Vifta i kupeen på min T5 2010 2 L blåser ikke på trinn 1. Ellers i orden på trinn 2,3 og 4.
Vifta i varerommet er og stoppet helt opp.
Har noen et tips ? Jeg ser for meg at vifta i kupeen er tar mer enn et dagsverk å få ut
Vifta på T5 2007 med clima er lett å ta ut. Det har jeg gjort for å rense og smøre den. Litt knoting for å fjerne tildekking, ellers greit. Ca en times jobb.
Tvilsomt vifta er problemet når den går på alle untatt 1. Derimot er det meget sannsynlig at formotstand er gåen. Den sitter i luftkanalen like etter vifta.
Grunnen til at formotstand ryker er veldig ofte at viftemotor går tungt rundt og drar mye strøm. At formotstand er montert i luftkanal etter vifta gjør at når vifta går saktere pga tørre lagre etc, går det mer strøm gjennom motstanden. Dette øker temperaturen. Samtidig kjøles det dårligere pga vifta går saktere
Formotstanden har smeltesikring som normalt sett ryker før selve motstandene.
Går den ikke på trinn 1 om du starter den på trinn 2/3 og slipper den ned på trinn 1?
Helt normalt at disse viftene går tregt etter en stund, ta den ut og smør begge endene hvor den er opplagret.
vikan8475 wrote:Å da mulig et dumt spørsmål, hvor begynner jeg å demontere for å komme fram til vifta ?
Jeg har aldri demontert vifta men såg att den satt under handskerom som enkelt løsnes med et par torx-skruer. Deretter bør du få bedre oversikt. Kanskje kommer du åt skruer under også, der hvor kupefilter sitter bak deksel som trekkes rett ned (sitter med clips på min bil).
Noen annen her kan sikkert bidra mer.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.