2wd til syncro!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

2wd til syncro!

Post by Bjørnar »

Er det noen som har fått dette godkjent i vognkortet? Eller er det bare å glemme pga kapping og sveis i ramma?
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: 2wd til syncro!

Post by Tur-Bo »

Er mye bedre å kjøpe en syncro, den papirmølla og utgiftene du må i gjennom er rett og slett ikke verdt det.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

:)
Jeg hadde for noen år siden en rustfri 2wd campingbuss som jeg ville bygge om på 4wd med originaldeler fra en ellers rusten Syncro som jeg hadde stående.Snakket med Vegvesenet om planene mine men fikk et klart NEI som svar.Grunnen var at de bærende delene som måtte ombygges(omsveises) fra Syncroen på 2wd'en ikke kunne prøves på material-og struktursvakheter i sveisesømmen mot karosseriet.Det vil si qualitetskontroll og røntgen av sveisesømmene kunne ikke utføres av Vegvesenet sine medarbeider.Så du må vel enten finne deg et firma som kan gjøre disse undersøkelser og går god for dem eller du kjøper deg en brukbar Syncro og fikser denne istedet.Jeg tror det siste blir billigere da du uansett må ha en delesyncro og en god 2wd for å gjennomføre denne ombyggingen.Og det er ikke sagt at Vegvesenet aksepterer ombyggingen din og dokumentasjonen din fra et firma som driver med sveisesømundersøkelser.

Hilsen CARASYN87 :) .
Med vennlig hilsen CARASYN87.
Diabloto
-
-

Post by Diabloto »

På andre siden så....

- Er det strengt tatt ikke så mye kutting og sveising i den bilen som ting monteres i.
- Veldig gode oppskrifter og videoer på nettet.
- Ofte feil i vognkort angående om syncroer drar på 1 eller 2 aksler......
Gulsviking med All-dilla!
Bjørnar
-
-

Post by Bjørnar »

Takk for svar!
Tur-Bo: Kan du utdype litt hva du mener med utgifter bortsett fra det opplagte, dvs at man har en syncrodonor? Og denne papirmølla, er det noe du har vært ute for, eller "tror" vi at det er slik?

CARACYN87: Fikk du nei etter å ha sendt inn en ryddig søknad til vegvesenet, eller var det et surt nei fra han bak skranken som var mest interesert i å gå til lunch?

Diabloto: Stort sett enig i det du skriver, det meste av kutting er jo for å fjerne innfestinga til 2wd forstillinga. Ang. feil i vognkort så er det kanskje vanligst at det står antall aksler i drift 1, på syncro vognkortet. Problemet her vil jo bli at "ups, var det drift på 2 aksler her ja, det car jeg ikke klar over"
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Man kan i Norge få godkjent det meste av ombygginger, men all ombygging som innebærer forandring av Bærende konstruksjoner og andre vesentlige ombygginger må godkjennes av bilfabrikanten eller " et uavhengig laboratorium" Bilfabrikantene godkjenner ingen ting lenger som innebærer sveising. Så siste utvei er en godkjenning på ombyggingen hos for eksempel det tyske TUV. Jeg har hørt at dette koster i størrelsesorden 30 000 + . Kort sagt må du kunne bevise at det som er utført ikke gjør bilen din dårligere enn det den var orginalt Det er derfor vi i dag må ha TUV eller annen eu merking på alt som skal skrues fast på bilen som ikke er orginalt. For eksempel ratt, senkesett, bremsesett, lyktebøyler etc.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Hei Bjørnar.
Det var hverken det ene eller det andre.Jeg var hos Vegvesenet med min 2wd Camper og hadde detailbilde fra Syncroen's understell med meg.Han kontrolløren og meg hadde en sirka timelang samtale med inspeksjon av Camperen's understell og de bilder jeg hadde med meg.Han skjønte hva jeg ville sveisse om på bussen men var skeptisk angående kvaliteten av sveissesømmene.Dette måtte i så fall kunne dokumenteres med røntgenbilder og sannsynlig og en belastningsprøve av sveissingen.VW gir ingen skriftlig dokumentasjon på den slags arbeid utført av privatpersoner eller fremmede firmaer enn dem selv.Så dette blir nok veldig kostbart og er egentlig bare å glemme.
Men dette finnes likevel en IKKE legalt løsning for problemet.
Hvis du har en 2wd buss i super kondisjon og en gammel Syncrodelebil så kann dette fikses likevel. Du kan kutte ut alle deler du trenger av Syncroen pluss chassisnummeret og den lille blikkplaketten at med passasjersiden,fjerne forsiktig denne klistremerke under sikringskassen og har de papirene fra Syncroen parat.Tar med deg 2wd bussen og alt av deler og kjøre til Polen.Der har de noen spesialiserte verksteder som bygger din bil om på 4wd.Men det er som sagt IKKE legalt...
Med vennlig hilsen CARASYN87.
Bjørnar
-
-

Post by Bjørnar »

Takk for utfyllende svar! Kjedelig at det skal være så vanskelig å gjøre ting på en ordentlig måte i samarbeid med biltilsynet.
Post Reply