Hei. Jeg er ny på forumet her, så hvis dere vet om en annen tråd angående dette så beklager jeg.
Vet noen hvilke begrensninger det finnes på å bygge om en T4 innvendig?
Jeg vurderer å kjøpe en T4 Campingbil med hevetak, men ønsker å ta ut baksetet og bygge om til et mer California lignende interiør fra bunnen av og ha bilen for bare 2 eller eventuelt 3 personer.
Kreves det noen ekstra godkjenning av bilen etter man har gjort dette? Eller står man fritt fram til å gjøre som man vil.
Ombygging av T4 og begrensinger fra biltilsyn \ vegvesen
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Ombygging av T4 og begrensinger fra biltilsyn \ vegvesen
Det er faktisk kun biltilsynet som kan gi deg faciten dessverre.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Har sendt mail til dem, så får vi se hva de svarer.
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Sånn i bunn og grunn må vel seter og belter være festet i orginalfester, mener jeg.
Det er lov å fjerne seter uten å trenge å vise bilen. Men nye seter (setetyper) må vel inn og vises.
Hvis bilen er registrert som en campingbil har den antakelig 2 skap, disse er visst nok et kriterie for at bilen fikk registreres som campingbil. Hvis man fjernet noen av disse så kunne man risikere å få et krav om å betale avgift på bilen om den var yngre enn 10 år, i en evt. kontroll. Det har blitt diskutert her på forumet om man får noen reaksjoner om bilen er eldre enn 10 år, men tror ikke vi kom til et svar.
Dette fordi en campingbil slipper/har redusert avgift på nybil, slik som varebiler, som oppheves når bilen er over 10 år (siden førstegangs registrering i Norge).
Mulig at du etter ombygging ikke får den registrert som campingbil lenger, men som personbil i stedet, siden den ikke tilfredstiller dagens krav til campingbil. Usikker om dette vil påvirke dette tilfellet (redusere antall sitteplasser), men nevner det uansett. Siden bilen du snakker om antakelig ble førstegangsregistrert i Norge for over 10 år siden vil det ikke komme avgifter på en endring til personbil. Noen mener at forsikringen er billigere på en campingbil, men for meg var det motsatt.
Men som det nevnes, de eneste som kan svare 100% på dette er SVV. Selv om man der kan få et svar den ene dagen og et stikk motsatt dagen etter. Alt etter hvem man snakker med.
Det er lov å fjerne seter uten å trenge å vise bilen. Men nye seter (setetyper) må vel inn og vises.
Hvis bilen er registrert som en campingbil har den antakelig 2 skap, disse er visst nok et kriterie for at bilen fikk registreres som campingbil. Hvis man fjernet noen av disse så kunne man risikere å få et krav om å betale avgift på bilen om den var yngre enn 10 år, i en evt. kontroll. Det har blitt diskutert her på forumet om man får noen reaksjoner om bilen er eldre enn 10 år, men tror ikke vi kom til et svar.
Dette fordi en campingbil slipper/har redusert avgift på nybil, slik som varebiler, som oppheves når bilen er over 10 år (siden førstegangs registrering i Norge).
Mulig at du etter ombygging ikke får den registrert som campingbil lenger, men som personbil i stedet, siden den ikke tilfredstiller dagens krav til campingbil. Usikker om dette vil påvirke dette tilfellet (redusere antall sitteplasser), men nevner det uansett. Siden bilen du snakker om antakelig ble førstegangsregistrert i Norge for over 10 år siden vil det ikke komme avgifter på en endring til personbil. Noen mener at forsikringen er billigere på en campingbil, men for meg var det motsatt.
Men som det nevnes, de eneste som kan svare 100% på dette er SVV. Selv om man der kan få et svar den ene dagen og et stikk motsatt dagen etter. Alt etter hvem man snakker med.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-
skaravelle
- -

Post gjerne svaret du får, er nysgjerrig på hvordan de forholder seg til dette. Har på følelsen at de har blitt en del mer pirkete i det siste; en kompis som skulle bygge om en handikap-bil til vanlig personbil (bare seteombygg) måtte til Tønsberg for å vise, på den nye superduper-enheten de har fått der borte. 

bugbuddies.no
Takker for svar, og skal lime inn svaret jeg får fra SVV når jeg får det.
Med tanke på det du nevner om antall skap så er jo planen min å sette inn enda fler skap enn det som var originalt, så får satse på at det går greit.
Og hvis jeg setter inn et annet sete bak så blir det et originalt Multivan sete fra en annen bil og original multivan innfestning.
Har sett en del kule ombygginger på VW forumet i UK, men siden vi er i Norge så er det nok en eller annen byråkrat som vil ha et ord med i saken.
Med tanke på det du nevner om antall skap så er jo planen min å sette inn enda fler skap enn det som var originalt, så får satse på at det går greit.
Og hvis jeg setter inn et annet sete bak så blir det et originalt Multivan sete fra en annen bil og original multivan innfestning.
Har sett en del kule ombygginger på VW forumet i UK, men siden vi er i Norge så er det nok en eller annen byråkrat som vil ha et ord med i saken.