykker
Oljekjøler og oljeskift på kassa regelmessig er det som må til hvis du velger å reparere kassa. Sies det... Jeg fiksa min i sommeren 2015 og på høsten fikk den oljekjøler også. Oljetemperaturen i girkassa sank fra 115 til godt under 100. Da holder delene inni kassa mye lenger.
Litt dyr i drift hvis man ikke steller pent med automatkassa, men fantastisk kjørekomfort når den virker
Mvh.
Arild
Har den (girkassa) gått langt?
Jeg har også T4 med automat, og har lagt en del poster på automatkassetråder så søk etter mitt brukernavn så får du opp en del girkassetråder.
Min begynte å vibrere slik du beskriver - og det er klassisk symptom på gåen konverter i girkassa fikk jeg vite. Min bil var så rusten at den ikke fikk noen ny girkasse, men kjøpte en annen med nylig overhalt automatkasse. Den var det mye annet galt med (blant annet girkasse computer) som gjorde at jeg måtte overhale en gang til
Koster 23.500,- inkl moms å fikse coverteren i kassa... Full overhaling er ca 28000,-
Velger du å reparere girkassa - sørg for at du også monterer oljekjøler i samme slengen.
Problemet med automatkassa (som har temmelig frynsete rykte her på forumet) er at Møller/VW juger alle kundene i ansiktet og sier at girkasseolja er evigvarende og skal aldri skiftes. Det skal den, men ingen finner ut av det før kassa har gått i stykker
Oljekjøler og oljeskift på kassa regelmessig er det som må til hvis du velger å reparere kassa. Sies det... Jeg fiksa min i sommeren 2015 og på høsten fikk den oljekjøler også. Oljetemperaturen i girkassa sank fra 115 til godt under 100. Da holder delene inni kassa mye lenger.
Litt dyr i drift hvis man ikke steller pent med automatkassa, men fantastisk kjørekomfort når den virker
Mvh.
Arild
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Bilen har gått 268000, men kassen skal være skiftet med enn forsterket kasse av forrige eiger!
Har kjørt den ca 30000 km mye langturer til Danmark og den girer utrulig fint!
Den rister bare når den ligger i 60km/t i 4 gir!
Mvh
Erlend
Har kjørt den ca 30000 km mye langturer til Danmark og den girer utrulig fint!
Den rister bare når den ligger i 60km/t i 4 gir!
Mvh
Erlend
-
MostlyHarmless
- -

Yepp - den begynner etterhvert å riste i 3. gir ogsåersalte wrote: Den rister bare når den ligger i 60km/t i 4 gir!
Så du må begynne å tenke på om resten av bilen er verdt å bytte konverter til 23.500,- og sette på oljekjøler til 7000 (kanskje litt billigere hvis du monterer oljekjøler samtidig med girkasse fix)
Siden jekken gikk gjennom kanalen på bilen fikk den ikke ny konverter, men min "nye" t4 med automat fikk det...
- og igjen: mye bedre komfort i automatkassa enn økonomi... I følge Oslo automatgear som reparerte min nye t4 hjelper det ikke med forsterket kasse når olja holder 115 grader. T4 må ha oljekjøler.
Mvh.
Arild
Bytt olje og filter på kassen så skal det være greit nok!!! Har vore der før... Vist olje lukter som kaffegrot så er det vel diskene som er sliten.
Mvh Mario
Mvh Mario
T4 2.4TD Caravelle
T4 2.8VR6 Caravelle
T4 2.5TDi Transporter
T4 2.8VR6 Caravelle
T4 2.5TDi Transporter
Har lest litt av det som har blitt skrevet her tidligere om automatkassen og eg må sei min kasse er meget meget bra i forhold til hva problemer andre har! Og eg må sei eg har ikkje vert god mod den kassen! Eg har vel i 2 anledninger dratt enn 2 tonns gravemaskin pluss enn henger på nesten 1tonn så etter det som står skulle kassen vert totalhaverert for lenge si!hehe
Mvh Erlend
Mvh Erlend
-
MostlyHarmless
- -

Automatkassa er fin den - til det bruket den er tenkt.ersalte wrote:Har lest litt av det som har blitt skrevet her tidligere om automatkassen og eg må sei min kasse er meget meget bra i forhold til hva problemer andre har! Og eg må sei eg har ikkje vert god mod den kassen! Eg har vel i 2 anledninger dratt enn 2 tonns gravemaskin pluss enn henger på nesten 1tonn så etter det som står skulle kassen vert totalhaverert for lenge si!hehe
Mvh Erlend
Jeg kjørte drøye 200.000 km før noe stress med den. Ser jo at man diskuterer både clutch og svinghjul også på de km.
