Lengde på drivaksler?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Lengde på drivaksler?

Post by subwoofer »

Har hatt en del drivaksler (bak) liggende og slenge, så nå var det på tide å gjøre noe med dem, altså plukke ned, rengjøre drivknuter, fornye mansjetter osv. Så oppdager jeg at jeg har tre av en lengde og en som er et par cm kortere. Er det noen som har fasiten på lengdene her?

Mysing i partscatalog.info gir klart mangelfull info, vagcat.com ser ut til å være mer utfyllende. Stemmer det at akslene skal være 541mm på begge sider på både 2WD og Syncro, og at de skal være 522mm (venstre) og 570mm (høyre) på automat? Da tror jeg kanskje jeg har tre manuelle og en automat-venstre.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-

Re: Lengde på drivaksler?

Post by OddN »

subwoofer wrote:Har hatt en del drivaksler (bak) liggende og slenge, så nå var det på tide å gjøre noe med dem, altså plukke ned, rengjøre drivknuter, fornye mansjetter osv. Så oppdager jeg at jeg har tre av en lengde og en som er et par cm kortere. Er det noen som har fasiten på lengdene her?

Mysing i partscatalog.info gir klart mangelfull info, vagcat.com ser ut til å være mer utfyllende. Stemmer det at akslene skal være 541mm på begge sider på både 2WD og Syncro, og at de skal være 522mm (venstre) og 570mm (høyre) på automat? Da tror jeg kanskje jeg har tre manuelle og en automat-venstre.
Det høres veldig rett ut. Jeg kan ikke akkurat lengdene på rams (ja utrolig nok :-) ) men om du har hentet tallene fra vagcat så stemmer det nok. Og det stemmer at manuell har lik lengde på høyre og venstre side,mens automat har lengre på ene siden og kortere på andre.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: Lengde på drivaksler?

Post by subwoofer »

Det mest vesentlige er igrunn at Syncro har samme lengde som manuell.

Har nå renset opp og ultralydvasket 8 drivknuter, 4 av dem så ut til å være i brukbar form mens 4 helt klart hadde sett bedre dager og nok bare bør brukes som nødreserve hvis noen skulle være i knipe. Satt inn med våpenolje og lagt i plastpose burde de holde seg greit en stund.

BTW: Drivknutefett er noe griseri, gammelt drivknutefett med alskens forurensninger i er mye værre. Yuck!
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Post Reply