Nespresso eller kapselmaskin i bilen

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
danglund
Car: T4

Nespresso eller kapselmaskin i bilen

Post by danglund »

Har vask og kjøleskap i bilen. Ønsker meg kaffemaskin. Jeg vet det finnes 12V kaffetrakter, men er ikke interessert i slike løsninger. Jeg vil ha et trykk, kopp med kaffe.

Lar det seg gjøre? Har campingbatteri. Hvor stor inverter må man ha? Finnes det 12V-løsninger? Ca 1200-1500 watt.

Bill. Mrk. pris mindre hondring enn ting som funker :)
--
2003 T4 Multivan
Harald
-
-

Re: Nespresso eller kapselmaskin i bilen

Post by Harald »

Ikke helt hva du ba om, men har du gassbluss?

Jeg kommer til å bruke en liten Bialetti i min :)

Image

Det blir faktisk crema i disse hvis du bruker Illy espresso fra dagligvaren.

Og kannen skal ikke vaskes, kun skylles i litt vann.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
california
-
-

Post by california »

Kapselkaffe smaker jo drit. Nei i Californiaen er det presskanne som gjelder. :-)
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
danglund
Car: T4

Post by danglund »

Gassbluss kan fikses, og det var jo en god løsning. Manuell kaffekvern og Bialetti blir nydelig. Jeg tenkte på enkel løsning. En knapp og kaffe på tur. Mye jobb for å få montert stor inverter, batteri som kanskje kneler.
--
2003 T4 Multivan
OddN
-
-

Post by OddN »

Problemet er effekten. Uansett om du henter den direkte fra batteriet eller går via en 220V inverter. 1500W er 1500W. Og energimengden som skal til for å varme vannet er den samme. Om vi ser bort ifra tapet i selve inverter og bare forutsetter at den leverer 1500W så krever det en strøm på ca 120A fra et 12V batteri. For å sette det i perspektiv så er det omtrent det startmotoren trekker.

Gå heller for gassbrenner eller lignende.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

For å spore litt av på Nice to Haves så observerte jeg at Seatronic selger vaskemaskin for turbruk, den tar to liter men krever 230V og 200W.

Irriterende at Californiaen leverer bare 150W under drift 8) Hadde vært bare å henge opp klestørken ved ankomst, da.

Kaffetrakter drar enormt med effekt, som Odd estimerer er min aldrende Moccamaster avhengig av 1500W og det gidder jeg ikke modde campern for å drifte under kjøring. Enda.
OddN
-
-

Post by OddN »

Rudeboy wrote:For å spore litt av på Nice to Haves så observerte jeg at Seatronic selger vaskemaskin for turbruk, den tar to liter men krever 230V og 200W.

Irriterende at Californiaen leverer bare 150W under drift 8) Hadde vært bare å henge opp klestørken ved ankomst, da.

Kaffetrakter drar enormt med effekt, som Odd estimerer er min aldrende Moccamaster avhengig av 1500W og det gidder jeg ikke modde campern for å drifte under kjøring. Enda.
Mitt forrige svar baserte seg på stillestående bil og avstengt motor. Under drift (altså med motoren i gang, og med strøm fra generatoren) er det en helt annen sak. Og du har nok mer enn 150W tilgjengelig da. 120A er ikke uvanlig at generatoren leverer. Noe går selvsagt til lys, vifte, varmetråder, radio samt lading av batteri osv, men om vi sier at vi netto har 80A tilgjengelig, etter en tids kjøring når batteriet har hentet seg inn etter kaldstarten, og ruter og speil er fri for is, så gir dette 1100W. Da er det mulig å ha et inverteropplegg som driver mokkamasteren...

Jeg vet ikke hvordan det er med T4 men T3 fikk du med doble generatorer, og da kunne man ha dedikert den ene til kun å drifte inverteren. Da begynner det å ligne rullende kaffebryggeri :-)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Du får høre med Westfalia som står for kommentaren om 150W på 230V-uttaket i campern. Det er via der ladegerät som pr tiden er utskrudd fra bilen, gitt.

Så da er mitt forrige svar også på stillestående bil uten tilkobla ekstern 230V.

At bilen leverer mer her og der om man kobler seg på de rektie stedene har jeg ingen tvil i mitt sinn om. Da kan man utvilsomt finne 1100W som du nevner.
OddN
-
-

Post by OddN »

Rudeboy wrote:Du får høre med Westfalia som står for kommentaren om 150W på 230V-uttaket i campern. Det er via der ladegerät som pr tiden er utskrudd fra bilen, gitt.

Så da er mitt forrige svar også på stillestående bil uten tilkobla ekstern 230V.

At bilen leverer mer her og der om man kobler seg på de rektie stedene har jeg ingen tvil i mitt sinn om. Da kan man utvilsomt finne 1100W som du nevner.
Å, fra originaluttaket... Ja der begrenser det seg vel til det som Westfalia (eller VW) fant det for godt å ta seg råd til. Og 150W er ikke rare greiene for å koke kaffe på, nei :-)

Men når du sier "via ladegerät" mener du da fra landstrøm, eller har T4 camperen faktisk omformer fra 12V til 220V originalt?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Der ladegerät gir begge deler, den omtransformerer 230V ned til passende styrke og den finfordeler fra dynamoen under kjøring. Noe som vel er hvorfor folk til stadighet mener den bare er å bytte i en batterilader, ettersom de ikke får med seg den har opptil flere funksjoner 8) Den omformer til bl.a 150Watts 230V både fra landstrøm og fra dynamo.

Originalt som i "Westfalia hadde kontrakt med Phillips Portugal" om produksjonen av der ladegerät.

Men i utgangspunktet var det over ment under kjøring, ja.
OddN
-
-

Post by OddN »

Rudeboy wrote:Der ladegerät gir begge deler, den omtransformerer 230V ned til passende styrke og den finfordeler fra dynamoen under kjøring. Noe som vel er hvorfor folk til stadighet mener den bare er å bytte i en batterilader, ettersom de ikke får med seg den har opptil flere funksjoner 8) Den omformer til bl.a 150Watts 230V både fra landstrøm og fra dynamo.

Originalt som i "Westfalia hadde kontrakt med Phillips Portugal" om produksjonen av der ladegerät.

Men i utgangspunktet var det over ment under kjøring, ja.
Snedig. Det er en forbedring ifra T3'ens Westfalialader som bare er en dobbel batterilader. 150W holder i det minste til en mobillader, eller kanskje til og med til en PC-lader.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg har pleid å dra lading til laptoper (1 Asus minilaptop og 1 aldrende macBook) eller drifte DVD-spillere under kjøring -> problemfritt.

Men nu er jeg atter en gang off topic så da tar jeg min sixpence og rusler hjem :D
Post Reply