Men det betyr ikke at jeg regelmessig ville dratt tunge ting med den og brukt den primært til å trekke dobbeltsidig hestevogn. Når den er i hydraulisk gir blir den sykt varm sykt fort. Da varer ikke olja så lenge.
Da tenker jeg at det går helt fint å trekke tunge ting bare man 1. ignorer juge-møller (som forteller deg at olja i motoren skal byttes etter service-intervall, men at gir-olja ikke skal byttes og "varer bilens levetid") og bytter olje og flusher regelmessig og/eller 2. monterer kjøler slik at ikke olja ødelegges og at man dermed ødelegger andre deler inni der som en følgefeil.
Komforten er jo veldig bra. Særlig på motorvei der man cruiser av gårde under 2500rpm. Passerer først 3000rpm nærmere 130km/t (tester av og til i Danmark). Landevei i Norge cruiser 80km/t på 1950rpm
Bruker man automatkassa til hovedsakelig persontransport (slik jeg gjør) og bare sporadisk til tung henger og bytter olje regelmessig vil man ha glede av automatkassa lenge.
Problemet for de fleste (inkludert meg) er at vi stoler på juge-møller og bytter ikke olje før kassa er gåen, bilen gammel og reparasjon på 30.000 kroner er eneste vei til en komfortabel girkasse igjen.
Edit: oppdatert og nyansert litt med hva jeg mener med juge-møller
Edit2: til Erlend: Hvis kassa di fremdeles er herlig så er i alle fall mitt råd å ta kontakt med et automatgir-verksted og si du har en VW T4 med en girkasse som fremdeles virker og spør om litt råd. Vedkommende du påtreffer kommer nok til å akke og stønne litt når du sier T4 - og sikkert mimre om de tider de skrudde mye på T4-automat (T4 automat som taxi var ikke en genistrek...). Men samtidig er den gode nyheten at han også har skrudd så mye på de at han husker hva du burde gjøre før den går i stykker
Last edited by MostlyHarmless on 23 Mar 2016, 18:38, edited 1 time in total.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
De har en lei tendens til å lyge om oljer, ja. Spurte om pris for bytte av girolje på Vidvandre da jeg leita opp ei prisliste for å få bilen skrudd opp.
"Den skal ikke byttes, den olja" sa Kalbakken. "Idiot" sa jeg og da kom han med pris likevel, og det aldeles umiddelbart så temaet er ikke ukjent selv om han var uheldig med første forsøk på å svare. Nå er girkassen min manuell, men det sier noe om holdningen. Ødelegg kundens bil så kanskje kunden ikke får med seg hvorfor den gr sund og kjøper hos oss?
"Den skal ikke byttes, den olja" sa Kalbakken. "Idiot" sa jeg og da kom han med pris likevel, og det aldeles umiddelbart så temaet er ikke ukjent selv om han var uheldig med første forsøk på å svare. Nå er girkassen min manuell, men det sier noe om holdningen. Ødelegg kundens bil så kanskje kunden ikke får med seg hvorfor den gr sund og kjøper hos oss?
-
MostlyHarmless
- -

En forklaring jeg har fått på hvorfor automatkassa på T4 går i stykker er blant annet temperaturen.
Girkassa skal liksom kjøles ned at kjølevannet etter at det kommer ut av motoren og holder 90 grader. Jeg har ingen gode VCDS logger av girkassetemperaturen før jeg satt på oljekjøler, men jeg har en tur Oslo-Skien. På mootorveien i 4. gir mekanisk - lå temperaturen på 105-110 grader. Dra på litt og temperaturen kommer lett opp i 115 grader (jeg rapporterte dette funnet til Morten på Oslo Automatgear.... og fikk bare til svar.... oj.... ja der ser du - ikke noe rart dette går i stykker...). Hva som da skjer om du møter noen bakker og må til 3. eller 4. gir hydraulisk har jeg ingen gode logger på dessverre.
Det jeg derimot har en rykende fersk og god logg på etter å ha montert oljekjøler er en tur fra Oslo-Fagernes.
Temperaturen stiger ganske raskt til 65 grader og ligger konstant der på 4M (4-mekanisk). Helt til jeg sannsynligvis kommer til noe 50-soner på toppen av Solihøgda. Der stiger temperaturen i girkassa raskt til nesten 80 grader når kassa går i 3H/4H og stabiliserer seg igjen på 65 grader etter en tid i 4M.
Men så skjer det spennende... de siste 400 meterene av en tur på 21 mil, skal jeg opp en bratt kneik og må dra meg opp på glatt føre og tidvis la ESP'en jobbe litt. Da stiger temperaturen bråkvikt til 85 grader ved sakte bakkekjøring i 1H !!!
Og da skulle jeg ønske jeg hadde flere logger fra bilen før jeg byttet ut "oljevarmeren" med en oljekjøler...
Om noen kan hjelpe til med å logge temperatur med en T4 automat uten oljekjøler hadde det vært spennende. Jeg er i Oslo og har både VCDS kabel og egnet PC om noen har lyst til å ta en liten kjøretur f.eks. fra Smedstad til Holmenkollen (Eksempelstrekningen jeg fikk av Oslo Automatgear der taxi-sjåfører med T4-automat helst lot gå til andre taxier).
Men nå er spørsmålet jeg må sjekke ut med noen oljekyndige etter påske.... er 65 grader for lav temperatur til å gi god smøring i girkassa? Hvis ingen her vet svaret - skal jeg melde tilbake etter en liten prat med Oslo Automatgear over påske
Girkassa skal liksom kjøles ned at kjølevannet etter at det kommer ut av motoren og holder 90 grader. Jeg har ingen gode VCDS logger av girkassetemperaturen før jeg satt på oljekjøler, men jeg har en tur Oslo-Skien. På mootorveien i 4. gir mekanisk - lå temperaturen på 105-110 grader. Dra på litt og temperaturen kommer lett opp i 115 grader (jeg rapporterte dette funnet til Morten på Oslo Automatgear.... og fikk bare til svar.... oj.... ja der ser du - ikke noe rart dette går i stykker...). Hva som da skjer om du møter noen bakker og må til 3. eller 4. gir hydraulisk har jeg ingen gode logger på dessverre.
Det jeg derimot har en rykende fersk og god logg på etter å ha montert oljekjøler er en tur fra Oslo-Fagernes.
Temperaturen stiger ganske raskt til 65 grader og ligger konstant der på 4M (4-mekanisk). Helt til jeg sannsynligvis kommer til noe 50-soner på toppen av Solihøgda. Der stiger temperaturen i girkassa raskt til nesten 80 grader når kassa går i 3H/4H og stabiliserer seg igjen på 65 grader etter en tid i 4M.
Men så skjer det spennende... de siste 400 meterene av en tur på 21 mil, skal jeg opp en bratt kneik og må dra meg opp på glatt føre og tidvis la ESP'en jobbe litt. Da stiger temperaturen bråkvikt til 85 grader ved sakte bakkekjøring i 1H !!!
Og da skulle jeg ønske jeg hadde flere logger fra bilen før jeg byttet ut "oljevarmeren" med en oljekjøler...
Om noen kan hjelpe til med å logge temperatur med en T4 automat uten oljekjøler hadde det vært spennende. Jeg er i Oslo og har både VCDS kabel og egnet PC om noen har lyst til å ta en liten kjøretur f.eks. fra Smedstad til Holmenkollen (Eksempelstrekningen jeg fikk av Oslo Automatgear der taxi-sjåfører med T4-automat helst lot gå til andre taxier).
Men nå er spørsmålet jeg må sjekke ut med noen oljekyndige etter påske.... er 65 grader for lav temperatur til å gi god smøring i girkassa? Hvis ingen her vet svaret - skal jeg melde tilbake etter en liten prat med Oslo Automatgear over påske
-
MostlyHarmless
- -

Snakket nettopp med Morten på Oslo Automatservice nå ang langtur med 65 grader på olja...
Helt fint! Den smører fra langt lavere temperatur enn det. Problemet med T4 er at den ligger på 105-110 grader på mekanisk gir og øker på nå den er i hydraulisk gir. Det knekker den.
En temperatur på 65-95 grader er helt fint. Skulle ikke bekymre meg for det
Man anbefaler imidlertid ikke en slik oljøkjøler jeg har fått dersom man bor og kjører mye der det er skitkaldt (i en østlendings målestokk
) en lang vinter... Da forstod jeg at man hadde andre løsninger. Så eiere av T4 med automat på Røros og Finnmarksvidda bør kanskje ikke bestille oljekjøler i Oslo uten å fortelle hvor bilen kommer til å kjøre mest om vinteren...
Helt fint! Den smører fra langt lavere temperatur enn det. Problemet med T4 er at den ligger på 105-110 grader på mekanisk gir og øker på nå den er i hydraulisk gir. Det knekker den.
En temperatur på 65-95 grader er helt fint. Skulle ikke bekymre meg for det
Man anbefaler imidlertid ikke en slik oljøkjøler jeg har fått dersom man bor og kjører mye der det er skitkaldt (i en østlendings målestokk